۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۳
عملیاتی شدن توثیق گواهی سپرده کالایی
رئیس اداره نظارت بر بازار بورس‌های کالایی سازمان بورس خبر داد

عملیاتی شدن توثیق گواهی سپرده کالایی

زمانی سبزی، رئیس اداره نظارت بر بازار بورس‌های کالایی سازمان بورس گفت: در پی اصلاح موادی از دستورالعمل «پذیرش انبار و صدور، معامله و تسویه گواهی سپرده کالایی» در هیئت مدیره سازمان بورس، توثیق گواهی سپرده کالایی به طور قابل ملاحظه‌ای عملیاتی شد.

به گزارش بازار به نقل از بازار سرمایه ایران، مهدی زمانی سبزی رئیس اداره نظارت بر بازار بورس‌های کالایی سازمان بورس، ضمن بیان مطلب بالا گفت: طبق مفاد دستورالعمل پذیرش انبار و صدور، معامله و تسویه گواهی سپرده کالایی، وثیقه‌گذار به منظور توثیق گواهی سپرده کالایی پس از تکمیل فرم‌های مربوطه وفق فرمت شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه نسبت به ارسال آن به شرکت مذکور اقدام می‌کند.

مهدی زمانی سبزی اضافه کرد: همچنین وثیقه‌گیر نیز می‌تواند با داشتن وکالتنامه رسمی متضمن اعطای اختیار توثیق گواهی سپرده کالایی مربوطه، به نمایندگی از وثیقه‌گذار نسبت به تکمیل فرم‌های مذکور و ارسال آن به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه اقدام کند.

تغییرات اعمال شده در دستورالعمل
وی توضیح داد: از تغییرات اعمال شده در دستورالعمل می‌توان به نقش‌دهی به کارگزار ناظر و امکان فروش گواهی توثیق شده علاوه بر وثیقه‌گیر، توسط وثیقه گذار نیز اشاره کرد؛ به نحوی که در صورت فروش گواهی سپرده کالایی توثیق شده توسط وثیقه گذار یا وثیقه گیر، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی پس از انجام فرآیند تسویه، وجوه مربوطه را به حساب کارگزار ناظر منظور می‌کند. کارگزار ناظر هم مکلف است وجه فروش را به حساب وثیقه گیر واریز کند.

کارکردهای توثیق گواهی سپرده
رئیس اداره نظارت بر بازار بورس‌های کالایی سازمان بورس با اشاره به کارکردهای توثیق گواهی سپرده گفت: از این کارکردها، می‌توان به امکان اخذ تسهیلات بانکی به پشتوانه گواهی توثیق‌شده در شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه نام برد.  

مهدی زمانی سبزی، تصریح کرد: گواهی سپرده کالایی که به پشتوانه قبض «انبار پذیرفته شده» امکان معامله در بورس کالا را دارد، معرف میزان مشخصی از کالای سپرده‌ شده در انبار است؛ تاکنون با پذیرش انبارهای تخصصی، گواهی سپرده انواع محصولات کشاورزی از قبیل زیره، زعفران، پسته و کشمش قابلیت معامله داشته‌اند.

پذیرش خزانه ۴ بانک برای سپرده‌گذاری
وی افزود: علاوه بر این با پذیرش خزانه چهار بانک رفاه، سامان، صادرات و ملت، امکان سپرده‌گذاری سکه بهار آزادی نیز فراهم شده و داد و ستد آن در قالب گواهی سپرده کالایی در بین فعالان بازار سکه طلا تسهیل شده است.

رئیس اداره نظارت بر بازار بورس‌های کالایی سازمان بورس در ادامه خاطر نشان کرد:  اگر هدف از توثیق، اخذ تسهیلات بانکی باشد، توثیق گواهی سپرده کالای کشاورزی به دلیل تاریخ محدود معاملاتی آنها برای اخذ تسهیلات کوتاه‌مدت همچون سرمایه در گردش کاربرد دارد. این درحالی است که اعطای تسهیلات بلندمدت‌تر برای دارایی‌های پایه ماندگارتر مانند سکه طلا امکان‌پذیر است.

زمانی سبزی در پایان بیان کرد: بدیهی است، اصلاحات دستورالعمل مطابق آنچه بیان شد «امکان» توثیق گواهی سپرده را در بازار سرمایه میسر کرده و اعطای هرگونه تسهیلات بانکی و مدیریت ریسک ناشی از آن با رعایت مقررات نظام بانکی و مطابق سیاست‌گذاری ناظر بازار پول خواهد بود.

کد خبر: ۴۸٬۳۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha