۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۱
داروهای کشف شده در عراق نه ایرانی بودند و نه قاچاق
رئیس سازمان غذا و دارو اعلام کرد

داروهای کشف شده در عراق نه ایرانی بودند و نه قاچاق

شانه ساز، رئیس سازمان غذا و دارو گفت: داروهایی که رسانه‌های غربی ادعا می‌کنند از ایران به عراق قاچاق شده است اصلا ایرانی نبودند و بخشی از داروهایی هستند که از طریق خاک ایران بطور معمول به کشور عراق ترانزیت می‌شوند.

به گزارش بازار، محمدرضا شانه ساز افزود: موضوع ترانزیت کالا، موضوعی جاافتاده در حمل و نقل بین کشورهاست، به دلایل مختلف مثلا موضوع گمرک یا مشکلاتی که باعث بسته شدن موقتی مرزها میان ترکیه و کردستان عراق می‌شود باعث می‌شود تا شرکت‌های مختلف خارجی کالاهای خود را از خاک ایران ترانزیت کنند.

وی افزود: مسیر این داروها غیرقانونی نبوده است و فقط از ایران به عراق حمل می‌شدند. در شرایطی که تحریم‌های ظالمانه باعث شده است تا کشورهای غربی به طرق مختلف مانع از ورود دارو به ایران شوند، هرگز رسانه‌های خارجی خبری درخصوص تحریم دارو منتشر نمی‌کنند، اما جای تعجب دارد که این موضوع با اینکه هیچ ارتباطی به ایران نداشت به دفعات رسانه‌های غربی به آن پرداختند.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: موضوع ترانزیت کالا از کشور ما به کشور دیگر اتفاق جدیدی نیست و همواره وجود داشته است.

وی افزود: به علت کیفیت بالا و قیمت مناسب داروی ایرانی، صادارت قانونی به عراق داریم، هرچند که به طرق مختلف همیشه مقداری قاچاق دارو هم به خارج از کشور وجود دارد، اما در حال حاضر ما با اجرای سامانه «تی تک» امکان ردیابی داروها را داریم و می‌توانیم مبدا خروج هر دارو را شناسایی کنیم.

شانه ساز گفت: هر دارویی که به صورت غیرقانونی در مرز کشف شود به راحتی مشخص می‌شود که آیا از طریق تولید کننده خارج شده است یا شرکت پخش و یا از داروخانه‌ها. همه داروها با سامانه «تی تک» قابل رهگیری هستند.

وی با اشاره به جنگ رسانه‌ای دشمن افزود: از اصحاب رسانه داروها در داخل کشور خواهش می‌کنم دقت بفرمایند که این داروها اصلا ایرانی نبودند و بخشی از داروهایی هستند که معمولا از طریق خاک ایران به کشور عراق ترانزیت می‌شوند.

شانه ساز اضافه کرد: رسانه‌های داخلی باید در مقابل جریان فکری مسموم دشمن قدم بردارند، زیرا حوزه سلامت از محورهای اصلی جنگ دشمن است

کد خبر: ۴۸٬۲۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha