۲ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۸
موقعیت بی‌نظیر بزرگترین دروازه گردشگری و تجاری آذربایجان شرقی
بازار گزارش می‌دهد؛

موقعیت بی‌نظیر بزرگترین دروازه گردشگری و تجاری آذربایجان شرقی

تبریز- شهرستان ویژه مرند به دلیل قرار گرفتن در جاده ترانزیتی اوراسیا، بزرگ ترین دروازه گردشگری، سرمایه گذاری و تجاری بوده و موقعیت بی نظیر ترانزیتی در آذربایجان شرقی محسوب می شود.

بازار، گروه استان‌ها - بیت اله احمدی؛ لازمه رسیدن به اقتصاد پویا، داشتن شبکه های دسترسی ‌و محورهای اصلی حمل‌ و ‌نقل و مواصلات است و شهر مرند موقعیت بی نظیر جغرافیایی در این زمینه دارد که توجیه بسیار مناسبی برای هرگونه سرمایه گذاری محسوب می شود؛ این شهرستان به دلیل قرار گرفتن در مسیر ترانزیتی اروپا، آسیا و قفقاز، بزرگ ترین دروازه گردشگری و سرمایه گذاری و تجاری آذربایجان شرقی است.

احداث و تکمیل آزادراه مرند – بازرگان، یکی از طرح های مهم برای تقویت موقعیت راهبردی و ترانزیتی آذربایجان شرقی است؛ این پروژه بزرگ، سال های سال وعده مسئولانی استانی و کشوری است، وزیر راه و شهرسازی نیز در سفیر اخیر روحانی به منطقه آزاد ماکو، از سرمایه گذاری ۱۰۰۰ میلیارد تومانی برای قطعه سوم آزادراه مرند – بازرگان به طول ۷۱ کیلومتر ظرف مدت ۳۶ ماه خبر داد.

با تکمیل آزادراه مرند - بازرگان و امکان اتصال از تهران به مرز بازرگان به صورت آزادراهی، مسیر مهمی برای ترانزیت کالا از جنوب و شرق ایران به شمال غربی کشور ایجاد می شود که می توان از این طریق، کالا را به ترکیه و کشورهای حوزه «سی آی اس» منتقل کرد.

اتصال ایران به کشورهای همسایه شمالی از مرند و جلفا

از طرفی راه دسترسی مرند به جلفا و موقعیت مکانی منحصر به فرد منطقه آزاد ارس، امکان برقراری ارتباط مستقیم با ۴ کشور شمالی منطقه را فراهم کرده است؛ نزدیکی به مرز، هم مرز بودن محدوده جلفا با جمهوری خودمختار نخجوان، محدوده نوردوز با کشور ارمنستان و محدوده قلی ‌بیگلو با کشور آذربایجان، امکان ارتباط ‌گیری با خطوط ارتباطی بین‌المللی را از شرق و غرب فراهم ساخته و آنها را به هم پیوند می زند.

 شبکه جاده ای منتهی به جلفا قادراست در داخل کشور برای ایفاء نقش کریدور شمال– جنوب وظایف کارکردی خود را به انجام رساند؛ براین اساس جاده تبریز به جلفا به طول ۱۳۷کیلومتر تا شهر مرند تا حدود ۶۵ کیلومتری جلفا به صورت بزرگراه موجود و دارای استاندارد قابل قبولی است، از مرند تا جلفا نیز راه اصلی آسفالته موجود بوده و بزرگراه مرند - جلفا نیز در دست احداث است.

ترانزیت و اتصال ایران از طریق بزرگراه‌ ها به کشورهای همسایه دارای اهمیت ویژه ای استمحورهای میانه – تبریز و مرند – بازرگان در کنار محور تبریز – میاندوآب، مهم ترین شبکه ارتباطی جاده ای آذربایجان شرقی را تشکیل می دهند، محور تبریز – جلفا – خداآفرین – اصلاندوز، ورودی و خروجی استان را با کشورهای ارمنستان، آذربایجان و جمهوری خودمختار نخجوان برقرار کرده است.

 ترانزیت و اتصال ایران از طریق بزرگراه‌ ها به کشورهای همسایه دارای اهمیت ویژه ای است که با اتمام قطعه سوم جاده مرند – بازرگان، شاهد اتصال شهرستان مرند به شهر مرزی بازرگان از طریق این آزادراه خواهیم بود که بسیار برای ترانزیت کشور مهم خواهد بود.

نقش ترانزیت بین المللی در توسعه مرند

تعداد ۱۳ شرکت حمل داخلی کالا، ۱۲ شرکت داخلی مسافری و ۲ شرکت حمل و نقل کالا در شهرستان مرند فعالیت می کنند.

فرماندار شهرستان ویژه مرند، در گفتگو با خبرنگار بازار، با مهم ارزیابی کردن نقش موثر ترانزیت در توسعه این شهرستان اظهار داشت: گردش مالی خودروهای سنگین در شهرستان مرند یکی از بزرگ ترین سرمایه های این منطقه برای رسیدن به توسعه پایدار به شمار می رود.

داود گرشاسبی با اشاره به اهمیت نیروی انسانی در تحقق توسعه اقتصادی افزود: قشر فعال رانندگان با تلاش شبانه روزی خود مهم ترین نقش را در حمل و نقل انواع محصولات و مسافر به داخل و خارج از شهرستان و استان ایفا می کنند.

به گفته معاون استاندار آذربایجان شرقی، وجود و راه اندازی کارخانجات در شهرستان مرند ضمن افزایش روند اقتصادی و اشتغال زایی، برای شرکت های حمل و نقل نیز دارای اهمیت است.

فرماندار شهرستان ویژه مرند ادامه داد: حوزه ترانزیت نقش راهبردی در کشور دارد و باید با برنامه ریزی درست، اجازه ندهیم شرایط تحریمی، بر این حوزه تاثیرگذار باشد.

وی با اشاره به تعداد خودروهای سنگین شهرستان مرند گفت: وجود تعداد ۹ هزار دستگاه خودروی سنگین در این شهرستان، سرمایه بزرگی است که باید برای هدایت و بازگشت سرمایه این پتانسیل عظیم، فکری کرد.

عمده مشکلات پیش پای رانندگان ترانزیت

اما فعالان عرصه ترانزیت و رانندگان خودروهای سنگین شهرستان مرند، با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می کنند، در گفتگو با تنی چند از آن ها تلاش کردیم گوشه ای از مشکلات آن ها را منعکس کنیم.

یکی از این رانندگان جوان در گفتگو با بازار می گوید: بیشترین و عمده ترین مشکلاتی که گریبانگیر ترانزیت است، نبود جاده های مناسب و نبود استراحتگاه در مسیرها، نبود انجمن ‌های کاربلد در شهرستان هاست.

بیشترین و عمده ترین مشکلاتی که گریبانگیر ترانزیت است، نبود جاده های مناسب و نبود استراحتگاه در مسیرها استاحد نادری ادامه می دهد: بی عدالتی در دفاتر شرکت‌ های حمل و نقل نسبت به کرایه، نامعلوم بودن حقوق رانندگان، اهمیت ندادن گمرکات به امور و پشت صف ماندن های طولانی در گمرکات، گرانی بیش از حد لوازم یدکی، کم لطفی پلیس راه ها د باره مدارکی که باید کارخانجات برای رانندگان ارسال کنند و پلیس راه ها برای رانندگان خرده می گیرند که راننده در این وسط اصلا هیچ کاره است، دیگر مشکلاتی که رانندگان را به زحمت می اندازد.

یکی دیگر از رانندگان تراتزیت به خبرنگار بازار می گوید: شرکت های تولید کننده و باربری ها تناژ بارها را افزایش داده اند و هم کرایه ها به تناسب تناژها کاهش پیدا کرده است.

محسن تصریح می کند: نامعلوم بودن حق خواب رانندگان که معمولا از سوی شرکت ها پایمال می شود و کارکنان گمرکات در مواردی از قبیل گیر دادن های بی جا و عدم هماهنگی در بین ارگان های دولتی مشکلاتی را برای رانندگان به بار آورده است.

کد خبر: ۴۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha