۲۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۱
رسمیت‌ دادن به بازار آزاد ارز در جنگ اقتصادی اشتباه راهبردی است
استاد اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی:

رسمیت‌ دادن به بازار آزاد ارز در جنگ اقتصادی اشتباه راهبردی است

صمصامی، استاد اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی گفت: رسمیت ‌دادن به بازار آزاد ارز در شرایط جنگ اقتصادی یک اشتباه راهبردی و خطای بزرگ است.

به گزارش بازار، حسین صمصامی استاد اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی افزود: در جنگ اقتصادی قیمت مناسب ارز باید به گونه ای تعیین و اعمال شود که ضامن کنترل تورم، احیای تولید و رشد اقتصادی باشد.

وی اظهارداشت: اگر قرار است بازار کشف قیمت کند در اقتصاد یک چهارچوب و مبنای خاصی دارد.

این استاد دانشگاه گفت: بازاری که می تواند کشف قیمت کند و تخصیص منابع را بصورت بهینه انجام دهد در چنین بازاری رقابت کامل است.

وی در ادامه افزود: بازار آزاد ارزی که بانک مرکزی و دولت در شرایط حاضر مستمسک خود قرار داده اند چه ساختاری دارد و اقتصاد کشور را به کجا می برد!؟

صمصامی همچنین در پاسخ به این سئوال که آیا این ساختار رقابتی است، اظهارداشت: این ساختار به هیچ وجه رقابتی نیست.

وی ادامه داد: نرخی که هم اکنون در بازار آزاد ارز در حال کشف است یک نرخ مختل شده و به هیچ وجه نمی تواند مبنا قرار گیرد و تخصیص منابع انجام شود.

استاد اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی گفت: مجاز شمردن بازار آزاد ارز برای تعیین نرخ انواع ارز مثل دلار و غیره یک اشتباه راهبردی از سوی سیاست‌گذار ارزی کشور بوده است.

وی افزود: امروز بازار آزاد مختل‌شده ارز ایران بازار مناسبی برای کشف نرخ ارز در کشور نیست اما متاسفانه سیاست‌گذار بازاری را که نمی‌تواند و نباید نرخ ارز در آن تعیین شود به‌رسمیت شناخته و مبنای عمل در تعیین نرخ ارز قرار داده است.

صمصامی اظهارداشت: این درحالی که با توجه به شرایط تحریمی کشور بایستی غیرمعتبر و غیرقانونی بودن بازار آزاد ارز اعلام شود.

وی ادامه داد: متاسفانه افزایش روزافزون نرخ ارز و به تبع رشد قیمت ها در تمام عناصر و اجزای معیشتی مردم به خصوص طبقات ضعیف و آسیب پذیر جامعه اثر منفی خود را گذاشته و خواهد گذاشت.

این استاد دانشگاه گفت: بازار آزاد ارز باید غیرقانونی اعلام تا در کوتاه‌مدت جلوی افزایش بی‌ضابطه قیمت ها در کشور گرفته شود.

وی افزود: متاسفانه راهکارهای که از سوی بانک مرکزی ارائه می شود نه بر مبنای علم اقتصاد و نه واقعیت های اقتصاد ایران است.

صمصامی اظهارداشت: بازار آزاد ارز ایران یک بازار مختل شده و صلاحیت کشف قیمت را ندارد حال سئوال اینجاست که قیمت ارز چگونه باید کشف و تعیین شود؟

وی افزود: وقتی مبنای بازار وجود ندارد بر اساس یک منطق اقتصادی که متناسب با شرایط اقتصادی باشد باید قیمت ارز را تعیین کرد و هیچ چاره ای هم نیست.

استاد اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی بیان داشت: البته هیچ یک از تئوری های اقتصادی نمی گوید نرخ ارز را بر اساس برابری قدرت خرید محاسبه کرد.

وی ادامه داد: سیاست ارز چهارهزار و ۲۰۰ تومانی که در اطلاعیه شماره یک بانک مرکزی در ۲۱ فروردین ماه سال ۱۳۹۷ اعلام شد بهترین راهکار رفع مشکل بود ولی بانک مرکزی این سیاست را اجرا نکرد.

صمصامی گفت: بانک مرکزی این بسته سیاست ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی را طراحی کرد که اجرا نکند و بعد بگوید جواب نمی دهد.

کد خبر: ۴۷٬۹۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha