۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۵
تا ۵ سال آینده ارزهای دیجیتال جایگزین واحدهای پولی می‌شوند
نایب رییس اتاق بازرگانی ایران و هند:

تا ۵ سال آینده ارزهای دیجیتال جایگزین واحدهای پولی می‌شوند

رضایی، نایب رییس اتاق بازرگانی ایران و هند با اشاره به لزوم تقویت پیمان‌های پولی و اینکه تنها پایه نرخ دلار در ایران مبنا قرار می گیرد، گفت:‌ تا ۵ سال آینده ارزهای دیجیتال جایگزین واحدهای پولی می‌شوند.

به گزارش بازار به نقل از پژوهشکده پولی و بانکی، نایب رییس اتاق بازرگانی ایران و هند معتقد است: هرچند از سال های گذشته تاکنون سیاست هایی تحریمی مختلفی برای ایران وضع شد و تحریم ها شدت گرفت و منجر به محدودیت هایی برای اقتصاد و تجارت شد؛ اما از قدیم گفته اند آب راه خود را پیدا می کند. تجارت ایران نیز با وجود همه محدودیت ها تاکنون متوقف نشده و راه های مختلفی را طی کرده است.  

پرهام رضایی با بیان اینکه یکی از این راه ها، استفاده از پول های محلی کشورها در روابط فی مابین بود، تصریح کرد: ایران چندین سال است که عملا با دلار فعالیت تجاری انجام نداده و این واحد پولی فقط به عنوان یک عدد نمادین پایه گذاری می شود.

وی ادامه داد: در واقع پایه نرخ دلار در ایران مبنا قرار می گیرد و بر این اساس مقیاس ارزهای دیگر مشخص می شود. در حال حاضر متقاضی دلار فقط دو گروه هستند، مسافران و کسانی که قاچاق می کنند.  

به گفته نایب رییس اتاق بازرگانی ایران و هند، استفاده از پیمان های پولی و استفاده از ارزهای مشترک دو کشور راهکار خوبی در شرایط کنونی اقتصاد ایران است و بر همین اساس ما با روبل روسیه و روپیه هند و ین ژاپن و ... کار می کنیم که البته در حال حاضر به دلیل تحریم ها تا حدودی معاملات ما محدود به چند کشور خاص شده است.

رضایی با اشاره به اینکه دنیا در حال حرکت به سمت اقتصاد دیجیتال است و مدل تجارت در آینده خیلی نزدیک تغییر خواهد کرد، گفت: در کمتر از ۵ سال آینده عنوانی با نام واحد پولی وجود نخواهد داشت و ارزهای دیجیتال وارد بازار می شوند. هرچند امروز هم شاهد این هستیم که بسیاری از کشورها ارزهای دیجیتال را به رسمیت شناخته اند و با این نوع ارز کار می کنند.  

رییس اتاق بازرگانی البرز تاکید کرد: در این شرایط بهتر است، کشورهایی که با هم متحد هستند و روابط اقتصاد خوبی با هم دارند هرچه سریعتر وارد این عرصه شوند و واحد ارزی مشترکی ایجاد کنند تا تجارت فی مابین را گسترش دهند. مصداق این موضوع در بخش تجاری می تواند قراردادهای تجارت ترجیحی با هدف تراز متعادل وارداتی و صادراتی باشد و در واحد پولی هم می تواند در قالب همین ارز دیجیتال مشترک شکل بگیرد.

وی افزود: دلار نه تنها فقط در اقتصاد ایران تاثیر گذار است بلکه در همه دنیا برای قیمت گذاری ارز خود، آن را نسبت به دلار می سنجند. در اروپا هم برای اعلام نرخ یورو به عنوان نمونه می گویند امروز یورو ۱.۴ دلار است. این در حالی است که کشورهای اروپایی به هیچ عنوان با دلار تجارت نمی کنند.

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران و هند در پایان نیز با اشاره به تجارت ایران و هند براساس پول محلی، گفت: در قرارداد دو جانبه میان ایران و هند معاملات پولی براساس روپیه بود که در دو سال گذشته یورو هم در سبد ارزی هند قرار گرفت. ما به ازای نفتی که به هند می فروختیم روپیه طلب داشتیم، اما زمانی که آمریکا از برجام خارج شد و بعد از تحریم دوباره ایران، قراردادی با هند منعقد کردیم که بخشی از واحد پولی معاملات روپیه و بخشی از آن یورو بود.  

کد خبر: ۴۸٬۱۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha