۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۳
بازار سرمایه دستکاری می‌شود/ تبدیل شدن بورس به محلی برای مناقشه‌های سیاستمداران
تحلیل روزانه بورس به بیان کارشناس/۳

بازار سرمایه دستکاری می‌شود/ تبدیل شدن بورس به محلی برای مناقشه‌های سیاستمداران

یک کارشناس بورس از علت تشکیل صف‌های طولانی فروش برای سهم‌های شرکت‌ها در بازار سرمایه توضیحاتی داد.

 بازار: امروز وضعیت بورس، وضعیت بسیار عجیبی بوده و شاخص کل بیش از ۵۰ هزار واحد ریزش کرد، بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند، بازار بورس با توجه به افزایش قیمت دلار و ارزندگی بسیاری از سهم ها به ویژه نمادهای شاخص ساز و دلاری و با توجه تخلیه هیجان در دو ماه گذشته نباید به این شکل هیجانی شده و دست هایی در کار وجود دارد که بورس را به این وضعیت تبدیل کند، در این باره با دکتر محمدمهدی سماواتی یکی از فعالان کار بلد بازار سرمایه به گفتگو پرداخته ایم:

بازار غیرشفاف بورس در ایران
مهدی سماواتی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار به دستکاری شدن بازار سرمایه و معاملات این بازار اشاره کرد و گفت: در بازار ما شواهدی موجود نیست که بتوان بر اساس آن‌ها ادعایی کرد چرا که معاملات به صورت شفاف انجام نمی‌شوند.
وی افزود: با نگاهی اجمالی به تابلوی معاملات بورس، صف‌های فروش تشکیل شده در بازار، روش معامله حقوقی‌ها و بازارگردان‌ها که صرفا در جهت پر کردن قیمت پایانی است، درمی‌یابیم که این دستکاری در معاملات به صورت مشهود اتفاق افتاده است زیرا امروز شاهد آن بودیم که حداقل در چند نماد اصلی بازار، سفارش‌های صف فروش در صفوف پیش‌گشایش بسیار بزرگ بودند.
این کارشناس بازار سرمایه درباره سفارش‌هایی که صف فروش سهم‌ها را شکل داده‌اند، تصریح کرد: در حال حاضر، سهامداران خرد در صف وجود ندارد و سفارش‌های بزرگ صف را شکل داده‌اند، به عنوان مثال، صف میلیاردی ایران‌خودرو به ۲ هزار سفارش هم نرسید اما مسئله مهم این است که بعد از این سفارش‌های کلان، مردم اقدام به خرید و فروش می‌کنند.

شایعه عجیب استعفای علی صحرایی
سماواتی تأکید کرد: بازار به وضوح در حال دستکاری شدن است و بورس به محلی برای مناقشه سیاسی سیاستمداران تبدیل شده است.
وی درباره اثر شایعه استعفای صحرایی از ریاست بورس تهران، گفت: رئیس سازمان بورس تهران نفوذ خاص خود را در بازار دارد و قطعاً، در تعداد زیادی از نمادهای این سازمان می‌توانند لابی داشته باشند و خبر استعفای پیش از برکناری ایشان، حتماً در روند نزولی بازار تأثیر داشته است.
این کارشناس بازار سرمایه درباره تأثیر خبر استیضاح رئیس جمهور در مجلس بر بورس، اظهار کرد: وقتی رئیس جمهور وقت کشور را در مجلس تهدید به اعدام یا استیضاح می‌کنند، طبیعی است که خیلی از سهام‌های دولتی تحت تأثیر قرار می‌گیرند.
سماواتی تصریح کرد: متأسفانه، سهام‌های دولتی توسط دولت مدیریت نمی‌شوند و مدیران این سهام‌ها در تلاش دیده شدن از چشم رئیس جمهور بعدی هستند و مناقشه‌های اخیر دولت و مجلس قطعا در روند نزولی بازار سرمایه تأثیر داشته است چرا که سیاستمداران با تشکیل صف‌های فروش در حال قدرت‌نمایی در بورس به نشانه اعتراض هستند و بدین ترتیب برای خود امتیاز می‌گیرند.
وی افزود: در مراودات سیاسی تنها مسئله بی‌ارزش، مردم و سرمایه‌های آنان هستند که با وضعیت موجود بازار، این سرمایه‌ها در حال از بین رفتن هستند.

کد خبر: ۴۸٬۶۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
      0 0
      از دکتر سماواتی بیشتر استفاده کنید تو تحلیل ها، خیلی کارشناس با سواد و منصفی هستند