۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۴
کوچک شدن سفره مردم خراسان جنوبی؛ روغن نایاب و حبوبات گران شد
گزارش بازار

کوچک شدن سفره مردم خراسان جنوبی؛ روغن نایاب و حبوبات گران شد

بیرجند- گرانی های اخیر بازار این روزها به حبوبات هم رسیده و سفره مردم خراسان جنوبی هر روز کوچک تر از روز قبل می شود.

بازار؛ گروه استان ها: گرانی، کاهش قدرت خرید، رکود و موضوعاتی از این دست این روزها در سایه کرونا برای تک تک افراد جامعه ملموس است.

هر چند گرانی‎ و تورم امروز مشکل سراسری در کشور است اما در خراسان جنوبی به دلیل دوری از مراکز تولید کالاها از جمله روغن این مشکل بیشتر نمود پیدا کرده و شیوع کرونا نیز حیاط خلوتی شده تا سودجویان با یکه تازی در این اوضاع و کمبود نظارت ها فشار بیشتری را بر جامعه وارد کنند و در این میان سفره مردم هر روز کوچک تر می شود.

دومینوی گرانی‌ها  این بار به کمیاب شدن برخی از اجناس رسیده و مردم از نبود روغن نباتی در بازار و گرانی آن گلایه مند هستند.

۵ کیلویی روغن ۱۲۰ هزار تومان
یک شهروند بیرجندی در گفتگو با بازار با بیان اینکه حدود دو ماهی می شود که روغن نباتی جامد در بازار استان پیدا نمی شود، گفت: اخیرا شاهد هستیم برخی فروشگاه ها اقدام به فروش محدود این کالا می کنند اما با قیمت ۱۱۰ و ۱۲۰ هزار تومان.

امینی با بیان اینکه در این شرایط کرونایی مردم برای گرفتن روغن در صف و بدون رعایت موارد بهداشتی حضور پیدا می کنند، گفت: گویا قرار است با این کمیابی دوباره قیمت ها را افزایش دهند.

 وی با گلایه از کمبود نظارت ها عنوان کرد: متاسفانه مسئولان منتظرند تا تخلفی صورت بگیرد و بعد ورود کنند.

شهروند دیگری هم در گفتگو با بازار تصریح کرد: بارها پیگیری در مورد گرانی ها را داشته ام اما مسئولان استانی می گویند گرانی اجناس مربوط به استان نیست و مقوله کشوری است در صورتی که گران فروشی داشته باشیم برخورد می کنیم.

گرانی حبوبات
خسروی به گرانی حبوبات اشاره کرد و گفت: امروز برای خرید حبوبات مراجعه کرده ام و قیت قیمت ها را که دیدم از خرید منصرف شدم.

وی ادامه داد: قیمت هر کیلو لپه ۳۴ هزار تومان و لوبیا قرمز ۲۹ هزار تومان شده است با حقوق کارگری این ها هم از سفره مان حذف شد.

وی با اشاره به اینکه گرانی ها سر سام آور است و هر روز که به بازار مراجعه می کنیم شاهد نرخ های جدید هستیم، بیان داشت: هر کیلو پیاز ۶ هزار تومان و گوجه فرنگی نیز ۱۵ هزار تومان شده که هفته گذشته این نرخ ها روی ۳ هزار تومان بود.

قیمت هر کیلو لپه ۳۴ هزار تومان و لوبیا قرمز ۲۹ هزار تومان شده است با حقوق کارگری این اقلام هم از سفره مان حذف شد

به گفته وی قیمت برنج پاکستانی هر کیسه ۱۰ کیلویی ۲۸۰ هزار تومان، برنج ایرانی از ۲۵۰ هزار تومان تا ۳۵۰ هزار تومان  شده است با این گرانی ها دیگر قدرت خرید چه کالاهایی را داریم؟

وی که از عدم نظارت های کافی گلایه دارد، گفت: شاید گذشته گرانی ها را هر چند ماه یکبار داشتیم اما اکنون روزانه شده است و انگار کسی هم نیست برخورد جدی داشته باشد.

گرانی ها ارتباطی به استان ندارد
معاون امور بازرگانی سازمان صمت خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با بازار در زمینه نایاب شدن روغن نباتی در بازار اظهار کرد: در حال حاضر ۵۲۴ تن روغن سهمیه خراسان‌جنوبی اختصاص یافته است.

معاون امور بازرگانی سازمان صمت خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: البته کارخانه‌های تولید کننده روغن اعلام می‌کنند که در حال حاضر موجودی روغن جامد یا همان روغن نباتی ندارند و تنها امکان تهیه روغن مایع وجود دارد.

جویبان با بیان اینکه این امر موجب کمبود روغن جامد در بازار شده است، افزود: از آنجایی که ذائقه مردم خراسان‌جنوبی بیشتر به سمت استفاده از روغن جامد گرایش دارد کمبود این کالا زمینه گلایه‌مندی مردم را به وجود آورده است وگرنه روغن مایع به اندازه کافی در بازار وجود دارد.

کارخانه‌های تولید کننده روغن اعلام می‌کنند که در حال حاضر موجودی روغن جامد یا همان روغن نباتی ندارند و تنها امکان تهیه روغن مایع وجود دارد

وی گفت: البته پیگیر هستیم که حداقل ۵۰ درصد سهمیه اختصاص یافته روغن به صورت روغن جامد وارد استان شود تا در زمینه تأمین این کالا مردم مشکلی نداشته باشند.

معاون امور بازرگانی سازمان صمت خراسان‌جنوبی اظهار کرد: روغن‌های سهمیه‌ای خراسان‌جنوبی قیمت مصوب دارند که بر روی محصول درج شده است.

وی با بیان اینکه بحث اصلی در کمبود روغن خوراکی مسئله تامین روغن خام است، گفت: مصوبه ستاد تنظیم بازار کشور افزایش ۹ درصدی قیمت روغن نباتی است.

وی به افزایش ۹ درصدی روغن نباتی بر اساس مصوبه یک‌صدوچهارمین جلسه کارگروه ستاد تنظیم بازار کشور  اشاره کرد و افزود: بحث اصلی در کمبود روغن خوراکی مسئله تامین روغن خام است که وارد می شود.

جویبان در پاسخ به این سوال که گرانی روغن را در تیر ماه هم شاهد بودیم و چرا مجدد این گرانی را داریم، گفت: این مصوبه کارگروه ستاد تنظیم بازار کشور است و به استان ارتباطی ندارد.

وی با اذعان به اینکه افزایش هزینه‌های تولید و نرخ ارز  از دلایل این گرانی است، بیان کرد: این مسئله توسط سازمان حمایت از تولید و مصرف کننده بررسی و مصوب شده است.

 نوسان ارز حبوبات را گران کرد
جویبان در زمینه چرایی افزایش قیمت حبوبات نیز بیان ‌کرد: عمده حبوبات موجود در بازار وارداتی است و با نوسانات قیمت ارز قیمت آن تغییر می‌کند و افزایش قیمت آن در طی روزهای اخیر را نیز در راستای همین موضوع باید تحلیل کرد.

معاون بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی هم در گفتگو با بازار با بیان اینکه مردم بهترین پل ارتباطی ما هستند و می توانند کمک حال  در برخورد با گران فروشی ها و نظارت ها باشند، عنوان کرد: این امکان وجود ندارد که بر تمام صنوف و واحدهای تولیدی به صورت مداوم نظارت داشته باشیم.

علی تهوری با بیان اینکه تعدد حوزه های نظارتی زیاد است، عنوان کرد: با ارائه گزارش های خوب و مفید مردمی به خصوص در شناسایی انبارها و احتکار زمان رسیدگی کوتاه می شود.

وی از انجام ۲۶ هزار و ۷۸۸ بازدید از واحدهای صنفی، تولید و خدماتی استان از ابتدای سال جاری تا کنون خبر داد و گفت: در راستای این نظارت ها ۷۸۴ پرونده تخلف تشکیل شده و به اداره کل تعزیرات ارسال شده است.

 وی ارزش ریالی این پرونده ها را ۳۰ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: از ابتدای امسال ۱۵ هزار و ۵۹ گزارش مردمی در راستای تخلفات به سامانه ۱۲۴ داشته ایم.

معاون بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی بر درج قیمت روی کالا و نصب نرخنامه ها از سوی اصناف تاکید کرد و گفت: مخدوش کردن قیمت درج شده بر روی کالا تخلف است.

تهوری با تاکید بر اینکه واحدهای صنفی کالاهای خود را باید بر اساس فاکتور خرید و رعایت سود قانونی ارائه کنند، گفت: مردم نیز گرانفروشی، عدم درج قیمت، تقلب، کم فروشی و ... را از طریق سامانه ۱۲۴ به ما گزارش کنند.

در این شرایط ویژه بحرانی که به جنگ اقتصادی تعبیر می شود مردم هم چنان هر لحظه امید دارند که مسئولان برای کاهش قیمت های نجومی کاری کنند و به جای برگزاری جلسات مکرر و شعار دادن در مورد نظارت ها در میدان عمل پای کار باشند.

کد خبر: ۴۸٬۲۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha