۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۵
نان در تنور داغ شایعه؛ نانوایان خواستار افزایش قیمت هستند
بازار از مشهد مقدس گزارش می‌دهد؛

نان در تنور داغ شایعه؛ نانوایان خواستار افزایش قیمت هستند

مشهد- در آخرین روز از تعطیلات هفته گذشته با دست از کار کشیدن برخی نانوایی‌های آزاد پز در مشهد، صف‌های نان به گونه‌ای محسوس افزایش داشت و لذا همین موضوع موجب شد تا برخی افراد بر شایعه کمبود نان دامن بزنند و موجب نگرانی شهروندان شوند.

بازار؛ گروه استان‌ها: به گزارش خبرنگار بازار اگر چه هم‌زمان با تعطیلی‌های مذهبی تقاضا برای خرید نان برای تأمین سفره‌های نذری و یا ترس از تعطیلی خبازی ها در ایام تعطیل افزایش می‌یابد اما شلوغی نانوایی‌های مشهد مقدس در آخرین روز تعطیلات غیرمنتظره و البته با شایعه کمبود آرد و نان به‌ویژه در نقاط پائین‌شهر همراه شد.

قیمت نان و عدم صرفه پخت نان به قیمت‌های قبلی افزون بر چندین ماه است که در بسیاری از محافل زمزمه می‌شود و بسیاری از خبازان اصرار دارند که به دلیل افزایش قیمت‌ها و دستمزد و هم‌چنین مواد اولیه قیمت نان نیز باید بازبینی و افزایش یابد.

شواهد خبرنگار ما از سطح شهر مشهد نشان می‌دهد که بسیاری از نانوایی‌های آزاد پز به‌طور اختیاری قیمت نان را افزایش داده و بسیاری از نانوایی‌ها نیز که آرد دولتی و یا سهمیه‌ای دریافت کرده و دخل‌ و خرجشان با این هزینه‌ها جور درنمی‌آید در طی چند روز گذشته زودتر از وقت مقرر دست از کار کشیدند.

گفتنی است افزایش چهار برابری هر کیسه آرد در بازار آزاد حالا بسیاری از خبازان به ویژه آزاد پز ها را در تأمین دخل‌وخرج واحد صنفی خود عاجز گذاشته است و بنا بر گفته بسیاری از آن‌ها رغبت چندانی برای روشن نگاه‌داشتن تنور واحد صنفی خود ندارند.

افزایش قیمت آرد و رسیدن هر کیسه به قیمت ۲۰۰ هزار تومان موجب شده تا برخی از آزاد پزها کرکره ها را پائین کشیده و از همین رو شایعه کمبود نان هم شدت بگیرد!

آرد برای پخت کم داریم
در همین راستا صاحب یکی از نانوایی‌های سطح شهر مشهد بابیان اینکه سهمیه آرد دولتی بسیار کم است به خبرنگار ما گفت: بسیاری از همکاران ما برای اینکه نان بیشتری پخت کنند تا بتوانند هزینه مغازه را تأمین کنند لذا پس از اتمام سهمیه آرد دولتی تا قبل از این از بازار آزاد آرد خریداری کرده و به پخت نان ادامه می‌دادند اما حدود یک هفته است که آرد کیسه‌ای ۵۰ هزار تومان به ۲۰۰ هزار تومان رسیده است و لذا این رویه مقرون به‌صرفه نیست.

وی که تمایل چندانی برای معرفی نامش ندارد در خصوص قاچاق آرد و اینکه برخی خبازان بخشی از سهمیه خود را به‌صورت قاچاق روانه بازار می‌کنند نیز گفت: در هر صنفی افراد متخلف وجود دارد  و نمی‌توان منکر آن شد اما واقعیت این است سهمیه آرد دولتی کم است و لذا درست نیست که کمبودها و مشکلات را با استفاده از اتهاماتی این‌چنینی مانند قاچاق آرد به نانوایان نسبت داد.

قیمت نان و عدم صرفه پخت نان به قیمت‌های قبلی افزون بر چندین ماه است که در بسیاری از محافل زمزمه می‌شود و بسیاری از خبازان اصرار دارند که به دلیل افزایش قیمت‌ها و دستمزد و هم‌چنین مواد اولیه قیمت نان نیز باید بازبینی و افزایش یابد

این صاحب نانوایی بابیان اینکه از ابتدای سال تاکنون دستمزد کارگر و مواد مورداستفاده مانند خمیرمایه افزایش‌یافته افزود: این موضوعات موجب شده تا  به‌هیچ‌وجه پخت نان با این قیمت به‌صرفه نباشد.

وی با انتقاد از شیوه رفتاری دولتمردان ابراز کرد: دولت تمایلی برای گران شدن نان ندارد اما از طرفی حاضر به تأمین آرد یارانه‌ای و بیش از سهمیه نیست و لذا فشارش را بر روی صنف خبازان می‌آورد اما واقعیت این است که تعدیل قیمت‌ها دستوری نمی‌شود و باید روش دیگری در دستور کار قرار داد.

وی بابیان اینکه ۶۰ درصد هزینه تمام‌شده نان هزینه دستمزد است افزود:  بیمه، مالیات، آب، برق، گاز و هزینه‌های تحمیلی کرونا همگی برافزایش هزینه‌های نانوایی‌ها مؤثر است اما با وجود افزایش همه این فاکتور ها اما قیمت نان هنوز ثابت است.

این نانوا با تأکید بر اینکه باید در قیمت نان تجدیدنظر شود ادامه داد: نانوایان سخت در مضیقه هستند و درآمد آن‌ها در حدی نیست که بتوانند هزینه‌های اضافی را از جیب خود بپردازند.

افزایش سهمیه‌ها
در همین حال رئیس اتحادیه نانوایان مشهد در خصوص شلوغی چند روز گذشته نانوایی‌های مشهد بابیان اینکه مشکل خاصی در این زمینه وجود نداشت ابراز کرد: اگرچه بسیاری از واحدهای نانوایی خواستار افزایش قیمت‌ها و هم‌چنین افزایش سهمیه آرد هستند اما این مشکلات تاکنون منجر به کم‌کاری و یا کارشکنی نشده است.

مصطفی کشتگر بابیان اینکه بسیاری از نانوایی‌های مشهد تا پیش‌ازاین کسری آرد خود را از بازار آزاد تأمین می‌کردند به بازار گفت: ازآنجاکه قیمت هر کیسه آرد در بازار به ۱۸۰ هزار تومان رسیده است لذا برای بسیاری از همکاران ما امکان خرید با این قیمت و ادامه کار مهیا نیست و از همین رو بسیاری از نانوایی را با مشکل مواجه کرده است.

وی تأمین آرد را یکی از مهم‌ترین مشکلات و البته خواسته‌های صاحبان نانوایی‌ها بیان کرد و ادامه داد: قیمت آرد از ۱۰ روز پیش به دلیل اعلام خرید تضمینی گندم در بازار آزاد به‌یک‌باره افزایش یافت و به بازار شوک وارد کرد.

رئیس اتحادیه نانوایان مشهد هم‌چنین در همین حال از افزایش سهمیه آرد خبر داد و گفت: ۲۵۰ تن آرد به سهمیه‌ها اضافه‌شده است و عمده این سهمیه به واحدهایی اختصاص‌یافته که کمتر از ۲۰۰ کیسه سهمیه دارند.

کشتگر در ادامه سخنان خود با اشاره به این مطلب که تمام مؤلفه‌های مربوط به قیمت نان افزایش‌یافته است، گفت: مایه‌خمیر ۱۰۰ درصد از آبان ماه سال ۹۸ تاکنون رشد قیمت داشته و بیمه تأمین اجتماعی ابتدای فروردین ۳۰ درصد و حقوق کارگر هم به همین شکل افزایش‌یافته است و این در صورتی است که نانوا منبعی ندارد که بخواهد هزینه‌های خود را تأمین کند جز افزایش نرخ که با توجه به این‌که افزایش نرخ را نداشتیم، نانوایان به مشکل برخورد کردند.

وی بابیان اینکه افزایش نرخ خدمات و دستمزدها و از طرفی بیماری کرونا موجب تعدیل نیرو در بسیاری از نانوایی‌های سطح شهر شده است افزود: تعداد دو هزار و ۵۰۰ نانوایی اعم از دولتی و آزاد پز در سطح شهر مشهد فعالیت دارند که اتحادیه تمام نانوایی‌های مجاز را موظف به الصاق نرخ نامه به رنگ سفید و در واحدهای آزد پز نصب این نرخ نامه البته بارنگ زرد کرده است که در صورت تخلف نیاز  است تا شهروندان نسبت به گزارش تخلف این اتحادیه را همراهی کنند.

کد خبر: ۴۸٬۱۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha