۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۴
اعمال حقوق گمرکی جدید بر کالاهای آمریکایی

اعمال حقوق گمرکی جدید بر کالاهای آمریکایی

اتحادیه اروپا در واکنش به یارانه‌های دولتی آمریکا به شرکت بوئینگ، هفته آینده مجوز رسمی این سازمان را برای وضع تعرفه‌های گمرکی جدید بر چهار میلیارد دلار کالاهای وارداتی از آمریکا عملی خواهد کرد.

به گزارش بازار، تصمیم سازمان تجارت جهانی در این پرونده که خبر آن هفته پیش منتشر شد، می‌تواند تنش‌های تجاری موجود میان واشنگتن و بروکسل را تشدید کند، اما در عین حال می‌تواند به مشاجره کهنه شانزده ساله‌ای پایان دهد که میان بوئینگ و ایرباس وجود دارد. مشاجره‌ای که این دو شرکت هواپیماسازی را رو در روی یکدیگر قرار داده، بزرگترین پرونده‌ای است که سازمان تجارت جهانی باید آن را حل کند.

سازمان تجارت جهانی اکتبر گذشته حکم مشابهی به نفع آمریکا صادر کرد و به این کشور اجازه داد حقوق گمرکی بر هفت و نیم میلیارد دلار کالاهای وارداتی از اتحادیه اروپا وضع کند.

به موجب قوانین و مقررات سازمان تجارت جهانی، اتحادیه اروپا باید رسما تصمیم خود را برای اعمال تعرفه‌های گمرکی بر کالاهای وارداتی از آمریکا به نهاد حل و فصل اختلافات این سازمان ابلاغ کند. اعضای این نهاد داوری را، نمایندگان یکصد و شصت و چهار عضو سازمان تجارت جهانی تشکیل می‌دهند. طبق دستور کار نهاد حل و فصل اختلافات سازمان تجارت جهانی که روز دوشنبه منتشر شد، بروکسل قصد دارد در نشست آتی سازمان تجارت جهانی که بیست و ششم اکتبر برگزار خواهد شد، تصمیم خود را برای وضع تعرفه‌های گمرکی بر چهار میلیارد دلار کالاهای وارداتی از آمریکا رسما اعلام کند، اما این کار به معنای آن نیست که اتحادیه اروپا بلافاصله تعرفه‌های مدنظر خود را بر کالاهای وارداتی از آمریکا اعمال خواهد کرد چرا که کمیسیون اروپا باید در این باره با بیست هفت عضو خود مشورت کند.

دفتر نماینده تجاری آمریکا هفته گذشته اعلام کرد اتحادیه اروپا هیچ مبنای حقوقی برای وضع تعرفه‌های گمرکی بر محصولات وارداتی از آمریکا ندارد. مقامات بوئینگ نیز استدلال مشابهی در این زمینه مطرح و ابراز اطمینان کردند که عملکرد این شرکت کاملا منطبق بر تصمیمات سازمان تجارت جهانی است.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا نیز به نوبه خود تهدید کرده است اگر اروپا واردات خود از آمریکا را مشمول تعرفه‌های جدید کند، واشنگتن دست به اقدام تلافی جویانه خواهد زد.

برونو لو مر وزیر اقتصاد فرانسه جمعه گذشته موافقت خود را با افزایش تعرفه‌های گمرکی اروپا بر محصولات وارداتی از آمریکا اعلام کرد.

کد خبر: ۴۸٬۶۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha