۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۲
نابسامانی بازار و صادرات فله‌ای عمده‌ترین مشکل زعفران در خراسان شمالی است
مدیر امور باغبانی خراسان شمالی:

نابسامانی بازار و صادرات فله‌ای عمده‌ترین مشکل زعفران در خراسان شمالی است

بجنورد- مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: کمبود ماشین‌آلات برداشت مکانیزه، ضعف دانش فنی در محیط تولید، احتمال طغیان آفات، نابسامانی بازار و عدم وجود برنامه‌های صادراتی مشخص، صادرات فله‌ای و نبود فرآوری محصول زعفران ازجمله مشکلات و دغدغه‌های حوزه زعفران در استان است.

به گزارش بازار، به نقل از روابط عمومی جهادکشاورزی خراسان شمالی، محمدعلی شریکیان اظهار داشت: با آغاز برداشت طلای سرخ از سطح چهار هزار و ۳۰۰ هکتار کشتزار در استان پیش‌بینی می‌شود ۲۱ تن محصول تولید شود و در مقایسه با سال گذشته ۱۰ درصد افزایش یابد.

وی بابیان اینکه این استان از سطح زیر کشت و تولید زعفران رتبه سوم را در بین استان‌های کشور دارد، افزود: میانگین عملکرد تولید زعفران در این استان ۶.۲ کیلوگرم در هکتار است که این رقم حدود دو برابر میانگین کشوری آن است.

اشتغالزایی ۲۰۰ نفر
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: شرایط مناسب اقلیمی، سازگاری، نیاز آبی کم، عملکرد و درآمد اقتصادی مناسب، ارتقای دانش فنی زعفران کاران و سهولت نگهداری آن از عوامل مهم توسعه این محصول صادراتی در استان است.

شریکیان افزود: کشت و تولید زعفران اشتغال خوبی ایجاد می‌کند به‌طوری‌که هر یک هکتار زعفران در مراحل کاشت، داشت و برداشت و فرآوری، یک شغل مستقیم و حدود ۱۸۰ تا ۲۰۰ شغل غیرمستقیم و فصلی ایجاد می‌کند.

۱۸۰۰ میلیارد ریال ارزش اقتصادی زعفران
وی گفت: ارزش اقتصادی تولید زعفران در این استان هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال است که ۱۷ درصد ارزش کل تولیدات باغی را شامل می‌شود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: امکان حذف و جایگزینی باغ‌های آب بر با زعفران، سهولت درکشت مکانیزه و ارزش اقتصادی بالا، سهولت در نگهداری محصول، وجود  پنج واحد فرآوری و بسته‌بندی زعفران با ظرفیت سالانه ۳.۴تن و امکان صادرات آن  ازجمله مزایای کشت این محصول است.

شریکیان گفت: نظارت و مشاوره کارشناسان در مراحل کاشت، داشت و برداشت و انتقال دانش فنی به بهره‌برداران، اجرای طرح توسعه زنجیر ارزش زعفران، توزیع نهاده‌های کشاورزی، تأمین ادوات الگویی کشت ازجمله حمایت‌های این سازمان است.

کد خبر: ۴۸٬۵۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha