۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۹
اولویت تهرانی‌ها در سرمایه‌گذاری؛ بررسی علاقه‌مندی‌ها نسبت به سن افراد
بازار بررسی کرد؛

اولویت تهرانی‌ها در سرمایه‌گذاری؛ بررسی علاقه‌مندی‌ها نسبت به سن افراد

تهران- بازار با توجه به سن افراد و شهروندان استان تهران بررسی می‌کند، که این شهروندان بیشتر علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در کدام بازار هستند.

 بازار؛ گروه استان‌ها:  امروز و درحالی‌که تورم و افزایش قیمت‌ها مردم را آزار می‌دهد، بسیاری از افراد به دنبال سرمایه‌گذاری مطمئن و کسب سود بیشتر هستند، که دراین‌بین اقتصاد داخلی زیرساخت‌هایی برای سرمایه‌گذاری در بازار پول، بازار سرمایه، بازار مسکن، بازار سکه، بازار طلا و بازار ارز است.

اما اینکه واقعاً مردم کدام‌یک از سرمایه‌گذاری‌های بالا را بیشتر انتخاب می‌کنند، سؤالی است، که خبرنگاران بازار از ۲۰۰ نفر(هر رده سنی ۵۰ نفر) با شرایط سنی مختلف در شهرستان‌های فیروزکوه، قرچک، رباط‌کریم و شمیرانات پرسیده‌اند و پاسخ آن‌ها به تفکیک سنی و برحسب درصد در جدول زیر می‌آید:

بررسی جدول بالا نشان می‌دهد، که رده سنی ۲۰ تا ۳۰ سال علاقه بیشتری به سرمایه‌گذاری در بازارهای سرمایه( بورس) و مسکن دارند و بازارهای ارز و مسکن برای رده سنی ۳۰ تا ۴۰ سال جذاب‌تر است و همچنین بازارهای مسکن و سکه وطلا برای رده سنی ۴۰ تا ۵۰ سال و نیز بالای ۵۰ سال جذاب‌تر است.

البته پرسش‌ها نشان می‌دهد، میزان سرمایه‌ای که رده سنی ۴۰ تا ۵۰ سال و نیز ۵۰ سال به بالا برای سرمایه‌گذاری وارد بازار می‌کنند، بیشتر از رده‌های سنی ۲۰ الی ۴۰ سال است، این امر و نیز جذابیت بازار مسکن برای هر چهار رده سنی جالب‌توجه و شاید دلیل افزایش قیمت‌های عجیب‌وغریب و لجام‌گسیخته قیمت مسکن در کشور باشد.

بررسی دلیل جذابیت‌ بازارهای گوناگون برای رده‌های سنی مختلف
یک کارشناس و تحلیل‌گر بازار در گفتگو با خبرنگار بازار در خصوص میزان جذابیت بازارهای سرمایه برای رده‌های مختلف سنی و دلیل این امر اظهار داشت: اگر دقت کنید، هرچقدر رده سنی افراد بالاتر می‌رود، جذابیت از بازارهای نوظهوری مانند ارز، پول و سرمایه به‌سوی بازارهای با قدمت بیشتر و باثبات‌تر مانند مسکن و طلا می‌رود.

مسعود مویدی بابیان این‌که قیمت سکه و طلا ارتباط نزدیکی باقیمت ارز دارد، گفت: باور مردم این است، که مسکن و طلا در درازمدت هرگز ضرر ندارد و سرمایه‌گذاری مطمئنی است و به همین دلیل بیشتر به‌سوی این بازارها جذب می‌شوند و نیز اگر دقت کنید، بر میزان علاقه مردم به بازار پول نیز با افزایش سن افزوده می‌شود و دلیل آن نیز این است، که در سنین بالاتر از سودهای بانکی به‌عنوان یک حقوق و مستمری استفاده می‌شود و بعضاً افراد روی آن حساب می‌کنند.

باور مردم این است، که مسکن و طلا در درازمدت هرگز ضرر ندارد و سرمایه‌گذاری مطمئنی است و به همین دلیل بیشتر به‌سوی این بازارها جذب می‌شوند و نیز اگر دقت کنید، بر میزان علاقه مردم به بازار پول نیز با افزایش سن افزوده می‌شود

وی گفت: افراد با سن بالاتر ظرفیت ریسک‌پذیری کمتری دارند و از سویی دیگر کم‌تر و دیرتر با بازارهای جدید وفق پیدا می‌کنند، اما از سویی دیگر جوان‌ترها بازارهایی با هیجان بیشتر، ریسک‌پذیری بالاتر و البته امکان نوسان و سوددهی بیشتر را ترجیح می‌دهند و بسیاری از آن‌ها نیز در این زمینه مطالعه کرده و یا حتی در کلاس‌های آموزشی مرتبط شرکت می‌کنند.

مویدی بابیان این‌که هرچقدر رده سنی کم‌تر می‌شود، شاهد کاهش درصد علاقه‌مندی به بازار مسکن هستیم، گفت: دلیل آن نیز سرمایه زیادی است، که بازار مسکن می‌خواهد، به‌عنوان‌مثال با ۱۰۰ میلیون تومان می‌توان سرمایه‌گذاری مناسبی در بازار سرمایه(بورس) و یا طلا و ارز داشت، اما با همین ۱۰۰ میلیون تومان تنها می‌توان یک متر آپارتمان در شمال تهران خریداری کرد و یا نهایتاً هشت الی ۱۰ متر مسکن در ارزان‌ترین شهرستان‌های استان تهران خرید و لذا کمتر زور جوانان می‌رسد، که در بازار مسکن ورود کنند.

رشد قیمت ارز و طلا و رکود بورس سبب خروج سرمایه از این بازار شد
یک کارشناس دیگر بازارهای مالی نیز در خصوص دلایل افزایش اخیر اقبال مردمی به بازار سرمایه گفت: بازار سرمایه در سال جاری سوددهی بیشتری نسبت به بازارهای رقیب داشت و همین امر سبب روی آوردن تعداد بیشتری از سرمایه‌گذاران خرد به‌سوی این بازار شد، چراکه این روزها افزایش قیمت‌ها به نحوی است، که مردم به دنبال حفظ ارزش سرمایه خود و به‌اصطلاح عقب نماندن از تورم هستند.

رحمان خاوری گفت: در ابتدای سال با کنترل حدودی قیمت ارز و سیاست‌های درست، سرمایه‌ها به‌سوی بازار بورس آمد، اما پس‌ازآن شاهد رکود در بازار بورس و برخی بازارسازی هایی که منشا دولتی داشت، بودیم، که در ادامه رشد قیمت ارز و به‌تبع آن طلا، سرمایه‌ها از بازار بورس خارج و به‌سوی طلا و ارز رفت.

وی بابیان این‌که بازار مسکن علاقه‌مندان خاص خود را دارد، گفت: در کمتر موردی می‌توان دید، که سرمایه از بازار مسکن خارج و به‌سوی بازارهایی چون طلا، ارز، پول و بورس برود و اصولاً باید این بازارها به‌طور جداگانه‌ای از بازار مسکن بررسی شود.

  در کمتر موردی می‌توان دید، که سرمایه از بازار مسکن خارج و به‌سوی بازارهایی چون طلا، ارز، پول و بورس برود و اصولاً باید این بازارها به‌طور جداگانه‌ای از بازار مسکن بررسی شود

اگر دولت در پی نفع خود در بازار سرمایه باشد، این بازار صدمه می‌بیند
یک کارشناس بازار سرمایه اما در گفت‌وگو با خبرنگار بازار بابیان این‌که بسیاری از خریداران توجهی به نوع و قیمت سهمی که خریده‌اند، ندارند، اظهار داشت: این افراد بدون مطالعه وارد بازار سرمایه شدند و فقط سعی داشتند، سهمی بخرند.

پشوتن مشهوری نژاد خواستار مدیریت مثبت و ایجاد زیرساخت‌ها توسط دولت در بازار سرمایه شد و ادامه داد: نمی‌توان به‌طورقطع گفت، بازار در ادامه صعودی شده و یا تداوم روند اصلاح را خواهیم داشت، چراکه اولاً تاکنون چنین شرایطی را تجربه نکردیم و از سویی دیگر شاهد بازارسازی دولت در بازار سرمایه هستیم و اصطلاحاً نهنگ این بازار خود دولت است.

وی فروش سهام عدالت را به‌نوعی خروج پول از بازار سرمایه دانست و گفت: در حال حاضر شاهدیم، که دولت در پی استفاده به نفع خود از بازار سرمایه است و این امر نیز برای این بازار مضر است، چراکه در این میان سهام عدالت را می‌فروشد، شرکت‌ها را خصوصی می‌کند و پس‌ازآن بازار سرمایه را به حال خود رها می‌کند.

درهرصورت، در میان بازارهای متعدد سرمایه‌گذاری، باید با آموزش، اطلاع‌رسانی و پرهیز از ایفای نقش مخرب در بازار به کمک بازارهای مثبت و مفیدی مانند بازار سرمایه آمد، تا شاهد هجوم نقدینگی به بازارهای غیرمولدی مانند ارز و طلا نباشیم، اقدامی که به نظر نمی‌رسد، عزمی دولتی در پی آن باشد.

کد خبر: ۴۸٬۱۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha