۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۶
بازرگانان بخوانند؛ فرصتهای تجاری با پاکستان کدامند؟
بازار گزارش می‌دهد؛

بازرگانان بخوانند؛ فرصتهای تجاری با پاکستان کدامند؟

تجارت کلید رشد اقتصادی هر کشوری است و یافتن بهترین فرصتهای تجاری می تواند دروازه رسیدن به این موفقیت باشد. در این گزارش به بررسی ارزش تجارت پاکستان و مطالعه اصلی ترین کالاهای صادراتی و فرصتهای تجاری آن پرداختیم.

مونا مشهدی رجبی؛ بازار: پاکستان کشوری که مرزهای مشترکی با دو قطب بزرگ اقتصادی دنیا یعنی کشورهای چین و هند دارد و اقتصادش در سالهای اخیر با چالشهای زیادی روبرو شده است.

این کشور تلاش می کند تا سهم تجارت در اقتصاد خود را افزایش دهد و سیاستهایی که در سالهای اخیر وضع کرده است تایید می کند پاکستان برای نقش آفرینی در عرصه تجارت بسیار مشتاق است. آمار نشان می دهد در سال گذشته ارزش صادرات کالا از این کشور آسیایی برابر با ۲۰.۸ میلیارد دلار بود که نسبت به سال ۲۰۱۵ با کاهش ۵.۱ درصدی همراه شد.

ارزش صادرات این کشور نسبت به سال ۲۰۱۸ هم کاهشی ۱۲.۸ درصدی را تجربه کرده است. سرانه درآمد صادراتی این کشور در سال گذشته برابر با ۱۰۰ دلار بود. جمعیت پاکستان در سال گذشته بربار با ۲۱۶.۶ میلیون نفر بود و یکی از پرجمعیت ترین کشورهای جنوب قاره آسیا است.

بر طبق گزارشهای ارایه شده توسط سازمان تجارت جهانی در سال گذشته  ۱۲ کشور دنیا ۶۸.۳ درصد از کالاهای صادراتی پاکستان را وارد می کردند. کانادا بزرگترین وارد کننده کالاهای پاکستانی در دنیا بود و ۱۸ درصد از کل صادرات این کشور به کانادا واردشده بود. کشورهای مکزیک، چین، ژاپن، بریتانیا، آلمان و کره جنوبی هم در این رده بندی جایگاه های بعدی را داشتند ولی به جز مکزیک که سهم ۱۵.۹ درصدی از این بازار را داشت سهم بقیه کشورها کمتر از ۷.۲ درصد بود.

اما فارغ از این طبقه بندی، آمارها نشان می دهد ۳۸ درصد از کل کالاهای صادراتی از پاکستان وارد بازار کشورهای آسیایی می شود در حالیکه ۳۵.۲ درصد از آن به کشورهای اروپایی  و ۱۸ درصد به امریکای شمالی وارد می شود. سهم قاره آفریقا از کل صادرات پاکستان برابر با ۶.۳ درصد، سهم آمریکای لاتین به استثنای مکزیک و کاراییب ۱.۵ درصد و سهم اقیانوسیه ۱.۳ درصد است.

اصلی ترین کالاهای صادراتی پاکستان کدام است؟
سازمان تجارت جهانی در گزارش خود به رده بندی اصلی ترین کالاهای صادراتی این کشور آسیایی پرداخت و نوشت: «در سال قبل پاکستان توانست از صادرات منسوجات بالغ بر ۴.۲ میلیارد دلار درآمد کسب کند. سهم این کالاها از کل درآمد صادراتی پاکستان برابر با ۲۰ درصد بود. دومین دسته از کالاهای صادراتی را می توان انواه پوشاک و زیورآلات دانست که البته لباسهای پشمی و بافتنی در این گروه قرار نداشتند. ارزش صادرات این گروه از کالاها برابر با ۳.۵ میلیارد دلار بود. در جایگاه سوم انواع لباس های پشمی و بافتنی و پوشش های زمستانی قرار دارند که درآمدی بالغ بر ۳.۳ میلیارد دلار برای این کشور به همراه داشتند. در جایگاه چهارم در رده محصولاتی که بیشترین درآمد صادراتی را برای پاکستان به همراه آورده است، پنبه قرار دارد که ارزش صادراتی این محصول ارزشمند کشاورزی برابر با ۱.۸ میلیارد دلار بود و سهم آن به کل درآمد صادراتی این کشور به ۸.۴ درصد رسید.

در رده های پنجم تا دهم انواع غلات، چرم و مصنوعات چرمی، مس، تجهیزات چشم پزشکی و عینک، سوختهای معدنی از قبیل نفت و در نهایت ماهی قرار داشت. این کشور توانست در سال گذشته از صادرات ماهی ۳۷۲.۵ میلیون دلار درآمد کسب کند که ۱.۸ درصد از کل درآمد صادراتی اش بود. بررسی ها نشان می دهد این ده گروه از کالاهای صادراتی در مجموع ۷۹.۳ درصد از کل ارزش صادرات پاکستان را به خود اختصاص داده اند.

فرصتهای صادرات به پاکستان کدام است
بخش دیگری از این گزارش به بررسی فرصتهای صادراتی به این کشور پر جمعیت آسیایی پرداخته است. طبق بررسی های انجام شده در سال ۲۰۱۹ پاکستان کسری تجاری ۱۷.۱ میلیارد دلاری را تجربه کرده است که البته نسبت به سال ۲۰۱۸ کاهش داشت ولی همچنان نشان از هزینه بالاتر واردات نسبت به درآمد صادراتی دارد.

اما سوال اصلی این است که بالاترین کسری های تجاری در کدام گروه از کالاها مشاهده می شود؟ این دسته از کالاها، کالاهایی هستند که این کشور بیشترین هزینه را برای واردات آنها صرف می کند و به همین دلیل تجارت در این حوزه ها می تواند منافع زیادی برای شریک تجاری آن داشته باشد. طبق گزارش منتشر شده توسط سازمان تجارت جهانی در اولین دسته از این گروه انواع ماشین آلات شامل انواع کامپیوترها قرار دارند. در سال گذشته کسری تجاری این دسته از کالاها برابر با ۴.۹ میلیارد دلار بود که البته نسبت به سال ۲۰۱۸ با کاهش ۱۸ درصدی همراه بود.

دومین دسته از کالاهایی که می توان از آنها به عنوان فرصتهای صادراتی به پاکستان اشاره کرد، ماشین آلات الکترونیکی و تجهیزات صنعتی است و در سال گذشته هزینه واردات این کالاها ۴.۵ میلیارد دلار بیش از درآمد صادراتی از آنها بود. سومین دسته از کالاهای این گروه انواع آهن و فولاد است که کسری تجاری این کالاها در سال قبل برابر با ۲.۳ میلیارد دلار بود و ارزش تجارت آن نسبت به سال ۲۰۱۸ حدود ۳۷.۴ درصد کاهش داشته است.

مواد شیمیایی در چهارمین دسته این گروه قرار دارند و انواع سوختهای معدنی مانند نفت در رده پنجم قرار گرفته است. پلاستیک، انواع رشته های دست ساز، خودرو، دانه های روغنی و انواع داروها به ترتیب رده های ششم تا دهم را دارند.

کد خبر: ۴۸٬۹۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha