۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۰
 وعده و عید برای جوانان روستایی تسهیلات نمی شود
عضو هیات مدیره باشگاه کشاورزان جوان:

وعده و عید برای جوانان روستایی تسهیلات نمی شود

عضو هیات مدیره باشگاه کشاورزان جوان با اشاره به اینکه جوانان روستایی نیازمند تسهیلات واقعی هستند، نه وعده و وعید مسئولان گفت: باید منابع در شهرها و روستاها به صورت متعادل توزیع شوند .

 مهدی فتحی‌مقدم، عضو هیات مدیره باشگاه کشاورزان جوان در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، با اشاره به موضوع چالش های اشتغال در روستاها گفت: چالش های اشتغال در روستا یک‌سری موانع هستند که فرایندهای دسترسی به منابع مالی را برای جوانان روستایی و روستاییان از جمله اشتغال دشوار می کند و باید این مشکلات مهم کشور را بررسی و راه رفع حل آن را ارایه داد.

ناموفق بودن سامانه کارا، طرح روستاتعاون و بسیاری از مصوبات در زمینه روستائیان

فتحی‌مقدم افزود: باید مشخص شود تسهیلاتی که تا کنون به عنوان اشتغال روستاییان ارائه شده، توسط چه افرادی جذب شده است. علاوه بر این باید درباره سایت کارا تحقیق کرد و دید چند واقعا درصد از جامعه روستایی توانسته اند مزایایی از این طرح ببرند. همچنین درباره طرح روستا تعاون و بسیاری از طرح ها و مصوبات دیگر که تحقیق می‌کنیم، می بینیم اگرچه این طرح ها و مصوبات برای روستاها و رونق تولید در آن مکان تصویب می‌شود ولی عملاً به دست روستاییان فعال و مستعد دریافت مزایا نمی‌رسد.

عضو هیات مدیره باشگاه کشاورزان جوان اظهار کرد: اگر بخواهیم علت این نابسامانی‌ها را جستجو کنیم باید به دو سوال پاسخ دهیم، اول اینکه تفاوت سرعت پیشرفت در روستا و شهر چه میزان است؟ و اینکه تفاوت ارائه امکانات در روستا و شهر از کجا نشات می گیرد?؛ به طور کلی باید بررسی کرد و دید که چه تفکر و عواملی تا کنون باعث شده که نسبت به روستاها غفلت شود و امکانات به روستاها اختصاص نیابد؟!

حال روستاها خوب نیست

وی گفت: منابع توزیعی و پروژه های کلان ملی که در شهرها توزیع می‌شوند نسبت به منابع موجود در روستاها دارای تفاوت بسیار زیادی است؛ پس برای پیشرفت و توسعه روستاها و همچنین ماندگار شدن روستاییان در روستاها باید منابع به صورت متعادل توزیع شوند و این‌طور نباشد که چون برخی از مسئولان تعلقی به روستاها ندارند، پس آن مکان‌ها به دست فراموشی سپرده شود.

فتحی‌مقدم تصریح کرد: متاسفانه نخبگان روستایی به دلیل نبود امکانات در محل تولد خود به مهاجرت به سمت شهرها و کلان‌شهرها سوق می‌یابند؛ این نخبگان جوان روستایی خلاق و فعال به محض اینکه می‌بینند. امکانات در شهر فراوان است و هیچ بهایی به روستای آن‌ها داده نمی‌شود، مجبور به ترک زادگاه خود می‌شوند و همین موضوع در نحوه اداره کردن روستاها تأثیر بسیاری می‌گذارد؛ به‌طوری که وضعیت اصلا خوب نیست.

وعده و عید برای جوانان روستایی تسهیلات نمی شود

عضو هیات مدیره روستا زادگان سرزمین آفتاب درباره راه حل مشکلات روستاها، تصریح کرد: راه حل بسیاری از معضلات روستاها جوان‌گرایی، بها دادن به جوانان روستایی و اعتماد کردن به آنان است که مسئولان می‌توانند با ارائه تسهیلات مناسب به روستائیان، البته نه به شکلی که تا کنون وعده داده شده است، باعث ترغیب به ماندن جوانان روستایی در روستاها شوند.

وی اظهار کرد: در بسیاری از روستاها می‌توان با استفاده از ظرفیت جوانان اندیشمند، مبتکر و خلاق ضمن بهره‌گیری از حداقل منابع و امکانات، بسیاری از مشکلات در روستاها را رفع کرد، منتهی فقط باید به جوانان بها و بال و پر داده شود تا بتوانند باعث پیشرفت روستاها شوند.

ضرورت بها دادن به تشکل‌ها برای رفع مشکلات روستاها و تربیت مدیران آینده

فتحی‌مقدم ادامه داد: باشگاه کشاورزان جوان فرایندی است مردمی و از دل مردم روستا که باعث می‌شود این تشکل جوان‌گرا مروج ساماندهی و سازماندهی روستائیان در روستا شود. این تشکل وظیفه تربیت جوانان روستایی برای ورود به عرصه مدیریت و کار در آینده را بر عهده دارد و سخن ما این است که می‌توانیم با بها دادن به این تشکل و همچنین هم‌افزایی سایر تشکل‌ها بسیاری از مشکلات در زمینه روستاها را رفع کنیم.

عضو هیات مدیره باشگاه کشاورزان جوان افزود: بها دادن به جوانان روستایی به منزله این است که بتواند خود را بشناسد و استعدادهای درون خود را پیدا کند و بشناسد؛ لذا وقتی که استعداد های خود را بشناسد و به وی از طریق ارائه اعتبارات دولتی به صورت تسهیلات کم بهره بها داده شود، می‌تواند خود را پیدا کند که در این صورت جوانان نه تنها در روستا ماندگار خواهند شد، بلکه اشخاصی که از آن روستا به شهر مهاجرت کرداند را برای اشتغال پایدار در روستا فرا خواهند خواند.

کد خبر: ۴٬۸۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha