۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۹
سیمرغ، «ظفر» را به آسمان ایران می برد
انتشار تصویر سردار سلیمانی عصر امروز از فضا؛

سیمرغ، «ظفر» را به آسمان ایران می برد

ماهواره سنجشی ظفر قرار است عصر امروز از پایگاه امام خمینی سمنان با ماهواره‌ بر سیمرغ در مدار ۵۳۰ کیلومتری زمین به فضا پرتاب شود.

به گزارش خبرنگار بازار به نقل از بی بی سی ، ماهواره ظفر با ماهواره بر سیمرغ و با سرعت ۷۴۰۰ کیلومتر در ساعت بعد ازظهر امروز پرتاب خواهد شد. این چهارمین پرتاب ماهواره بر سیمرغ به حساب می‌آید.

 این ماهواره از نوع ماهواره‌های سنجشی است که در دو نسخه "ظفر-۱" و "ظفر-۲" طراحی و ساخته شده و عمر مداری این ماهواره یک سال و نیم است.

بر همین اساس، رئیس سازمان فضایی ایران در گفتگو با رسانه ها گفته است که این کشور برای پرتاب یک ماهواره "سنجش از راه دور"  با نام «ظفر» امروز بعد ازظهر به فضا آماده می شود.  

پیش از این مرتضی براری بدون اعلام تاریخ دقیق پرتاب به خبرگزاری فرانسه گفته بود که ساخت ماهواره ظفر "سه سال پیش با مشارکت ۸۰ دانشمند ایرانی آغاز شده بود . 

به گفته وی این ماهواره ۱۱۳ کیلوگرمی با موشک سیمرغ به ارتفاع ۵۳۰ کیلومتری از سطح زمین پرتاب خواهد شد و روزانه ۱۵ بار مدار را کامل خواهد کرد.

براری خاطر نشان کرد: که ماموریت اصلی این ماهواره تصویربرداری است تا برای مطالعه زمین لرزه، جلوگیری از فاجعه های طبیعی و توسعه کشاورزی مورد استفاده قرار گیرد.

وی اظهار داشت که پرتاب این ماهواره گام تازه ای برای ایران خواهد بود و این کشور قبلا موفق به قرار دادن ماهواره ای در ارتفاع ۲۵۰ کیلومتری شده است. 

همچنین وی تاکید کرد: سازمان فضایی ایران امیدوار است پیش از ماه مارس ۲۰۲۱ پنج ماهواره دیگر بسازد.

گفتنی است که براساس گزارش‌ها، سیمرغ برای اولین بار در مرداد ماه سال ١٣٩٦ به فضا پرتاب شد اما منابع آمریکایی گفتند که پرتاب این موشک موفقیت‌آمیز نبود و سیمرغ هنگام پرتاب یا قبل ار رسیدن به مدار منفجر شد.

برنامه فضایی ایران باعث نگرانی برخی کشورهای غربی شده اما رییس سازمان فضایی ایران بر این باور است که ایران حامی  استفاده صلح آمیز از فضا   بوده و کلیه فعالیت های آن ما در زمینه فضایی شفاف است.

شایان ذکر است که این ماهواره که قرار است از پایگاه امام خمینی(ره) سمنان به فضا ارسال شود، پس از قرارگیری در مدار، تصویر سردار شهید "حاج قاسم سلیمانی"  را از فضا منشر میکند.

گفتنی است که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران، روز ۲۹ دی‌ماه در توئیتر خود در این باره نوشته بود که ماهواره‌های ظفر ۱ و ۲ که تست‌های موفق خود را پشت سر گذاشته‌اند، امروز راهی پایگاه فضایی می‌شوند تا به زودی فرآیند قرار گرفتن آنها در مدار طی شود.

بنابراین در روز ۲۹ دی ماه سال جاری از سوی دانشگاه علم و صنعت این ماهواره به سازمان فضایی برای انجام عملیات تزریق آن به مدار تحویل داده شد.

هزینه ساخت این دو ماهواره حدود ۲۰ میلیارد تومان اعلام شده و پیش بینی می‌شود پس از ۱۳ ساعت اول قرارگیری در مدار، هر ۹۴ دقیقه یک بار بتواند تصاویر از سطح زمین را ارسال کند.

همچنین امنیت پرتاب نیز توسط سازمان پدافند فراهم شده است.

کد خبر: ۴٬۸۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha