۲۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۱
آب گرم محلات در سرمای زمستان مسافران را فرا می خواند
زمستان برای تفریح به کجا برویم؟

آب گرم محلات در سرمای زمستان مسافران را فرا می خواند

محلات - آب گرم محلات یکی از ۱۰ چشمه معروف و گردشگرپذیر کشور است، که در سرمای زمستان نیز مسافران را فرا می خواند.

بازار؛ شاید اغلب ما گمان می کنیم، که بهار و تابستان بهترین فصل برای گردشگری و سیاحت است و اغلب اماکن گردشگری ما برای این فصول مناسب به نظر می رسد، اما واقعیت آن است، که از برخی جاذبه های گردشگری زمستانی استان مرکزی نمی توان چشم پوشی کرد.

استان مرکزی یکی از استان های کشور است، که به دلیل برخورداری از تنوع آب و هوایی مستعد گردشگری در زمستان و تفریح در فصل سرد سال بوده و جاذبه های فراوانی در این زمینه دارد.

محلات از شهرهای توریستی استان مرکزی است که هرسال گردشگران زیادی را جذب می کند و قرار گرفتن در شاهراه ارتباطی کشور و نزدیکی به تهران به عنوان پایتخت کشور و اراک به عنوان مرکز استان از عمده دلایل جذب مسافر در این شهرستان است.

آب گرم محلات یکی از این جاذبه های گردشگری است، که هر ساله تعداد زیادی از هموطنانمان را از استان مرکزی و نیز استان های همجوار مانند تهران به محلات می کشاند.

محلات، ۲۷۱ کیلومتر تا تهران فاصله دارد و پایتخت نشینان باید برای رسیدن به این شهر حدود ۳ ساعت مسیر را طی کنند، اراکی ها برای طی ۱۱۱ کیلومتر فاصله با محلات باید حدود یک ساعت و ۲۰ دقیقه مسیر طی کنند.

فاصله زمانی محلات با قم نیز حدود یک ساعت و نیم و فاصله با اصفهان حدود ۲ ساعت و ۲۰ دقیقه است.

خواص آب گرم محلات

برای رسیدن به آب گرم محلات باید وارد محور محلات- دلیجان شوید و به سوی شمال شرق محلات حرکت کرده و در مسیر دودهک – خورهه وارد شوید.

منطقه توریستی آب گرم محلات شامل ۶ چشمه کوچک و بزرگ از نوع آب‌های گرم عمقی است، که بیش‌تر از بخار خمیره سنگ‌های سوزان درون پوسته زمین به وجود می‌آید و به سطح زمین می‌رسد.

یکی از کارشناسان گردشگری در مورد ویژگی های درمانی آب گرم محلات به خبرنگار بازار می گوید: ترکیب آب‌های سولفاته و کلسیک در آب گرمی که از چشمه های محلات می آید، که طبق بررسی های انجام شده تاثیرات درمانی بر روی بیماری‌های کبدی، پوستی، بیماری‌های رماتیسمی استخوانی، دردهای عضلانی، مفصلی، عصبی، صفراوی، کلیوی و دستگاه گوارش دارد.

محمدرضا تاجیک دمای آب گرم محلات را نزدیک به ۵۰ درجه عنوان کرد و گفت: گازهای درمانی که در این آب گرم وجود دارد، برای درمان بیماری های ریوی مناسب است.

فراهم آوردن زیرساخت های اقامتی در آب گرم محلات

نه تنها آب گرم محلات، که همه مناطق گردشگری و گردشگرپذیر نیازمند رسیدگی مسئولان و نیز فراهم آوردن زیرساخت های مناسب گردشگری و از سویی دیگر تبلیغات برای جذب گردشگر است، اما آیا این زیرساخت ها برای آب گرم محلات فراهم شده است، سوالی است، که مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان مرکزی در پاسخ به این سوال به خبرنگار بازار می گوید: شهرستان محلات و نیز دلیجان به دلیل وجود جاذبه های گردشگری از جمله همین آب گرم محلات از سال ۱۳۸۵ و با تصویب هیات دولت به عنوان مناطق هدف گردشگری انتخاب شده اند.

علیرضا ایزدی اظهار می کند: بسیاری از کارشناسان قدمت آب گرم محلات را مربوط به دوران باستان می دانند و لذا اقداماتی در مورد شکوفایی هرچه بیشتر این منطقه گردشگری انجام شده است، که یکی از آن ها افتتاح یک مجتمع اقامتی  به وسعت ۴ هزار مترمربع با سرمایه گذاری بیش از یک میلیارد تومان است، که در مرداد ماه سال جاری به بهره برداری رسید.

آب گرم و منطقه گردشگری محلات منحصر به فرد است

وی اقداماتی مانند تعیین دبی آب چشمه ها، وضعیت سفره ها و ... را در جهت عمران چشمه های آب گرم محلات مورد اشاره قرار داد و افزود: برای جذب گردشگر در منطقه آبگرم محلات باید سرچشمه واگذار شود چرا که اگر آبگرم در دسترس نباشد مسلما سرمایه گذار جلب نمی‌شود.

ایزدی اضافه کرد: آب‌گرم محلات و منطقه گردشگری اطراف آن یک منطقه منحصر به‌فرد گردشگری محسوب شده و تمام اقدامات برای حفظ آن انجام شده ست و این محافظت تداوم خواهد یافت.

البته گفته می شود، از فعالیت ۶ معدنی که ممکن بوده به آب گرم محلات ضربه و خسارت وارد کند، جلوگیری شده و مجوز آن ها ابطال شده است، چرا که فعالیت معدن ها و تامین آب آن ها در این منطقه سبب کاهش آب دهی چشمه های آب گرم شده بود.

اگر به محلات سفر می کنید، حیف است، علاوه بر آب گرم محلات، از جاذبه هایی چون چنار دوهزار ساله محلات، در میدان « چنار» شهر محلات دیدن کنید.

باید توجه داشت، که گردشگری و جذب گردشگر یکی از مبانی توسعه پایدار در هر منطقه ای است و لذا با استفاده بیش از پیش از ظرفیت های گردشگری می توان، برای یک منطقه علاوه بر بالندگی فرهنگی، به جذب گردشگر و افزایش درآمد پرداخت.

کد خبر: ۴٬۸۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha