۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۸
گره کور نرخ ارز و تامین مواد اولیه در «نخ خمین»؛ سرمایه در گردش راه‌گشاست
بازار گزارش می‌دهد؛

گره کور نرخ ارز و تامین مواد اولیه در «نخ خمین»؛ سرمایه در گردش راه‌گشاست

خمین- تحریم‌ها، افزایش نرخ ارز و کمبود مواد اولیه قسمت پررنگ مشکلات اکثر کارخانه‌های تولیدی است که این روزها گرفتار رکود شده اند، «شرکت صنایع نخ خمین» یکی از همین کارخانه‌ها، نیازمند مساعدت و همکاری است.

بازار؛ گروه استان‌ها: صدای چرخ‌های صنعت و پویایی اشتغال در سال‌های سخت تحریم در کشور کمتر شنیده می‌شود و کارخانه‌ها و تولیدی‌ها به‌زور سر پا ایستاده‌اند و برخی نیز تسلیم‌شده و با از حرکت بازایستادند، استان مرکزی با پیشینه صنعتی و اقتصادی از تحریم‌ها در امان نمانده و صنایع این استان بعضاً با رکود و تعطیلی مواجه هستند و علت تمام این رکودها در تحریم‌های ناجوانمردانه و نرخ ارز عنوان می‌شود.

در این گزارش به بررسی «کارخانه صنایع نخ خمین» پرداخته‌ایم که این روزها با مشکل کمبود مواد اولیه دست‌وپنجه نرم می‌کند و چرخ کارخانه‌ای که قدمت ۴۰ ساله دارد این روزها به‌کندی می‌چرخد و باید برای آن فکری کرد.

«شرکت صنایع نخ خمین» در شروع فعالیت خود به نام «نخ طلا» در سال ۱۳۵۳ در زمینی به مساحت ۱۲۰ هکتار با ظرفیت اسمی ۱۸ تن تولید در روز انواع نخ‌های آکریلیک هایبالکی و (پشم – پلی‌استر) شروع به فعالیت کرد، کل اموال و دارایی‌های شرکت ازجمله زمین، ساختمان، ماشین‌آلات، تأسیسات و در اداره ثبت شرکت‌های تهران به نام شرکت صنایع نخ خمین (سهامی خاص) به ثبت رسید و شرکت در اوج فعالیت با دارا بودن ۹۳۰ نفر پرسنل تولیدی، فنی و اداری روزانه ۱۸ تن تولید عملی داشت.

این شرکت با داشتن تجهیزات و ماشین‌آلات روز دنیا به تولید باکیفیت‌ترین نخ بازارهای صنایع‌دستی و پوشاک مشغول و هدف‌گذاری شده بود که در آینده نزدیک نه‌تنها در الیاف بلند بلکه در الیاف کوتاه و تولید نخ پنبه باکیفیت جهانی هم پا به میدان بگذارد و با تولید ۱۰ تن نخ پنبه در روز از تولیدکنندگان نخ پنبه در ایران باشد و بازار هدف صادراتی نخ‌های تولیدی این کارخانه کشورهای پاکستان، افغانستان و تاجیکستان و بازار داخلی سیستان بلوچستان و شهرهایی که صنایع‌دستی دارند بود.

رکود در کارخانه‌ها به عدم تامین مواد اولیه
نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار بازار، در خصوص مشکلات و تعطیلی برخی کارخانه‌ها در کشور اظهار داشت: امروز بسیاری از کارخانه‌های کشور به دلیل عدم تأمین مواد اولیه در حال رکود و نزدیک به تعطیلی و یا ورشکستگی به سر می‌برند و باید با اهتمام به این موضوع از این مورد جلوگیری گردد.

علیرضا نظری بابیان اینکه «کارخانه صنایع شرکت نخ خمین» با مشکلات نوسان قیمت ارز و تأمین مواد اولیه روبرو است، گفت: دستگاه‌های موردنیاز این کارخانه باید از خارج کشور تأمین شوند و در این زمینه مشکلاتی به وجود آمده است.

اشتغال ۱۲۰ نفر نیرو در «شرکت صنایع نخ خمین»
مدیرعامل شرکت صنایع نخ خمین هم در گفتگو با خبرنگار بازار، در خصوص وضعیت کارخانه اظهار داشت: مواد اولیه کارخانه باید از کشورهای ترکیه، چین، تایوان و تایلند تأمین شوند و در حال حاضر با توجه به قطع شدن ارز نیمایی الیاف و مواد اولیه‌ای را که تا سال قبل باقیمت هر کیلو ۲۷ هزار تومان تأمین می‌کردیم امروز باید با ارز ۳۲ هزارتومانی تأمین کنیم که قادر به رفع این مشکل نیستیم.

احمد عارف بابیان اینکه کارخانه تا سال ۹۷ به‌صورت دولتی اداره می‌شده است، گفت: از یکم فروردین‌ماه سال ۹۸ مدیریت کارخانه به بخش خصوصی واگذار شد که فقط مبلغ سه میلیارد تومان برای اصلاح زیرساخت‌های این کارخانه در سال ۹۸ از سوی مدیریت جدید هزینه شد و با توجه به اینکه دستگاه‌ها و ماشین‌آلات و تجهیزات کارخانه فرسوده شده بودند نوسازی تجهیزات در دستور کار قرار گرفت اما افزایش نرخ ارز این هدف‌گذاری را با مشکل روبرو کرد چنانکه امکان به‌روزرسانی ماشین‌آلات فرسوده ساخت سال ۱۹۷۵ میلادی را با مشکل مواجه کرد.

وی در پاسخ به این سؤال خبرنگار بازار مبنی بر اینکه روند دریافت تسهیلات برای تأمین مواد اولیه و تجهیز ماشین‌آلات چگونه بوده است، عنوان داشت: قیمت دستگاه‌هایی که مقررشده بود خریداری شوند ۸۵ میلیون یورو معادل ۱۲۱ میلیارد تومان برآورد شده بود که به همین جهت برای دریافت وام به بانک صنعت معدن مراجعه کردیم که متأسفانه عنوان شد برای دریافت این وام باید ۶۰ میلیارد تومان آورده داشته باشیم که چنین پولی موجود نبود و درنهایت با دریافت وام موافقت نشد.

حتی یک نفر هم تعدیل نشده
مدیرعامل شرکت صنایع نخ خمین با اشاره به اینکه مدیران کارخانه در حال حاضر با تمام توان برای سر پا نگه‌داشتن کارخانه و حفظ ۱۲۰ کارگر مشغول در این مجتمع ایستاده‌اند، گفت: با یاری خدا تا کنون حتی یک نفر هم از نیروهای این مجموعه تعدیل نشده اند و حقوق و دستمزدها و بازنشستگی‌ها هر چند با سختی اما به موقع پرداخت شده‌اند.

عارف تصریح کرد: اما باید بگوییم با این وضعیت تا حدودی قادر هستیم که در شرایط موجود دوام آوریم و امسال وضعیت تأمین مواد اولیه بسیار نامساعد است و ما همچنان با مواد اولیه‌ای که سال قبل داشته‌ایم گذران می‌کنیم زیرا این مواد تماماً وارداتی هستند و مقداری هم که توسط «پلی اکریل اصفهان» تولید می‌شد آن خط تولید نیز متوقف‌شده و اکنون خواهان این هستیم که یک سرمایه در گردش در اختیارمان قرار گیرد تا بتوانیم مواد اولیه کارخانه راتامین کنیم و یا مثل قبل ارز نیمایی در اختیارمان گذاشته شود تا بتوانیم همچنان فعالیت داشته باشیم و سرپا بمانیم.

وی در ادامه بابیان اینکه در سال ۹۴ مهم‌ترین مشکلات صنایع نساجی و نخ خمین رکود بازار فروش، کمبود نقدینگی، فرسودگی تجهیزات و فناوری و واردات کالای خارجی بود و با تلاش توانستیم تا حدودی این مشکلات را رفع کنیم، اظهار داشت: میزان تولید روزانه کارخانه از چهار تُن به دو و نیم تُن رسیده که عدد خوبی برای سال «جهش تولید» نیست.

با یک نگاه دقیق درمی‌یابیم که موریانه تحریم پیکره صنعت و تولید کشور را محاصره کرد و آرام‌آرام و بی‌صدا چرخ‌های صنعت را از حرکت متوقف می‌کند، این میان افزایش نرخ ارز از زمین تا آسمان نیز برای تولیدکنندگان قوز بالای قوز شده و کمر تولید را شکسته است، باید توجه داشته باشیم که «جهش تولید» نباید فقط در حد شعار باقی بماند بلکه باید مشکلات و معضلات تولیدی‌ها و تولیدگران بررسی شود و با سرکشی از این شرکت‌ها به داد آن‌ها رسید، تمهیداتی اندیشید تا بیش از این گره کور رکود محکم‌تر نشود.

کد خبر: ۴۸٬۲۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha