۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۶
سبقت خانه و سکه از بورس؛ جذابیت‌های بازار سرمایه در استان سمنان
بازار گزارش می‌دهد؛

سبقت خانه و سکه از بورس؛ جذابیت‌های بازار سرمایه در استان سمنان

سمنان- بررسی‌ها نشان می‌دهد که بین بازار سکه و ارز، خانه و بورس بین مردم استان سمنان توازنی تقریبی برقرار است اما سکه و خانه با اختلافی اندک بیشترین طرفدار را بین مردم دارد و این نشان می‌دهد که تلاش‌های دولت برای جذب سرمایه‌ها به بورس در سطح استان کم نتیجه بوده است.

بازار؛ گروه استان‌ها؛ در کنار سرمایه‌گذاری‌های جانبی مانند بازار موبایل، اتومبیل و ... به نظر می‌رسد سه‌گانه بورس، خانه و طلا و ارز بیشترین طرفدار را برای سرمایه‌گذاری در بین مردم استان سمنان دارد. مردمی که به‌واسطه شرایط صنعتی و اقلیم این استان در قیاس با دیگر استان‌های کشور وضعیت خوبی در حوزه سرمایه‌گذاری دارند.

برای پاسخ به این پرسش که مردم چه نوع سرمایه‌گذاری را بیشتر در استان سمنان می‌پسندند باید به میانشان رفت. تحقیقات و پرسش و پاسخ از تعداد زیادی از مردم استان نشان می‌دهد که کم‌کم آفتاب بورس در این استان رو به غروب است و به‌جای آن بازار سکه و طلا و ارز و همچنین مسکن علی‌رغم رکودی که تقریباً بر آن حاکم است همچنان ازنظر مردم ضریب ریسک کمتری دارد.

یکی از دلایلی که مردم برای این علاقه‌مند مطرح می‌سازند موضوع ریسک در بازار سرمایه است که پاشنه آشیل بورس در این ماه‌های اخیر محسوب می‌شود. در قیاس با بورس اما مسکن و طلا و ارز شاخص‌هایی هستند که ماه‌ها است ریسک کاهش سرمایه را به خود ندیده‌اند.

بازار مسکن جذابیت بیشتری دارد
یک هم استانی در پاسخ به جذابیت کدام نوع سرمایه‌گذاری برای شما بیشتر است، به خبرنگار بازار، گفت: قطعاً مسکن و سکه بدون شک پاسخ این سؤال در برهه کنونی همین است اگرچند ماه پیش این سؤال پرسیده می‌شد شاید بورس را نیز انتخاب می‌کردم اما امروز در وهله نخست مسکن و در وهله بعد طلا و ارز.

علی‌محمد ابراهیمی بابیان اینکه قیمت مسکن در سال‌های اخیر اصلاً کاهش نیافته بلکه به‌صورت صعودی مسیر سربالایی را طی می‌کند، گفت: کدام بازار به‌اندازه مسکن می‌تواند سود بدهد؟ خانه‌ای که من در سال ۶۹ با یک‌میلیون تومان ساخته‌ام امروز سه میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان قیمت دارد این در حالی است که سه سال پیش قیمتش ۴۰۰ میلیون تومان هم نبود. کجا بورس می‌تواند چنین رشدی کند؟

وی می‌افزاید: موضوع بعد ریسک است من اصلاً به بورس اعتماد ندارم زیرا فکر می‌کنم یک نوع نمایش در پس آن قرار دارد که دولت و شرکت‌ها بیشتر از مردم سود می‌کنند نمونه آن سودها و نقدینگی است که مردم در چهار ماه اول سال ۹۹ نصیب خود کردند و گویا قرار است تا قران آخر آن را ضرر دهند!

بازار مسکن را می پسندیم
دیگر هم استانی نیز چنین نظری دارد. حسین شاه‌حسینی بابیان اینکه من در بورس کار می‌کنم اما اگر بخواهم منصفانه قضاوت کنم قطعاً بازار مسکن دارای اعتماد بیشتری است و پس‌ازآن طلا و سکه و ارز هستند که بیشترین سود را می‌دهند، می گوید: مسکن تداوم بیشتری نسبت به دیگران دارد.

شاه‌حسینی بابیان اینکه مردم سرمایه میلیاردی برای حضور در بازار مسکن را ندارند وگرنه شک نکنید اگر نقدینگی مردم به سطح بازار مسکن می‌رسید لحظه‌ای درنگ نمی‌کردند و خریدوفروش خانه یک‌باره اوج می‌گرفت و خانه‌ها به ۱۰۰ میلیارد تومان هم می‌رسید.

وی افزود: مردم حق‌دارند من می‌خواهم از شما بپرسم که در این‌یک دهه اخیر شما چه زمانی سراغ دارید که مسکن ارزان شده باشد ؟ سؤال دیگر اینکه چه زمان شاهد بوده‌اید که طلا ارزان شود؟ حال به این سؤال پاسخ دهید که بورس و سرمایه‌گذاری‌هایی که دولت در میان است مثل اوراق قرضه و ... چه زمان سود بازارهای هم‌طراز را داشته‌اند؟ مسلماً هیچ بازاری بازار مسکن نمی‌شود اما تأکید می‌کنم ورود به آن نیازمند سرمایه زیادی است.

قیمت مسکن در سال‌های اخیر اصلاً کاهش نیافته بلکه به‌صورت صعودی مسیر سربالایی قیمت را طی می‌کند

طلا و ارز جذاب‌تر است
یافتن کسی که بازار بورس را انتخاب کند کمی دشوار است اما یکی دیگر از هم استانی‌ها بجای مسکن، سکه و دلار را انتخاب می‌کند و برای این انتخاب می‌گوید: به نظر من طلا و دلار از دست دولت دررفته است ولی هنوز بر بازار مسکن و بورس نظارت دارد درنتیجه طلا و دلار هرگز روی کاهش را نخواهند دید پس جذاب‌ترین سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود.

احسان شاطری که بنگاه املاک دارد می‌افزاید: بازار مسکن خوب است چراکه هرگز قیمت مسکن پائین نمی‌آید اما رکود آن را نیز باید دید مدت‌ها است که معاملاتی انجام نمی‌شود بازار مسکن زمانی خوب است که جاری باشد نه اینکه از ابتدای سال تاکنون در یک خیابان سه خانه هم فروخته نشده باشند.

وی می‌افزاید: بازار وقتی ارزش دارد که دچار رکود نشود حالا سرمایه آن می‌خواهد ده‌ها برابر شود تا وقتی این سرمایه پول نشود که دارای اهمیت نیست. از سوی دیگر بازار طلا و سکه بازار سهل‌الوصول‌تری برای مردم است چراکه با یک‌میلیون تومان هم می‌توان شروع کرد اما بازار مسکن در همین شهرهای شاهرود و سمنان با پول‌های زیر یک میلیارد تومان اصلاً نمی‌توان ورود کرد.

اعتمادی به سرمایه گذاری ندارم
اظهارنظرهای غیرمنطقی نیز در بین مردم دیده می‌شود مثلاً یکی از شهروندان استان سمنان به خبرنگار بازار، می‌گوید: اگر شما گزینه هیچ‌کدام را داشتید من آن را انتخاب می‌کردم زیرا اصلاً اعتمادی به هیچ سرمایه‌گذاری ندارم.

محمدحسن تیموری بابیان اینکه بازار مسکن اولاً سرمایه‌ای چند میلیارد تومانی می‌خواهد و وقتی صاحب‌خانه‌ای می‌شوی دیگر مشتری ندارد! دلار و سکه هرلحظه ممکن است سقوط کنند کافی است یک اتفاقی در جهان رخ دهد مثلاً انتخابات آمریکا و درنهایت بورس هم دخالت‌های دولتی نمی‌گذارد که رشد کند از سوی دیگر اصلاً تولیدی در استان و کشور وجود ندارد که بخواهد تولید و بورس را رونق دهد.

وی می‌افزاید: این اندک سرمایه‌هایی هم که مردم با بورس جمع کردند به دلیل نداشتن پشتوانه درست درزمینهٔ تولید به صفر نزدیک خواهد شد از سوی دیگر مسکن این روزها خریدار ندارد و به‌جز سه الی چهار درصد مردم متمول استان دیگر چه کسی می‌تواند این روزها خانه بخرد؟ درنتیجه معقولانه‌ترین حالت به نظر من دلار است هرچند آن را هم نمی‌پسندم و پاسخ من بازهم هیچ‌کدام محسوب می‌شود.

باید فراتر دید
آنانی که دید فراتری از سرمایه‌های شخصی دارند اما بورس را انتخاب می‌کنند زیرا اعتقاددارند وقتی به تولید کمکم شود می‌توان رونق بازار و تولید را شاهد بود درنتیجه اشتغال افزون می‌گردد و رونق اقتصادی به درون خانه‌ها نیز وارد می‌شود.

یکی از اعضای کارگزاری‌های بورس استان سمنان که بر این عقیده است، می‌گوید: بورس علی‌رغم تمام مشکلات بازهم بازار خوبی است و به نظر من نباید انسان فقط به خودش فکر کند درنتیجه انتخاب من بورس است زیرا می‌تواند به جامعه کمک کند و درنهایت هم نفع آن به من هم خواهد رسید.

احسان نوئی بابیان اینکه کافی است کمی دخالت‌های دولتی کاهش یابد تا بتوانیم شاهد بهترین بازار بورس باشیم، بیان کرد: کجای بازارهای بورس منطقه چنین شرایط پویایی دارند؟ متأسفانه دولت مشکلاتی برای بورس ایجاد کرده که اگر این حضور کمرنگ‌تر شود به‌مراتب می‌توانیم بازار بهتری را شاهد باشیم.

وی می‌افزاید: البته این نکته را نیز باید گفت که اگر مردم به خود اندیشی رسیده‌اند و فقط به فکر سرمایه‌های خود هستند باید به آن‌ها حق داد زیرا مردم خیری از سوی دولت ندیده‌اند که امروز برای آن قدم جلو بگذارند پس توقع مشارکت از مردم هم چندان منطقی نیست.

 بازار مسکن خوب است چراکه هرگز قیمت مسکن پائین نمی‌آید اما رکود آن را نیز باید دید مدت‌ها است که معاملاتی انجام نمی‌شود بازار مسکن زمانی خوب است که جاری باشد

ارتباط دولت و سرمایه
برای جمع‌بندی موارد بالا باید به سراغ یک کارشناس رفت. رضا نور محمدی مدرس مسائل مرتبط با بازار و دانشگاه در رشته اقتصاد به خبرنگار بازار، می‌گوید: مردم حق‌دارند که خانه و دلار و سکه را انتخاب کنند زیرا ازنظر آن‌ها دارای ریسک کمتری است چون افزایش آن بر کاهشش می‌چربد.

پورمحمدی بابیان اینکه این انتخاب احساسی عواقب نادرستی دارد بیان داشت: مشکل اینجا است که دولت نتوانسته بازارهای جذاب برای سرمایه‌گذاری مردم را کنترل کند به‌عبارت‌دیگر امروز بازار بورس که باید در دست مردم باشد در دخالت دولت است و بازار مسکن و ارز که باید در اختیار دولت باشد در دست مردم است!

وی می‌افزاید: به خاطر اینکه امروز مردم قیمت گذار خودرو و مسکن و دیگر اموالشان هستند، پس حس می‌کنند که ازلحاظ روانی سرمایه‌شان اصطلاحاً زیر سرشان است و روزبه‌روز به آن افزوده می‌گردد اما بورس و سرمایه‌گذاری در تولید سرمایه‌ای نیست که زیر سر آدم باشد.

اعتماد مردمی به سرمایه گذاری
در بین اظهارنظرهای بالا می‌توان چند کلیدواژه را دریافت. نخست اعتماد مردم به بازارهای سرمایه‌گذاری هم‌طراز که به نظر می‌رسد به دلیل رشد فزاینده قیمت‌ها کفه ترازو را به نفع بازار و سکه و دلار کند اما دیگر کلیدواژه دولت است که به‌زعم بسیاری کارشناسان نتوانسته شرایط اقتصادی را به‌خوبی مدیریت کند.

دیگر کلیدواژه مهم در این گزارش رشد است که مدت‌ها است در بازار مسکن و خانه و دلار و طلا دیده می‌شود مقوله‌ای که بورس در مقطعی از آن برخوردار می‌شود و در مقطع دیگر خیر! به نظر می‌رسد شرایط امروز نوعی سرمایه‌گذاری احساسی مضر را برای اقتصاد کشور و استان سمنان فراهم کرده است.

کد خبر: ۴۸٬۱۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها