۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۰
کمبود نهاده عامل اصلی گرانی مرغ و تخم مرغ/ ضرورت واردات نهاده های دامی توسط بخش خصوصی
بازار گزارش می‌دهد؛

کمبود نهاده عامل اصلی گرانی مرغ و تخم مرغ/ ضرورت واردات نهاده های دامی توسط بخش خصوصی

تبریز- با وجود اینکه تولیدات مرغ و تخم و مرغ در استان آذربایجان شرقی مازاد بر مصرف مردم این استان است، اما سیاست های اشتباه اقتصادی در سطح ملی و اوضاع نابسمان ارز، باعث گرانی بیش از حد این تولیدات شده است که کارشناسان امر تاکید می کنند کمبود نهاده عامل اصلی گرانی مرغ و تخم مرغ است.

بازار؛ گروه استان ها: موج گرانی جدید کمر شکنی که به طور عجیب و وحشتناکی از اوایل سال جدید و همزمان با شیوع کرونا در کشور ایجاد شد، همچنان ادامه دارد و قیمت ها را از دلار، مسکن و خودرو گرفته تا لوازم مصرفی و حتی تولید داخل را غیرقابل خرید و استفاده کرده است.

سرعت افزایش قیمت ها به قدری بالا بوده که حتی قشر متوسط و متوسط رو به بالای جامعه با درآمد ثابت و خودرو و خانه خود، دچار مشکلات عدیده ای در تامین مایحتاج روزانه خود شده اند و مثلا فردی که خودرو ایرانی اش قیمت بالای ۲۰۰ و ۳۰۰ میلیون برچسب می خورد و خانه ای چند میلیاردی به نام خود دارد، در هزینه های تعویض روغن و لوازم یدکی خودرو و یا تامین اثاثیه منزل به در بسته می خورد.

این موج گرانی حتی به اقلام خوراکی کاملا تولید داخل و بومی مثل مرغ و تخم مرغ هم اثر شدیدی گذارده و طی ماه های اخیر شاهد چند برابر شدن قیمت این تولیدات بوده ایم.

استان آذربایجان شرقی در حالی که چهارمین تولید کننده برتر مرغ و تخم مرغ در کشور بوده و بیش از ۵۰ درصد تولیدات خود را به سایر استان ها صادر می کند، از این موج گرانی در امان نیست و همزمان با کل کشور، قیمت ها در استان ما نیز سر به فلک کشیده اند.

مسئولان و تولید کنندگان با وجود تایید تولید مازاد بر نیاز مصرف در استان، افزایش شدید قیمت نهاده های دامی که وارداتی هستند و با قیمت ارز قیمت آن ها نیز تغییر می کنند را عامل اصلی گرانی ها اخیر دانسته اند و پیش بینی می کنند که این افزایش قیمت ها همچنان ادامه خواهد داشت.

تولید مشکلی ندارد، چالش اصلی تامین نهاده های دامی است
اکبر فتحی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی در خصوص وضعیت فعلی تولید و توزیع مرغ و تخم مرغ در استان به خبرنگار بازار گفت: امروز در استان شاهد فعالیت ۵۹۰ واحد تولید مرغ گوشتی و ۲۶۰ واحد تولید تخم مرغ هستیم که روی هم می توان گفت ۸۵۰ واحد تولید مرغ و تخم مرغ با حداکثر ظرفیت خود در حال تولید این محصولات هستند.

وی ادامه داد: شهرستان مراغه با تولید بیش از ۲۸ هزار تن گوشت مرغ و تخم مرغ قطب تولید این اقلام در استان به حساب آمده و هم اکنون ۹۷ واحد در این شهر مشغول به تولید هستند. با این وجود به دلیل تحریم ها و افزایش قیمت ارز، چالش هایی در آینده به خصوص در راه تامین نهاده های دامی مورد نیاز برای تولید این محصولات پیش رو خواهیم داشت که نیازمند ورود دوباره بخش خصوصی به این میدان هستیم تا مثل همیشه یاریگر صنعت کشاورزی باشند. دولت و مسئولان دولتی نیز تمام سعی خود را برای کنار زدن موانع و حمایت از فعالان بخش خصوص به کار خواهند گرفت.

روزانه ۶ میلیون قطعه مرغ در استان تولید می شود
شهرام بغداد چی، معاون مدیریت امور طیور سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی نیز با تایید تولید بالای مرغ و تخم مرغ در استان، گفت: به هیچ عنوان کمبودی از این نظر نداریم و حتی تولیدات ما بسیار بیشتر از مصرف در استان است. به طور روزانه ۶ میلیون قطعه مرغ در استان در مرحله تولید یا پیش تولید قرار دارند و همچنین بیش از ۲۰۰ تن تخم مرغ در آذربایجان شرقی توسط مرغداری ها تولید می شود که فقط نصف آن در استان مورد مصرف قرار می گیرد.

دلیل گرانی های اخیر در بازار مرغ و تخم مرغ بحث افزایش نرخ بیش از حد نهاده های دامی است که تولید کنندگان را متاسفانه تحت فشار بسیار قرار داده است

وی ادامه داد: دلیل گرانی های اخیر در بازار مرغ و تخم مرغ بحث افزایش نرخ بیش از حد نهاده های دامی است که تولید کنندگان را متاسفانه تحت فشار بسیار قرار داده است. امروزه نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار بدین صورت است که مرغ به قیمت ۱۲ هزار تومان در مرغداری ها و ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان در  مغازه ها قیمت گذاری شده است اما از طرف دیگر قیمت کیلویی ۱۴ هزار تومان کنجاله و همچنین افزایش ۵ برابری قیمت داروها و واکسن های مورد استفاده در مرغداری ها، فشار مضاعفی روی تولید کننده قرار داده است.

بغداد چی در خاتمه افزود: این عوامل باعث شده تا قیمت تمام شده برای تولید کننده تا حد زیادی افزایش یابد اما امیدواریم طی هفته های پیش رو با توقف صادرات محصولات مرغ و تخم مرغ و نیز تامین نهاده های دامی مورد نیاز، شاهد کاهش و تعادل قیمت در بازار ها باشیم.

بیش از ۵۰ درصد نهاده های دامی با ارز آزاد تامین می شود
یونس ژائله، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز در خصوص تدابیری که برای مقابله با افزایش نرخ ارز و لزوم تامین نهاده های دائمی اندیشیده شده است، گفت: امسال تنها ۴۵ درصد از نهاده ها از طریق ارز دولتی و مابقی نهاده های مورد نیاز با ارز آزاد تامین خواهد شد که امروز و با بالا بودن قیمت ارز و مشکلاتی که می تواند در آینده پیش آورد، لزوم ورود بخش خصوصی برای سرمایه گذاری و تدارک مقدمات واردات نهاده های دامی آمادگی لازم را دارد که البته باید در این مسیر مورد حمایت و همکاری از طرف نهاد ها و مسئولین دولتی قرار بگیریم.

با این اوصاف باید بخش خصوصی با درنظر گرفتن تمام جوانب برای واردات نهاده های دامی ورود کند و کمبود نهاده در بازار از بین رفته و در نتیجه قیمت مرغ و تخم مرغ کنترل شود.

کد خبر: ۴۸٬۲۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha