۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۱
دهلران؛ قطب اقتصادی ایلام/ ارزآوری از نفت و گاز تا کشاورزی
بازار گزارش می دهد؛

دهلران؛ قطب اقتصادی ایلام/ ارزآوری از نفت و گاز تا کشاورزی

ایلام- شهرستان دهلران در جنوب استان ایلام دارای ظرفیت های بسیار بزرگی در بخش کشاورزی، نفت و گاز و...است که باعث شده این شهرستان به عنوان قطب اقتصادی استان شناخته شود.

گروه استانها- رمضان نوری: شهرستان مرزی دهلران در جنوب استان به عنوان از گذشته تاکنون به قطب اقتصادی در استان ایلام شناخته می شود، این شهرستان دارای ظرفیت های بزرگی در حوزه نفت و گاز، کشاورزی، گردشگری و...است.

هم اکنون طرح های بزرگی در این زمینه ها در شهرستان دهلران در حال اجرایی شدن است که این شهرستان را مورد توجه قرار داده است.در حال حاضر حجم زیادی از کار، تولید، اشتغال در این شهرستان باعث شده این شهرستان مورد توجه بسیاری از مسئولان کشوری و استانی قرار گیرد.

اراضی کشاورزی آبی و دشت های پهناور، تولید ۵۰ درصد تولیدات کشاورزی استان در این شهرستان، تولید ۹۰ درصد نفت غرب کشور، وجود طرح های بزرگی پتروشیمی، میدان های نفتی، ان جی ال و...همه و همه باعث شده این شهرستان قطب اصلی اقتصادی در استان شناخته شود.

دهلران قطب کشاورزی استان ایلام

مدیر جهاد کشاورزی دهلران در این ارتباط در گفت و گو با خبرنکار بازار اظهار داشت: در حال حاضر این شهرستان دارای ۱۰۳ هزار هکتار اراضی کشاورزی است که بخش عظیمی از آنها آبی است و در آینده ای نزدیک به میزان اراضی آبی شهرستان با استفاده طرح احیای اراضی ایلام و خوزستان نیز اضافه می شود.

عباس احمدی افزود: در حال حاضر سالانه ۴۰۰ هزار تن انواع محصول به ارزش بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان در این شهرستان تولید و روانه بازار می شود.

وی با اشاره به اینکه گندم، جو، کلزا، ذرت، چغندرقند، سبزی و صیفی از عمده محصولات کشاورزی تولیدی در شهرستان است، گفت: این شهرستان به عنوان قطب اصلی کشاورزی در استان شناخته می شود.

احمدی تصریح کرد: یکی از مهمترین نیازهای کشاورزی شهرستان بحث یجاد صنایع تبدیلی است چراکه تولیدات کشاورزی این شهرستان از کیفیت بالایی برخوردار است و مستعد فرآوری و بسته بندی است.

وی گفت: در همین راستا مجوز لازم برای احداث کارخانه قند با توجه به چغندر در این شهرستان صورت گرفته و قطعا باعث اشتغال و تولید بیشتر خواهد شد.

مدیر جهاد کشاورزی دهلران با اشاره به برنامه های دولت برای توسعه بخش کشاورزی شهرستان، گفت: با توجه به ظرفیت عظیم سد کرخه، بیش از ۳۹ هزار هکتار از اراضی فکه و دشت عباس شهرستان تحت پوشش آبیاری تحت فشار قرار گرفته است.

وی افزود: فاز دوم این طرح به میزان ۹ هزار هکتار در آینده ای نزدیک به بهره برداری می رسد.

وی افزود: برای این طرح علاوه بر ۴ هزار میلیارد ریال اعتبارات عمومی دولت، ۷۵ میلیون یورو نیز از محل تسهیلات بانک توسعه اسلامی برای اجرای این طرح هزینه شده است.

دهلران قطب تولید نفت و گاز

فرماندار دهلران نیز در ارتباط در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار داشت: این شهرستان دارای ذخائر ارزشمند نفت و گاز است و هم اکنون در این شهرستان روزانه بیش از ۱۳۰ هزار بشکه نفت تولید می شود.

مجید عسگری افزود: بیش از ۹۰ درصد تولید نفت غرب کشور در این شهرستان صورت می گیرد که باعث اشتغالزایی هزاران نفر در این شهرستان شده است.

وی با اشاره به برنامه های دولت برای سرمایه گذاری بر روی نفت و گاز شهرستان، اظهار کرد: هم اکنون پروژه های بزرگی در سطح شهرستان در حال اجرایی شدن است که از جمله آن می توان پتروشیمی دهلران، ان جی ال، توسعه میدان های نفتی مشترک و..در حال اجراست.

عسگری عنوان کرد: طرح ان. جی. ال ۳۱۰۰ دهلران قرار است گازهای همراه نفت را در چاه‌های نفتی، با فرآوری به خوراک پتروشیمی تبدیل کند، این طرح هم اکنون بالای ۴۰ درصد پیشرفت دارد.

وی افزود: پتروشیمی دهلران که نیز عملیات اجرایی آن در دست اجراست، قرار است محصولاتی مثل اتیلن، پروپیلن، نفت کوره، هیدروژن و بنزین پیرولیزخام به میزان حدوداً یک میلیون تن در فاز اول تولید کند.

وی عنوان کرد: همچنین از محل صندوق توسعه ملی ۱۲ هزار میلیارد ریال در اکتشافات و بهره برداری از منابع نفتی دانان شهرستان سرمایه گذاری شده و در حوزه نفت و گاز شهرستان سرمایه گذاری‌های عظیمی انجام شده است.

لزوم استفاده از ظرفیت های مرزی دهلران

در کنار ظرفیت های کشاورزی و نفت و گاز در شهرستان دهلران، وجود مرز مشترک با کشور عراق از ظرفیت های مهم شهرستان دهلران به شمار می رود که تاکنون مورد غفلت واقع شده است.

این شهرستان دارای بازارچه و گذر مرزی چیلات است که هم اکنون هیچ استفاده ای از آن نمی شود در حالی می توان از این مرز برای تردد زوار و صادرات کالا استفاده کرد، متاسفانه به رغم همه تلاش های انجام این مرز همچنان بسته است.

ظرفیت های مرزی از آنجا می توان حایز اهمتی باشد که می تواند بسیاری از تولیدات شهرستان را به عراق صادر کند و ارزش تولیدات را بالا ببرد.

بدون شک دهلران بزرگترین شهرستان استان ایلام از لحاظ وسعت یکی از قطب‌ها و ظرفیت‌های بزرگ اقتصادی در این استان است که افزایش سطح زیر کشت اراضی آبی به روش آبیاری نوین، توسعه منابع نفت و گاز و ایجاد ظرفیت‌های گردشگری در سال‌های گذشته روند رشد اقتصادی را در این شهرستان افزایش داده است.

کد خبر: ۴٬۸۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha