۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۱
دلار، ۱۲ هزار تومان حباب دارد/ برای سرمایه گذاری وارد بازار ارز نشوید
گزارش «بازار» از وضعیت نوسان قیمت ها در بازار ارز؛

دلار، ۱۲ هزار تومان حباب دارد/ برای سرمایه گذاری وارد بازار ارز نشوید

کارشناسان اقتصادی معتقدند؛ نرخ واقعی دلار ۲۰ هزار تومان است و رقم ۳۲ هزار تومانی قیمت این کالا ۱۲ هزار تومان حباب دارد که با اقدامات بانک مرکزی، رونق بخشی صادرات غیر نفنی کشور همچنین مدیریت و کنترل بازار ارز قیمت این کالا واقعی می شود.

اسدالله خسروی؛ بازار: سیر نزولی نرخ ارز از هفته جاری در بازار آغاز شده است. آغاز کاهش قیمتی که به عقییده برخی کارشناسان ادامه دار خواهد بود چرا که رشد نرخ ارز همراه با سکه در بازار بی منطق و غیر واقعی همراه با حباب افزایش یافته که اکنون با توجه به رشد روز افزون عرضه ارز به سامانه نیما و تامین ارز واردات کنندگان قیمت این کالا در بازار مسیر نزولی را در پی گرفته و حباب قیمتی این کالاها در حال تخلیه تدریجی است.
از طرفی بازار نیز چون هفته های گذشته از جنب و جوش خاصی برخوردار نیست و خیلی از فعالان این بازار فروشنده ارز شده اند. اظهارات رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر پیش بینی رشد صادرات غیر نفتی در نیمه دوم سال و ورود ارزهای صادراتی به سامانه نیما نیز تاثیز بسزایی بر جلوگیری از رشد نرخ ارز در بازار و کاهش تدریجی آن به جای گذاشته است.

تقاضای کاذب ارز قیمت این کالا را غیر واقعی بالا برد
اینکه افزایش قیمت ارز و سکه که در ماههای گذشته با رشد مستمری همراه بود ناشی از ورود سرمایه گذاران به بازار و اقدام آنها به خرید ارز و سکه برای حفظ ارزش سرمایه هایشان بوده است که با افزایش میزان تقاضا در بازار قیمت ها در این بازار حباب گونه بالا رفت طوری که قیمت سکه تا حدود ۱۷ میلیون تومان و دلار به بیش از ۳۲ هزارتومان افزایش یافت.  
در چنین شرایطی بانک مرکزی برای کنترل نرخ ارز اقدامات خود را با عرضه ارز به حاشیه بازار (روزانه ۵۰ میلیون دلار) مانع رشد جهشی قیمتها در بازار شد اما از آنجایی که بازار در هفته های گذشته تشنه ارز بود تقاضا همچنان وجود داشت و قیمت ها سیر صعودی به خود گرفته بودند. اکنون که عرضه ارز به سامانه نیما زیاد شده است و از طرفی صرافی بانک ها نیز از منایع ارزی قابل توجهی برای تامین نیاز متقاضیان ارز برخوردار است این موضوع باعث شده تا قیمت ها درچنین بازاری کاهشی شود.

قیمت ارز در بازار هیجانی بالا رفته است 
وحید شقاقی شهری، اقتصاددان و رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی در گفتگو با «بازار» درباره علت کاهش نرخ ارز در بازار گفت: با توجه به محاسبه همه متغیرهای اقتصاد ایران (تفاوت تورم داخل و خارج، موضوع صادرات غیر نفتی و وضعیت واردات، همچنین سایز اقتصاد کشور و...) قیمت دلار حدود ۲۰ هزار تومان است و ۱۲ هزار تومان حباب دارد.  
وی با بیان اینکه افزایش ۱۲ هزار تومانی قیمت دلار که تا هفته پیش در بازار اتفاق افتاد ناشی از هیجان در بازار و بی اطمینانی از قیمت ها در آینده بوده است افزود: هر چند با نزدیک شدن به انتخابات امریکا احتمال نوسان قیمت در بازار ارز وجود دارد اما قیمت دلار که تا دیروز ۳۰ هزار تومان بود باید کاهش یابد و دیگر جایی برای افزایش به بیش از ۳۰ هزار تومان را ندارد در حالی که نرخ واقعی این کالا همان حدود ۲۰ هزار تومان بوده  و بیش از این قیمت حباب است.

ترس از آینده اقتصاد ارز را بی منطق گران کرد
این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: ایران با توجه به تشدید تحریم ها و فشار حداکثری اکنون در بدترین شرایط اقتصادی قرار دارد و سرمایه گذاران برای حفظ دارایی هایشان وارد بازار سکه و ارز شده اند تا با خرید این کالاها در صورت اقدامات تحریمی جدید امریکا داریی هایشان از بین نرود این در حالی است که امریکا همه تیرهای تحریمی را به سوی ایران شلیک کرده است و خشاب تحریم علیه ایران خالی است، بنابراین در چنین شرایطی سرمایه گذاری بر روی سکه و ارز پرریسک بوده و کاملا اشتباه است.
وی با بیان اینکه دولت بخصوص بانک مرکزی برای جلوگیری از رشد نرخ ارز باید برنامه ریزی درست داشته باشد گفت: هر چند عوامل داخلی و خارجی در نوسان قیمت ارز و سکه تاثیر گذار است اما چنانچه در داخل مدیریت اصولی در بخش های مختلف اقتصادی و بازارها حاکم شود شاهد گرانی بی منطق ارز و سکه در بازار نخواهیم بود.

قیمت ها در بازار سکه و ارز متعادل می شود
رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی عوامل تاثیر گذار بر نوسان قیمت ارز در بازار را بحث انتخابات پیش رو در امریکا، رکود اقتصاد جهانی، کاهش قیمت فلزات و نفت خام، فشار تحریم های بین المللی و موضوع محدودیتهای کرونایی و عوامل داخلی را بحث کسری تجاری کشور، مسئله واردات و صادرات و مدیریت بازارها عنوان کرد و اظهار داشت: هر چند مسائل سیاسی و بین الملی می تواند تاثیر بسزایی بر نوسان قیمت ارز و رشد آن در بازار داشته باشد اما چنانچه نحوه مدیریت در بازارهای سرمایه گذاری کشور اصولی و با کار کارشناسی دقیق انجام شود ایران به راحتی می تواند از بحران رشد قیمت ها در بازار ارز و سکه عبور کند.  
وی به کاهش قیمت ها در بازار سکه و ارز طی چند روز اخیر اشاره کرد و گفت: بانک مرکزی اقدامات لازم را در جهت کاهش قیمت ها و جلوگیری از رشد بی منطق ارز یا عرضه این کالا به سامانه نیما صرافی ها و بازار متشکل ارزی در پیش گرفته است که این اقدام در کنار عدم کشش بازار با قیمت حدود ۳۰ هزار تومانی دلار موجب شده است تا قیمت ارز در بازار کاهشی شود.

زیر ساخت های کاهش قیمت ارز باید مهیا باشد
شهری شقاقی مداخله بانک مرکزی در بازار برای جلوگیری از رشد بی منطق قیمت ها با عرضه ارز به بازار را مقطعی عنوان کرد و افزود: زیر ساخت های کاهش نرخ ارز در داخل باید ایجاد شود و مدیرین در بازارها به شکل خاصی صورت گیرد تا قیمت ها در بازار سکه و ارز همچنان در مییبر سیر نزولی قرار گیرند چجرا که قیمت این کالاها غیر واقعی در بازار افزایش یافته است. بنا به این گزارش قیمت سکه و ارز در حالی در بازار با شیب نزولی در حرکت است که خرید اسکناس در بازار ارز به حداقل رسیده است. از طرفی نیز رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرده است: عرضه ارز در سامانه نیما افزایش یافته است. عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی عصر دیروز در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی تاکید کرد: طی روزهای اخیر روزانه حدود ۱۵۰ میلیون دلار توسط صادرکنندگان در سامانه نیما عرضه می‌شود که در کنار منابع بانک مرکزی تأمین ارز واردات شتاب گرفته است. بنابراین با مشورت اتاق بازرگانی و هماهنگی با  وزارت صمت بزودی اقداماتی ویژه ای برای استفاده حداکثری از منابع صادرکنندگان برای تامین ارز موردنیاز واحدهای تولیدی انجام خواهیم داد.

کد خبر: ۴۸٬۷۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha