۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۳
۲۸۰ هزار تن سیب زمینی در لرستان تولید می‌شود
کارشناس مسئول محصولات سبزی و صیفی جهاد کشاورزی لرستان:

۲۸۰ هزار تن سیب زمینی در لرستان تولید می‌شود

لرستان- خسروی، کارشناس مسئول محصولات سبزی و صیفی جهاد کشاورزی لرستان گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال ۲۸۱ هزار و ۳۶۵ تن سیب‌زمینی در استان تولید شود.

میترا خسروی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: در سال زراعی  ۹۸ ـ ۹۹ سطح زیر کشت محصول سیب زمینی در لرستان 7 هزار و ۲۹۸ هکتار بوده که پیش بینی می‌شود ۲۸۱ هزار و ۳۶۵ تن تولید داشته باشیم.

وی با بیان اینکه ۱۶ رقم سیب زمینی در استان کشت می شود، افزود: ۸۳ درصد مزارع سیب‌زمینی لرستان با سیستم آبیاری بارانی، ۱۲ درصد با آبیاری غرقابی و ۵.۱ درصد با سیستم آبیاری تیپ آبیاری می‌شوند.

کارشناس محصولات سبزی و صیفی جهاد کشاورزی لرستان عنوان کرد: مصرف سرانه سیب زمینی در استان ۳۷ کیلوگرم است که با توجه به جمعیت استان، میزان مصرف سیب زمینی در لرستان ۶۵ هزار و ۱۴۴ تن می‌باشد که از کل تولید، ۲۱۶ هزار و ۲۲۱ تن سیب زمینی مازاد به استان‌ها و کشورهای همجوار صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه استان لرستان از نظر سطح زیر کشت و تولید، رتبه هشتم کشور را به خود اختصاص داده است، تصریح کرد: سیب زمینی با اینکه جزء محصولات آب دوست است اما یکی از محصولاتی است که بعد از کشت گندم، قوت غالب مردم را تشکیل می‌دهد.

خسروی اظهار کرد: سیب‌زمینی علی‌رغم میزان مواد غذایی و آبی فراوانی که مصرف می‌کند چون تناژ بالایی دارد، صرفه اقتصادی بیشتری دارد و با کشت آن کشاورز متضرر نمی‌شود.

وی بیان کرد: اگر بتوانیم تناوب را رعایت و مواد آلی را به خاک اضافه کنیم و سیستم‌های مدیریتی درستی داشته باشیم، کشت آن ضرری به زمین نمی‌رساند؛ در واقع اگر تناوب رعایت شود شاید بتوان نظریه «کشت سیب زمینی در بلند مدت به زمین آسیب می‌رساند» را نیز رد کرد.

کارشناس مسئول محصولات سبزی و صیفی جهاد کشاورزی لرستان گفت: تناوب در کشت یعنی مثلاً سیب زمینی و هم خانواده آن را به صورت پی ‌در پی و مداوم کشت نکنیم؛ مثلا امسال که سیب زمینی کشت می‌کنیم، سال بعد غلات بکاریم.

کد خبر: ۴۸٬۴۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha