۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۶
حباب قیمتی ارز و سکه تخلیه می شود/ شروع سیر نزولی قیمت‌ها در بازار ارز/ دلار در کانال ۳۱ هزار تومان
گزارش «بازار» از وضعیت آینده بازار سکه و ارز؛

حباب قیمتی ارز و سکه تخلیه می شود/ شروع سیر نزولی قیمت‌ها در بازار ارز/ دلار در کانال ۳۱ هزار تومان

قیمت سکه و ارز امروز در حالی کاهش یافت که کارشناسان می گویند؛ احتمال تداوم سیر نزولی قیمتها در این بازار وجود دارد چرا که نرخ ارز و طلا غیر واقعی رشد کرده است و حباب آن به‌زودی خالی می شود.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: هفته جاری که مصادف با ورود به ماه ربیع الاول بود، فعالان بازار شاهد کاهش محسوس قیمت ارز و سکه شده اند. کاهشی که به عقیده کارشناسان بازار ادامه دار خواهد بود چرا که اولا قیمت این کالاها بی منطق و غیر واقعی همراه با حباب در بازار افزایش یافته است و از طرفی تلاش مجلس برای ساماندهی بازارها در نشستی که دیروز رئیس قوه مقننه با وزاری اقتصادی و رئیس کل بانک مرکزی برگزار شد، نشان می دهد که برنامه هایی برای ساماندهی نرخ ارز در کشور در آینده نزدیک طرح ریزی و اجرا می شود.

علاوه بر این بانک مرکزی نیز بارها وعده تعدیل قیمتها در بازار و ارز و سکه را داده و مدتی است با تزریق روزانه ۵۰ میلیون دلار به بازار متشکل ارز در صدد تامین بخشی از نیازهای ارزی در بازار است تا مانع از رشد جهشی قیمت ها دربازار شود.

بخش عمده ای از تکانه های قیمتی ارز در بازار روانی است
سید یاسین رضوی پور اقتصاددان در گفتگو با «بازار» در باره آینده نرخ ارز در بازار گفت: هر چند رشد قیمت ارز و سکه دلایل زیر بنایی دارد اما بخش عمده ای از تکانه های قیمتی در بازار ارز روانی بوده و ناشی از انتظارات تورمی است که در بازار شکل گرفته است.

وی با بیان اینکه اقتصاد کشور اکنون با رشد فراوان نقدینگی مواجه است و چنین عاملی بر رشد قیمت ها در پی افزایش نرخ تورم نبایده نادیده گرفته شود افزود: البته افزایش نرخ  ارز در بازار بیش از افزایش نرخ نقدینگی در جامعه رشد کرده است در چنین شرایطی نقدینگی به تنهایی منجر به سیر صعودی قیمت ارز در بازار نشده است و عوامل دیگر در این زمینه دخیل هستند.

این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: عدم بازگشت ارزهای صادراتی و ایجاد انتظارات تورمی که خیلی از سرمایه گذاران برای تبدیل دارایی هایشان به طلا، سکه و ارز اقدام به خرید چنین کالاهایی می کنند تا ارزش دارایی هایشان حفظ شود، باعث رشد تقاضا در بازار و در نهایت گران شدن ارز و سکه شده است.

وجود حباب قیمتی در نرخ سکه و ارز
رضوی پور با بیان اینکه بخشی از افزایش قیمت ارز و سکه در بازار حبابی است تصریح کرد: شکی نیست که بخشی از افزایش قیمت ارز و سکه به شکلی حبابی در بازار رشد کرده است.

وی ادامه داد: اکنون بخشی از نقدینگی بخش تولید خارج و جذب بازارهای سودآور(سفته بازی) شده است چرا که در این شرایط، سرمایه گذاری در بازارهای موازی که البته ریسک پذیر نیز هست سود جذاب و بالاتری نسبت به بخش تولید دارد. در این میان نقدینگی خارج شده از بخش تولید و رفتن آن به بازار ارز و سکه موجب شده تا تقاضا در این بازار افزایش و موجبات رشد قیمت این کالاها در بازار فراهم شود.  

این کارشناس اقتصادی خاطر نشان کرد: دولت برای مهار قیمت ها باید در بازار مداخله کند و با تزریق ارز به بازار مانع از رشد قیمت ها شود افزود: البته دولت ها همیشه برای جلوگیری از رشد قیمت ارز اقدام به ارز پاشی در بازار کرده اند تا نرخ ارز بالا نرود اما اکنون که بانک مرکزی با حساسیت ارز را به بازار عرضه می کند قیمت ها افزایشی شده است که در صورت برنامه ریزی دقیق بازار بی شک قیمت ها متعادل و حباب قیمتی در ارز و سکه خارج می شود.

تزریق ارز به بازار بر مهار قیمت ها 
بنا به این گزارش، با کاهش قیمت سکه و ارز در هفته جاری فعالان بازار پیش بینی می کنند ورود ۵۰ میلیون دلار در بازار از سوی بانک مرکزی و افزایش سقف خرید صرافی‌ها در بازار متشکل، قیمت ارز کاهشی می شود کمااینکه بعد از اعلام این خبر نیز دلار حدود هزار تومان کاهش یافت.  

قیمت دلار برای اولین بار طی روز یکشنبه ۲۰ مهر در صرافی‌های بانکی وارد کانال ۳۱ هزار تومان شد؛ فعالان بازار براین باورند که رشد چشم‌گیر قیمت طلا و ارز و دلار واکنش هیجانی بازار به اقدام جدید آمریکا بود که ۱۸ بانک ایرانی را در لیست تحریم های ثانویه خود قرار داد.

این در حالی است که جو روانی حاکم در بازار باعث افزایش قیمت طلا، سکه و ارز در هفته گذشته بود که موجب شده تا بار دیگر نوسانات شدید قیمتی در بازار بوجود آید و دلار نیز از سد قیمتی ۳۰ هزار تومان عبور کند.

کاهش قیمت ارز و سکه در بازار
در بازار ارز هم اکنون قیمت دلار ۳۱ هزار و ۹۰۰ تومان، یورو ۳۷ هزار و ۳۰۰ تومان و درهم امارات ۸ هزار و ۷۱۰ تومان اعلام شده است.  در هفته‌های اخیر، تشدید نوسانات ارزی موجب شد تا بازار ساز تصمیم جدی برای مدیریت عرضه و تقاضا بگیرد و برهمین اساس علاوه بر افزایش عرضه در بازار با برداشتن سقف فروش در سامانه نیما، از سرگیری فروش ارز سهمیه‌ای و کاهش اختلاف دلار در بازار رسمی و آزاد و البته آزاد شدن فروش ارز پتروشیمی ها در صرافی های مجاز مقدمات کاهش نوسانات قیمتی را در بازار ارز فراهم کرد.  امروز قیمت فروش دلار در صرافی ها با کاهش نسبت به قیمت های پایانی روز کاری قبل ۳۱ هزار و ۸۵۰ تومان و قیمت خرید دلار نیز ۲۹ هزار و ۶۰۰ تومان درج شده است. همچنین قیمت فروش یورو نیز با کاهش نسبت به قیمت های پایانی روز کاری قبل معادل ۳۷ هزار و ۳۰۰ تومان و قیمت خرید یورو ۳۵  هزار و ۵۰ تومان تعیین شده است.

با کاهش قیمت ارز در بازار قیمت سکه  نیز با کاهش جزیی همراه شد  طوری که  در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم یک‌میلیون و ۴۴۳ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۶ میلیون و ۱۵۰ تومان و قیمت دلار ۳۱ هزار و ۹۰۰ تومان است.

برنامه ریزی برای کاهش نرخ ارز و سکه!
علاوه بر این قیمت نیم‌سکه بهار آزادی ۸ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون تومان و سکه گرمی ۳ میلیون تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.

اعمال تحریم‌های مجدد اخیر برخی بانک‌های ایرانی توسط امریکا عامل اصلی رشد قیمت ها در بازار ارز و سکه بود. اکنون قیمت طلای ۲۴ عیار در هر گرم یک‌میلیون و ۹۵۱ هزار تومان و هر مثقال طلا ۶ میلیون و ۲۹۰ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.

 بنا به این گزارش، کارشناسان معتقدند؛ از آنجایی که قیمت سکه و ارز غیر و اقعی و حباب گونه در بازار افزایش یافته است بنابراین سیر نزولی قیمت ها در این بازار باعث خروج تدریجی حباب قیمت ها در این کالا ها می شود و نرخ آنها در صورت برنامه ریزی درست و مدیریت بازار، همچنین بازگشت ارزهای صادراتی  در کنار رونق صادرات نفت کاهشی و منطقی می شود.

کد خبر: ۴۸٬۵۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha