۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۵
 این هفته در بورس؛ زمان اصلاح پرتفوی خود را از دست ندهید
استراتژی هفتگی در گفتگو با کارشناسان؛

این هفته در بورس؛ زمان اصلاح پرتفوی خود را از دست ندهید

استراتژی پیشنهادی کارشناسان در رابطه با پرتفوی سهامداران خرد در وضعیت کنونی بازار این است که تا حد امکان سهام‌های ضعیف خود را بفروشند و بر روی سهم‌های ارزنده سرمایه‌گذاری کنند.

بازار؛ گروه بورس: شاخص کل امروز یکشنبه تا زمان تنظیم خبر با ریزش ۴۷هزار واحدی ریزش  بر  روی ۱میلیون ۵۱۴ هزار واحد قرار گرفت این در حالی است که وضعیت شاخص در هفته گذشته روند بهتری به خود گرفته و تا نزدیکی ۱میلیون ۶۰۰هزار واحد رسیده  بود. با توجه به درجا زدن شاخص کل در طول دو ماه اخیر، منفی و مثبت شدن روزانه بازار،  چیز بسیار عجیبی نیست و که بر اساس گفته برخی از کارشناسان  این وضعیت را حاصل هیجانات سهامداران خرد می‌دانند و برخی دیگر دخالت دولت در بازار را علت آن عنوان کردند، بسیاری از صاحب‌نظران زمان درجا زدن بازار تا انتخابات آمریکا تخمین زده‌اند و روشن شدن مسیر بازار را تا بعد از انتخابات آن می‌دانند.

در این روزها به نظر می‌رسد که بازار سرمایه هیجانات اولیه خود را از دست داده است و همانگونه که مشاهده می‌کنید، مسئولین و صاحب نظران بازار کمتر در رابطه با وضعیت کنونی بورس اظهار نظری می‌کنند. در اوایل سال جاری مسئولین دولتی و حتی رئیس جمهور مردم را به سمت سرمایه گذاری به بورس تشویق می‌کردند اما هر چقدر که به دوران اصلاح نزدیکتر شدیم دیگر خبری از آن شوق و هیجانات اولیه نبود.

به نظر می‌رسد سخنان دژپسند وزیر اقتصاد در مورد تامین کسری بودجه، آب پاکی بر روی هیجانات بازار سرمایه است و بعد از آن بود که دیگر اظهار نظری از سوی چنین مقامی در خصوص بازار سرمایه شنیده شد. برخی از تحلیل‌گران این وضعیت را این گونه تعبیر کردند که دولت دیگر به بازار سرمایه نیازی ندارد و به همین دلیل است که در خصوص این بازار سخنی گفته نمی‌شود، این صاحب نظران مدعی هستند که اگر دولت به بازار سرمایه نیاز داشت تا کنون ۱درصد از منابع صندوق توسعه ملی را که آقای قالیباف اصلی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار قول آن را داده بود، به بازار تزریق می‌کردند.

در کنار چنین ادعاهای برخی از فعالان بازار، شرایط کنونی را یک فرصت برای سرمایه‌گذاران در بورس می‌دانند، بنابراین از سهامداران خرد و تازه وارد می‌خواهند که در این وضعیت در بازار حضور داشته باشند و نباید این فرصت را از دست دهند چرا که اکثر سهم ها به قیمت کف خود رسیده است و الان بهترین زمان خرید چنین سهم های است.

بهترین زمان اصلاح پرتفوی
مهدی فرازمند، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بازار به سهامداران خرد در این شرایط پیشنهاد کرد: در ابتدا سهامداران خرد باید بدانند که بازار در این وضعیت نمی‌ماند و حتما رشد خواهد کرد، فقط کمی به صبر و تحمل نیاز است.

وی افزود:  سهم‌های ارزنده زیادی در حال حاضر داریم اما فقط لازم است  که بازار به یک نقطه تعادلی برسد که حس کند بیش از این ریزشی در بازار وجود ندارد و بازار راه خودش را پیدا کرده و خود بازار توانایی کنترل هیجانات خروج و ورود نقدینگی را دارد. نقطه‌ تعادلی، نقطه‌ای است که بخشی از سهم‌ها رشدشان را شروع می‌کنند، البته نکته‌ای که وجود دارد این است که متاسفانه همیشه بعد از دوران‌ها رونق یعنی دوران‌ها با جهش قیمتی در بازار با یک دورهای رکود مواجه بودم  و همیشه این دوره ها فرسایشی شده و افراد را اذیت می‌کند.

فرازمند اضافه کرد: سرمایه گذاران حتما به سهم‌های خود با دید بلندت مدت نگاه کنند و این حس که فقط خودشان در بازار دچار زیان شدند را دور بریزند. الان زمان اصلاح پرتفوی خودشان هست و سعی کنند سهم‌های پرپتانسیل را شناسایی کنند و بر روی آن‌ها سرمایه گذاری کنند.

 گروه فلزات، گروه پتروشیمی و دارویی های به قیمت‌های ارزنده خود رسیده‌اند

فرازمند به وضعیت اوراق سته در بازار اشاره کرد و گفت: اوراق سته شبیه، اوراق احزار است و معمولا معکوس بازار حرکت می‌کنند به این شکل که در زمان صعود بازار سهام این اوراق منفی است و در زمان منفی بودن بازار این اوراق روند مثبتی به خود می‌گیرند که مربوط به اخذ تسهیلات مسکن است. بخشی از مثبت شدن سهام این گروه حاصل سفته بازی است.

سهام های ضعیف را با قوی عوض کنید
همایون دارابی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بازار استراتژی پیشنهادی خود به سهامداران خرد را این گونه بیان کرد: قطعا مسئله اول این است که صبوری کنند و عجله نکنند و با دقت سهم خود را انتخاب کنند. سهامداران سعی کنند سهام شرکتهای خوب خودشان را نگه دارند و اگر احساس می‌کنند سهامی ضعیف است  آن را با سهام های که الان وضعیت بهتری یا قوی‌تری دارند تعویض کنند  و  به هیچ وجه عجله نکنند. سرمایه‌گذاران به دنبال شرکت‌هایی باشند که رونق فعالیت آن‌ها تضمین‌شده باشد و در جریان رشد تورمی اقتصاد کشور، بیشترین ضریب رشد را در فروش داشته باشد. در این جریان شرکت‌هایی را انتخاب کنند که یا محصولاتشان را متنوع‌تر کرده و یا میزان فروششان را توسعه می‌دهند، یا اینکه برنامه‌های مدونی در بخش کاهش هزینه ها ‌دارند.

سهام خود را نقد نگه دارید
احمد اشتیاقی، مدیرعامل کارگزاری بانک آینده در گفتگو با بازار استراتژی پیشنهادی خود را این گونه عنوان کرد:  ازآنجاکه این تحلیل بین فعالان بازار وجود دارد، سهامداران سعی می‌کنند تا انتخابات آمریکا با این استراتژی سهامداری نکنند و به ‌نوعی بخش نقد سرمایه خود را در حساب‌هایشان نگه‌ دارند و ممکن است استراتژی آن‌ها این باشد که ۵۰ درصد از دارایی آن‌ها سهم و ۵۰ درصد نقد باشد. همین موضوع باعث می‌شود که بازار نتواند به روند افزایشی بیش از ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار واحد ادامه دهد.

مجموع برآیند نظرات کارشناسان به سهامداران خرد این است که از رفتارهای هیجانی پرهیز کنند و سعی کنند که سهام‌های خوب و پر پتانسیل را شناسایی کنند. همچنین کارشناسانی مدعی هستند که سهامداران نباید بر روی یک سهم تعصب زیاد داشته باشند چرا که ممکن است همان سهم بیشترین زیان را به آن وارد کنند. مجتبی عسکری فعال بازار سرمایه در گفتکو با بازار همین اعتقاد را دارد که سهامداران نباید بر روی یک سهم تعصب زیادی داشته باشند و اگر سهمی ارزنده نیست جرات فروش داشته باشند حتی اگر از آن سهم دچار زیان شده باشند. او می‌گوید که سعی کنند حد زیان و سود برای خود در نظر بگیرند و حتی زمانی که به حد سود خود رسیدند به طمع سود بیشتر در آن نمانند مگر اینکه سهم ارزندگی لازم را داشته باشد.

کد خبر: ۴۸٬۱۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha