۲ آبان ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۰
احیای ۸۰ طرح راکد تولیدی در استان همدان؛ معوقات بانکی و بلاوصول افزایش یافته است
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

احیای ۸۰ طرح راکد تولیدی در استان همدان؛ معوقات بانکی و بلاوصول افزایش یافته است

همدان- ۸۰ طرح تولیدی راکد از ابتدای سال گذشته تاکنون در استان همدان احیا شده و به چرخه تولید برگشته و در حالی ستاد تسهیل و رفع موانع تولید به دنبال احیای مابقی واحدهای راکد است که بدهکاران بانکی تقاضای تقسیط بدهی ها را دارند اما از آنجا که منابع بانکی کاهش یافته این امر چالشی جدی ایجاد کرده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: پرداخت تسهیلات اشتغالزایی در شهرها و روستا در راستای تلاش برای ایجاد اشتغال پایدار در کنار اقدامات انجام شده برای رفع مشکلات واحدهای تولیدی راکد و نیمه تعطیل دراستان همدان بارها پیگیری شده اما به نظر می رسد استان همدان با وجود اقدامات صورت گرفته در رسیدن به اهداف تعیین شده موفق نبوده است.

بررسی بیشتر موضوع خبرنگار بازار را ترغیب کرد تا گفتگویی با معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار همدان انجام دهد تا در جریان چگونگی اقدامات انجام شده قرار گیریم که در ادامه این گفتگو را می خوانید:

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان در این گفتگو به اشتغال روستایی ایجاد شده در استان همدان اشاره کرد و با بیان اینکه از ابتدای سال ۹۷ تا پایان شهریور سال‎جاری ۴۳۰ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال روستایی در استان همدان پرداخت شده است؛ افزود: سهم استان همدان از تسهیلات اشتغال روستایی ۶۰ میلیارد تومان بوده است.

ظاهر پورمجاهد با اشاره به اینکه از استان همدان ۱۸۰ میلیارد تومان در سامانه «کارا» طرح اشتغال روستایی ثبت شده است؛ افزود: پیش‌بینی ما ایجاد اشتغال برای بیش از چهار هزار نفر بود اما به دلیل افزایش قیمت بیمه اجباری؛ کمتر از پیش‌بینی محقق شد.

با ارائه کنندگان ۴۰ طرح برخورد قانونی صورت گرفته چراکه تسهیلات را دریافت اما پروژه خود را آنگونه که اعلام شده بود اجرا نکرده بودند و انحراف داشتند

پور مجاهد از برخورد با مجریان برخی طرح‌ها خبر داد و با اشاره به اینکه با ارائه کنندگان ۴۰ طرح برخورد قانونی صورت گرفته چراکه تسهیلات را دریافت اما پروژه خود را آنگونه که اعلام شده بود اجرا نکرده بودند و انحراف داشتند؛ افزود: با اجرای طرح اشتغال روستایی برگشت روستاییان از تهران و مراکز استان به روستاها رقم خورد و مجدد برخی از روستاییان در برخی از روستاهای خالی از سکنه مستقر شدند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان با اشاره به اینکه پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی در حوزه تولیدات روستایی، تکمیل زنجیره تولید در روستا، صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی مثل سردخانه و گلخانه‌ها تأثیر گذار بوده است، تاکید کرد: پرداخت تسهیلات روستایی باعث مهاجرت معکوس شده تا جایی که می‌توان این موضوع را با عدله ثابت کنم.

معوقه بانکی و بلا وصول افزایش یافته است
وی در ادامه به وضعیت معوقات بانکی پرداخت و با اشاره به اینکه در استان همدان معوقه بانکی و بلا وصول افزایش یافته است؛ عنوان کرد: یکی از چالش‌ها در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید این است که تمام بدهکاران بانکی تقاضای تقسیط بدهی خود را دارند اما از طرفی باید منابع بانکی هم در نظر گرفت.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان با اشاره به اینکه جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در هفته یک یا دو بار برگزار می‌شود؛ افزود: امسال ۴۲ جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولیددر استان همدان برگزار شده است.

عمده مشکل واحدهای تولیدی تسهیلات بانکی است که بدهی آنها مطابق دستور العمل به تناسب فعالیت طرح و کارشناسی تقسیط می‌شود

پورمجاهد با بیان اینکه در ستاد تسهیل طرح‌های مشکل‌دار بررسی می‌شوند تا با مشورت مشکلات تا حدی حل شود، افزود: برخی طرح‌ها در بخش‌های زیر ساختی و برخی در تسهیلات بانکی مشکل دارند اما عمده مشکل واحدهای تولیدی تسهیلات بانکی است که بدهی آنها مطابق دستور العمل به تناسب فعالیت طرح و کارشناسی تقسیط می‌شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان با اشاره به اینکه امسال در ۴۲ جلسه ستاد تسهیل ۱۵۰ مصوبه نهایی شده است؛ اضافه کرد: در ابتدا یک گروه کارشناسی براساس درخواست دستگاه مشکل واحد تولیدی را بررسی کرده و بعد طرح به ستاد تسهیل ارسال می‌شود.

وی در ادامه به اجرای برخی پروژه‌های عمرانی تولیدی در استان همدان اشاره کرد و با بیان اینکه شرکت شستا ایجاد ۴ طرح بزرگ را در استان همدان در دست اجرا دارد؛ ادامه داد: طرح‌های شستا شامل سه طرح دامداری با ظرفیت شش هزار رأس دام در هر دامداری است که در قهاوند، درگزین و ملایر ساخته خواهند شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان با اشاره به اینکه در حال حاضر پروژه دامداری شش هزار راسی در شهرستان درگزین ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد؛ افزود: زیر ساخت‌های پروژه هم آماده شده است.

پروژه دامداری شش هزار راسی در قهاوند در مرحله اختصاص زمین و حفر چاه و فنس کشی است و از روند پیشرفت این پروژه ناراضی هستیم

پورمجاهد با اشاره به اینکه پروژه دامداری شش هزار راسی در قهاوند در مرحله اختصاص زمین و حفر چاه و فنس کشی است؛ افزود: از روند پیشرفت این پروژه ناراضی هستیم و وضعیت پروژه ملایر هم به اندازه پروژه قهاوند پیشرفت داشته است.

وی یکی دیگر از پروژه‌های در دست اجرای شرکت شستا را ایجاد واحد فناوری دولومیت دانست و افزود: برای این پروژه هفت میلیارد تومان سرمایه گذاری خواهد شد اما کلنگ این پروژه همچنان گیر کرده است و پیشرفت ندارد.

پروژه ساخت هتل هما منتفی نشده اما وضعیت آن در بلاتکلیفی است
پورمجاهد در ادامه به دلایل عدم احداث هتل هما در همدان نیز اشاره کرد با بیان اینکه شرکت شستا مطرح کرده بود که ساخت هتل هما در همدان توجیه اقتصادی ندارد؛ افزود: هنوز پروژه ساخت هتل هما منتفی نشده اما وضعیت آن در بلاتکلیفی است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان با اشاره به اینکه پتروشیمی هگمتانه به مراحل آخر کار خود رسیده است؛ افزود: پتروشیمی هگمتانه زودتر از دهه فجر افتتاح خواهد شد ضمن اینکه مواد اولیه پتروشیمی تأمین شده و دنبال ایجاد یک شاخه فرعی ریل هستیم تا خوراک پتروشیمی از طریق حمل و نقل ریلی فرستاده شود.

وی در ادامه به پروژه‌های سرمایه گذاری خارجی در استان همدان نیز اشاره کرد و با بیان اینکه امسال اجرای دو سرمایه گذاری خارجی مصوب شده است؛ افزود: یکی از سرمایه گذاری‌ها ساخت ویلا از سوی یک شرکت ترک در همدان است که مجوزهای اولیه آن از سازمان سرمایه گذاری کشور اخذ شده است.

سرمایه گذار اصلی پروژه فرآوری سیب زمینی رزن که یک لبنانی بود بیمار شده و فعلاً پروژه تحت الشعاع قرار گرفته است

پور مجاهد سرمایه گذاری ۱۵ میلیارد تومانی برای راه اندازی کارخانه فرنچ فرایز در بهار را یکی دیگر از پروژه‌های سرمایه گذاری خارجی دانست و افزود: سرمایه گذار اصلی پروژه فرآوری سیب زمینی رزن که یک لبنانی بود بیمار شده و فعلاً پروژه تحت الشعاع قرار گرفته است.

وی در ادامه به ایجاد پروژه کشت و صنعت یاس با ۴۵۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در قهاوند اشاره کرد و با بیان اینکه سرمایه گذار این پروژه نیز غیر بومی است؛ افزود: این پروژه در ۱۳ رشته فعالیت دارد و تاکنون ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

۸۰ طرح راکد در استان همدان احیا شده است
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان با اشاره به اینکه ۸۰ طرح راکد در استان همدان از ابتدای سال گذشته تاکنون احیا شده است؛ افزود: واحدهای تولیدی سیب زمینی الوند، شایان سام، زمرد سرام، پرشین یاقوت و احیا شده و به چرخه تولید بازگشته اند.

پورمجاهد در ادامه این گفتگو به اجرای برخی پروژه‌ها در شهرستان‌های استان همدان اشاره کرد و با بیان اینکه بنیاد برکت در اسدآباد به ۶۰۰ طرح تسهیلات پرداخت کرده به صورتی که برای هر طرح بین ۲.۵ تا سه میلیارد تومان پرداختی داشته است؛ بیان کرد: پرداخت تسهیلات در نهاوند هم آغاز شده و به ۳۰۰ طرح در حوزه روستاهای نهاوند کمک خواهد شد.

پور مجاهد با اشاره به اینکه پرونده احداث ۱۴۰ هکتار گلخانه در بانک کشاورزی وجود دارد؛ افزود: در یک سال ۳۰ هکتار گلخانه در روستای عمان شهرستان درگزین اجرایی می‌شود.

امسال ۱۲۰۰ میلیارد تومان پول گندم به کشاورزان استان همدان پرداخت شده است

وی به موضوع پرداختی‌های صورت گرفته به کشاورزان در قبال خرید محصولات کشاورزی نیز اشاره کرد و بابیان اینکه امسال ۱۲۰۰ میلیارد تومان پول گندم به کشاورزان استان همدان پرداخت شده است؛ افزود: باید بررسی شود این ۱,۲۰۰ میلیارد تومان را کشاورزان چه کار کردند چراکه باید حداقل ۵۰ درصد این مبلغ در استان همدان سرمایه گذاری می‌شد و باید بررسی شود جهاد کشاورزی برای ساماندهی این پول چه اقداماتی داشته است.

پور مجاهد با اشاره به اینکه اتحادیه تعاونی کشاورزی و دامداری باید از فرصت‌ها استفاده کنند؛ افزود: تشکل‌ها باید در این زمینه وارد عمل شوند و عنوان کنند برای جلوگیری خروج سرمایه کشاورزان از استان همدان چه کار و فعالیتی داشته اند.

کد خبر: ۴۸٬۷۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha