۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۴
اتوماسیون سازی منزل با جارو ربات های کاملا خودکفا
معرفی جاروربات iRobot Roomba i۳

اتوماسیون سازی منزل با جارو ربات های کاملا خودکفا

جارو ربات جدید iRobot Roomba i۳ با قابلیت تخلیه خودکار و عملکرد مکش ۱۰ برابری رکورد دار نسل جدید جارو ربات های ۲۰۲۰ شد.

سیران خانعلی زاده؛ گروه فناوری اطلاعات: شاید انسان مدرن با انسانی که در دوران  پارینه سنگی و یا قرون وسطی می زیسته است دارای تفاوت های فراوانی در سبک و ماهیت  زندگی باشد  ؛ اما در میان همه تغییرات و تحولات که برای بشر رخ داده است هنوز وجه تشابه های وجود دارد که به یقین در آینده بسیار دور نیز صادق خواهند بود. یکی از این وجه تشابه های انکار ناپذیر؛ تمایل بشری به حفظ نظافت و سلامتی محیط زندگی خود است.

انسان در طول تاریخ از ابزار متعددی برای پاک سازی خانه وکاشانه خود استفاده کرده است، جاروهای درست شده از شاخ و برگ درختان، بوته گیاهان، کشت گیاه جارو، جاروبرقی های پمپ مکش غبار و جارو با مخزن مرکزی همه از انواع ابزار به کار رفته  تا به اکنون می باشند؛ و هرکدام در متن زمانی خود بسیار پر کاربرد بوده اند.

تکنولوژی به عنوان یک پدیده جهان شمول، تمامی جوانب بشری را بر زیر سلطه خود کشیده است. بدون شک، جارو ها از این قائده مستثنی نبوده اند و ما پیوسته شاهد نسل جدید جاروبرقی های مدرن و حتی رباتیک هستیم. شرکت  iRobot  یکی از فعال ترین کمپانی های حوزه محصولات رباتیک، هوش مصنوعی و اکتشافات فضایی است که از سال ۲۰۰ شروع به طراحی و تولید جارو ربات ها کرده است. جدید ترین محصول ۲۰۲۰ این کمپانی  iRobot Roomba i۳ نام دارد، که در  این گزارش به بررسی قابلیت ها  چگونگی عملکرد آن خواهیم پرداخت.

                                                                         

طراحی سخت افزاری
طراحی ساختاری iRobot Roomba i۳ همانند مدل های گذشته این کمپانی، دارای الگویی  مدور و به رنگ مشکی است. در بالای صفحه  اصلی، دکمه های  Clean، Home و Spot تعبیه شده اند ؛ در قسمت  لبه جلو از یک دوربین  کوچک با قابلیت VSLAM استفاده شده است که وظیفه  شناسایی مسیر وهدایت ربات را بر عهده دارد.

در قسمت زیرین ربات، یک جفت برس لاستیکی چند سطحی ویک برس جاروی مخصوص به کار رفته اند؛ قدرت مکش این وسیله ۱۰ برابر جاروبرقی های معمولی بوده و با یک فیلتر کاملا  هوشمند تکمیل شده است. در حقیقت، این فیلتر ۹۹ درصد از ذرات بسیار ریز را جمع آوری و پالایش می کند.

برای پاک سازی به یک  فضای  یک متری در روبه رو  و ۱.۵ متری در هر دو طرف نیاز دارد. برای باز شدن درب خودکار نیز یک فاصله نیم متری لازم است. مجاورت پایه این ربات به یک پریز برق و دیوار جهت  تکیه کردن  الزامی است. پس از ثابت کردن پایه تنها کافی است دکمه اتصال به wifi  فعال شود ودستورالعمل برنامه iRobot Home  را دنبال کنید.

                                                                    

جهت یابی
برای جهت یابی، این ربات نیازمند مسیر امن و بودن خطر پرتاب والکتریسیته می باشد. مسیر یابی ربات از طریق ترکیب  دوربین جلو و سنسور های پیشرفته انجام می شود. این سنسورها وظیفه شناسایی ارتفاع، پله و اجسام روبرو را به عهده دارند  و در صورت  وقوع خطراحتمالی  برخورد به یک جسم   و یا سقوط  از ارتفاع، دستور تغییر مسیر صادر می گردد.

یکی از  بارز ترین نقاط این ربات قابلیت برداشت نقشه فضایی کلی از محیط مورد نظر است. با این فناوری ربات قادر است تمامی نقاط را با چرخش ۳۶۰ در جه بپیماید، از پاکسازی چندباره یک منطقه اجتناب کند  و اگردر حین کار شارژش تمام شد به نقطه شروع بازنگرد و از همان مکان به تمیز کاری خود ادامه دهد.

حالت های تمیز کاری
در این ربات دو نوع بر نامه تمیز کاری  وجود دارد. اولین نوع تمیز کاری بر اساس باز های زمانی تعیین شده است و دومین روش بر اساس فاکتور مکانی است. در نوع اول ربات در یک  ساعت و روز مشخص فعالیت خود را به صورت خودکار شروع می کند. در نوع دوم بر اساس عدم حضور افراد در منزل  شروع می شود. در هردو نوع فعالیت تمیز کاری به صورت اتوماتیک  شروع وپایان می پذیرد. علاوه بر این تنظیمات، گزینه های دیگری از قبیل تمیز کاری کف، موکت، ذرات غذا، سرامیک،   پارکت و موی حیوانات  وجود دارد که هم به صورت دستی و یا از طریق برنامه ربات تنظیم می شوند.

                                                                     

نحوه عملکرد ربات
این ربات با استفاده از سنسور های حرکت و دوربین جلو در اتاق شروع به حرکت می کند، حرکت  به صورت ردیفی انجام  می شود.   فناوری iRobot’s Dirt Detect  امکان شناسایی نقاط آلوده و الزام تمیز کاری دوباره را برای این ربات فراهم  آورده است. تخلیه  و شارژ مجدد به صورت کاملا اتوماتیک انجام می شود.

علاوه بر تنظیمات  اتوماتیک ، این ربات دارای یک نرم افزار همراه است که حاوی تمامی دستورالعمل ها  و پارامترها  است. از طریق این نرم افزار می توان حالت ؛ نوع تمیزکاری، زمان و حتی مکان های بخصوص را تنظیم کرد.این نرم افزار بعد از هر بار تمیز کاری گزارش مفصلی از فرایند انجام شده ارائه می دهد، این گزارش شامل  زمان، مکان تمیز شده، حالت تمیز کاری ومساحت سطح تمیز شده  می باشد؛ کاربران می توانند فایل جداگانه ای درباره تاریخچه تمیزکاری ربات را نگه دارند و یا از گزینه clear cache تنظیمات اتوماتیک را فعال کنند.

کد خبر: ۴۸٬۰۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha