۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۱
کوچ زودهنگام عشایر خراسان شمالی آغاز شد
رئیس اداره بهسازی عشایر خراسان شمالی:

کوچ زودهنگام عشایر خراسان شمالی آغاز شد

بجنورد- رئیس اداره بهسازی عشایر خراسان شمالی گفت: کوچ پاییزه عشایر به مناطق قشلاقی نواحی گرمسیری این استان و نیز استان گلستان در چند روز اخیر آغاز شده است.

به گزارش بازار، به نقل از روابط عمومی جهادکشاورزی خراسان شمالی، مهدی خانی با تائید آغاز غیررسمی کوچ عشایر، اظهار داشت: با آغاز سرما در مناطق ییلاقی چهار هزار خانوار عشایر این خطه، برای زمستان گذرانی به‌سوی مناطق گرمسیری و قشلاقی در میاندشت اسفراین، بخش‌هایی از مانه و سملقان و رازوجرگلان و نیز مناطق مراوه‌تپه، کلاله و گنبد در استان گلستان حرکت می‌کنند.

وی، موعد آغاز رسمی و هماهنگی شده کوچ به مناطق قشلاقی را اوایل آبان ماه اعلام کرد و گفت: با احتساب مدتی که برای طی حدفاصل مراتع ییلاقی تا قشلاقی نیاز است، عشایر از اواسط آبان ماه اجازه استقرار در سامانه‌های قشلاقی رادارند، اما هم‌اینک به‌صورت محدود برخی از عشایر استان حرکت خود به‌سوی مراتع گرمسیری در جنوب، جنوب غربی و شمال غربی خراسان شمالی و نیز مناطق قشلاقی گلستان را آغاز کرده‌اند.

هزینه بالای جابجایی عشایر
رئیس اداره بهسازی عشایر خراسان شمالی افزود: امسال به دلیل وضعیت خاص کرونایی عشایر ناگزیرند برای در امان ماندن از آسیب‌های این بیماری، خانواده و نیز دام‌های خود را به‌صورت مکانیزه و با استفاده از خودرو به مناطق گرمسیری کوچ دهند.

خانی به هزینه‌های بالای جابه‌جایی عشایر اشاره کرد و گفت: به‌طور میانگین هر خانوار عشایری ۳۰ میلیون ریال برای انتقال دام خود از مناطق ییلاقی به نواحی قشلاقی متحمل می‌شود که این اداره کل تلاش دارد از طریقی، بخشی از هزینه‌های بارشده بر قشر محروم عشایر در کوچ ماشینی را جبران کند.

وی بابیان اینکه این خراسان شمالی پنج هزار خانوار عشایری دارد که از این تعداد چهار هزار خانوار کوچ رو و هزار خانوار نیمه کوچ رو هستند، افزود: همه‌ساله با آغاز فصل سرما، عشایر این استان پس از گذراندن یک دوره هفت‌ماهه، مراتع ییلاقی را به‌سوی مناطق قشلاقی ترک می‌کنند.

انجام تمهیدات لازم برای کوچ ایمن
رئیس اداره بهسازی عشایر خراسان شمالی اظهار داشت: امسال تمامی تمهیدات لازم برای کوچ ایمن خانوارهای عشایری اندیشیده شده که در این خصوص با تمامی دستگاه‌های مسئول و مرتبط هماهنگی لازم صورت گرفته است.

خانی افزود: خدمات مربوط به مسائل حفاظت دام‌ها در خصوص پیشگیری از شیوع بیماری‌ها توسط دامپزشکی و تأمین امنیت عشایر نیز با هماهنگی نیروی انتظامی، بسیج، فرمانداری‌ها، بخشداری‌ها، شوراهای اسلامی شهر و روستا و پلیس‌راه انجام می‌شود.  

وی اظهار داشت: عشایر خراسان شمالی همه‌ساله بهار و تابستان خود را در مناطق خوش آب‌وهوای دامنه کوه‌های شاه جهان، کوه‌های باغان، کنج خور، کوه سالوک، گلیل و سرانی شیروان، ارتفاعات فاروج، سالوک و آلا داغ، رباط، امیرانلو، دره پرور و کوه تخته میرزا سپری می‌کنند.

رئیس اداره بهسازی و بودجه اداره کل امور عشایر خراسان شمالی افزود: مدت‌زمان اقامت عشایر در نواحی قشلاقی استان تا فروردین‌ماه سال آینده به درازا خواهد کشید.

خانی در خصوص عشایر نیمه کوچ رونیز گفت: این قشر تنها در یک‌فصل کوچ کرده و بیشتر در مناطق ییلاقی به سر می‌برند که عمده قشلاق خود را در بخش‌هایی از راز و جر گلان، مانه و سملقان، اسفراین، جاجرم، کالی‌مانی و میاندشت می‌گذرانند.

وی بابیان اینکه مدیریت کوچ در شرایط کرونایی کار بسیار دشواری است، افزود: گروه‌های مدیریت کوچ اداره کل امور عشایر خراسان شمالی در سطح استان مستقر هستند و به‌طور مستمر در مناطق گشت زنی می‌کنند.

خانی گفت: در زمان کوچ توصیه‌ها و هشدارهای لازم در خصوص عدم توقف عشایر کوچنده در بین مسیر و روستاهای اطراف، هشدار هواشناسی، آموزش‌هایی برای پیشگیری از کرونا و توزیع اقلام کوچ و بهداشتی در بین خانوارهای کوچنده برای مدیریت کوچ انجام می‌شود تا عشایر به‌سلامت به مناطق قشلاقی خود برسند.

کد خبر: ۴۸٬۷۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha