۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۰۴:۲۸
سکوت دولتی ها و ایرلاین ها؛بلیط هواپیما از اول آبان چقدر گران می شود؟
بازار گزارش می دهد

سکوت دولتی ها و ایرلاین ها؛بلیط هواپیما از اول آبان چقدر گران می شود؟

در حالی از برگزاری جلسه میان مسئولان ارشد وزارت راه، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری و انجمن شرکتهای هواپیمایی در خصوص افزایش نرخ بلیط هواپیما چند روزی است می گذرد اما هنوز هیچ مقام رسمی تایید نکرده است که جزئیات این جلسه چه بوده و بهای بلیط هواپیما از اول آبان چقدر رشد خواهد کرد.

بازار؛ گروه راه و مسکن: مخالفت شدید محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی با افزایش قیمت بلیط هواپیما از اول آبان ماه باعث شد تا مقامات دولتی سازمان هواپیمایی به عنوان مخالف و انجمن شرکتهای هواپیمایی به عنوان موافق افزایش قیمت بلیط هواپیما، بعد از مدتها دور یک میز نشسته و موضوع مهمی که ماههاست ایرلاین ها به دنبال آن بودند تا آنرا به مرحله اجرایی برسانند مورد بحث و بررسی قرار دهند.

بعد از ابلاغیه ای که ستاد ملی کرونا به ایرلاین ها برای ایجاد محدودیت های بیشتر مسافران ابلاغ کرد، شرکتهای هواپیمایی را بر آن داشت تا از این فرصت نهایت استفاده را برده و اعلام کنند که با وجود رشد نرخ دلار آمریکا و ظرفیت ۶۰ درصدی پذیرش مسافر مجبور به افزایش قیمت بلیط هستند.

نرخ جدید بلیط هواپیما که گفته می‌شود از ابتدای آبان اعمال می‌شود، ناشی از الزام شرکت‌های هواپیمایی برای رعایت فاصله گذاری اجتماعی در پروازها و فروش صندلی‌های پروازی به صورت یک نفر در میان و همچنین افزایش نرخ دلار به دلیل بالا بودن هزینه‌های ارزی ایرلاین‌ها است.

افزایش قیمت بلیت هواپیما با احتساب ۲ عامل، نرخنامه جدید بلیط پروازهای داخلی که بر اساس ارز ۲۷ تا ۲۸ هزار تومانی و با توجه به رعایت فاصله گذاری اجتماعی و تکمیل فقط ۶۰ درصد ظرفیت پروازها از ابتدای آبان ماه انجام خواهد شد

مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بازار با اشاره به اینکه نرخ پایه محاسبه قیمت جدید بلیت پروازهای داخلی را ۲۷ هزار تومان به ازای هر دلار بوده است گفته بود که بر اساس ابلاغیه ستاد ملی کرونا قرار است از اول آبان ماه و بر اساس رعایت فاصله گذاری اجتماعی در پروازها، ایرلاین های داخلی فقط ۶۰ درصد ظرفیت هواپیما را برای فروش عرضه کنند. او معتقد است که افزایش قیمت بلیت هواپیما با احتساب ۲ عامل، نرخنامه جدید بلیط پروازهای داخلی که بر اساس ارز ۲۷ تا ۲۸ هزار تومانی و با توجه به رعایت فاصله گذاری اجتماعی و تکمیل فقط ۶۰ درصد ظرفیت پروازها از ابتدای آبان ماه انجام خواهد شد.

اما اینطور که از شواهد بر می آید این رشد قیمت بلیط هواپیما با توجه به روند صعودی نرخ ارز و اصرار ستاد ملی مبارزه با کرونا بر رعایت پروازها با ظرفیت پذیرش ۶۰ درصدی مسافران، قطعی است.

یک مقام آگاه که نخواست نامش فاش شود به خبرنگار خبرگزاری بازار گفت: دستور بر این است تا هیچ مقامی چه دولتی و چه بخش خصوصی(انجمن شرکتهای هواپیمایی) در خصوص جزئیات جلسات هفته گذشته در خصوص افزایش بهای بلیط و میزان آن مصاحبه ای انجام ندهند. اما آنچه که مشخص است این است که آسیب شرکتهای هواپیمایی در زمان شیوع ویروس کرونا بسیار زیاد بوده است، بنابراین وقتی ظرفیت پذیرش به دستور ستاد ملی مبارزه با کرونا کاهش می یابد بدون شک تنها راه کاهش ضرر مالی به ایرلاین ها رشد قیمت بلیط هواپیما است.

خبرنگار خبرگزاری بازار از برخی آژانس های فروش بلیط جویای این شد که آیا قیمت بلیط افزایش خواهد داشت ؟ می گویند: کاهش پذیرش مسافر از اول آبان ماه قطعی است اما اینکه چه میزان رشد قیمت بلیط داشته باشیم ما نیز از آن بی خبر هستیم.

برخی مدیران آژانس هواپیمایی بر این باور هستند که این روزها کاهش مسافر داشتیم پس اینکه این بهانه برای افزایش قیمت بلیط باشد خنده دار است

برخی مدیران آژانس هواپیمایی بر این باور هستند که این روزها کاهش مسافر داشتیم پس اینکه این بهانه برای افزایش قیمت بلیط باشد خنده دار است.

آنان می گویند: اگر قیمت بلیط هواپیما به بهانه رشد نرخ دلار و کاهش مسافر، افزایش یافت امیدواریم خدمات ایرلاین ها نیز بهتر شود.

واکنش مدیر عامل کیش ایر به افزایش قیمت بلیط
فرزانه شرفبافی مدیر عامل کیش ایر نیز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بازار در پاسخ به این پرسش که آیا افزایش قیمت بلیط هواپیما از اول آبان ماه ابلاغ شده است؟ گفت: خواهش می کنیم صبر کنید تا ببینیم چه اتفاقی در این زمینه رخ خواهد داد.

با شیوع ویروس کرونا، ایرلاین های داخلی متضرر شدند و این موضوع بر هیچ کسی پوشیده نیست اما باید اذعان کرد که همین رشد قیمت ها می تواند موجب ریزش مسافران بیشتری شود

سید البرز حسینی سخنگوی کمیسیون عمران مجلس نیز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بازار با اشاره به اینکه مجلس به موضوع گرانی بلیط هواپیما ورود کرده و جلوی آن را خواهد گرفت، گفت: با شیوع ویروس کرونا، ایرلاین های داخلی متضرر شدند و این موضوع بر هیچ کسی پوشیده نیست اما باید اذعان کرد که همین رشد قیمت ها می تواند موجب ریزش مسافران بیشتری شود. 

اما به نظر می رسد سازمان هواپیمایی نیز با افزایش قیمت بلیط هواپبما موافقت کرده است و به نوعی با سکوت خود و در اطلاعیه خود با این رشد قیمتها موافق است. سازمان هواپیمایی اعلام کرده است که طبق جلساتی که با انجمن شرکتهای هواپیمایی برای بررسی مشکلات و مسایل شرکتهای هواپیمایی داشته ایم مقرر شده است تا قیمت بلیط هواپیما تا اول آبان ماه افزایش نیابد و در صورت ابلاغ ستاد ملی مبارزه با کرونا، دستورالعمل پذیرش حداکثر ۶۰ درصدی مسافر در پروازها از تاریخ اول آبان ماه اجرا شود. این اطلاعیه به خوبی نشان می دهد که سازمان هواپیمایی نیز با رشد قیمت ها به نوعی موافق است و در حقیقت تنها با گمراه کردن افکار عمومی از اول آبان ماه، مسافران را در یک عمل انجام شده قرار داده و قیمت ها را افزایش دهد.

بر اساس نرخ نامه جدید، سقف و کف قیمت های جدید نشان می دهد که کف قیمت ها ۴۹۱ هزار تومان و حداکثر قیمت ها ۲.۶ میلیون تومان است

آنطور که از شواهد بر می آید این است که نرخ نامه جدید اعمال خواهد شد. بر اساس این نرخ نامه جدید سقف و کف قیمتی تعیین شده است. بر اساس نرخ نامه جدید، سقف و کف قیمت های جدید نشان می دهد که کف قیمت ها ۴۹۱ هزار تومان و حداکثر قیمت ها ۲.۶ میلیون تومان است که مربوط به مسیر بندرعباس-تبریز خواهد بود. قیمت سقف و کف پرواز تهران - مشهد در نرخنامه جدید به ترتیب یک میلیون و ۳۵۴ هزار و ۷۰۰ تومان و ۶۴۷ هزار و ۵۰۰ تومان است. این نرخ ها نشان می دهد که شاهد رشد بیش از ۸۰ درصدی قیمت ها در بلیط هواپیما خواهیم بود.

کد خبر: ۴۸٬۵۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha