۲۵ مهر ۱۳۹۹ - ۰۵:۵۵
گام بلند کشاورزان قمی به سمت تولید محصولات سالم و ارگانیک
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

گام بلند کشاورزان قمی به سمت تولید محصولات سالم و ارگانیک

قم- رئیس جهاد کشاورزی قم گفت: با توجه به شرایط اقلیمی و اکولوژیکی استان برای تأمین برخی مواد غذایی به خارج از استان وابسته هستیم.

بازار؛ گروه استان‌ها: روز جهانی غذا همزمان با تأسیس سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد معروف به «فائو» که در سال ۱۹۴۵ تأسیس شد اهمیت یافت و نامگذاری روزی به نام «امنیت و تأمین غذایی» از آن جهت اهمیت دارد که بتواند برای اقدام و راه حلی علیه گرسنگی در جهان به ویژه در جهان سوم ختم شود؛ در جهان کنونی که غرق در بی عدالتی و جنگ و ستیز است آمار گرسنگان دنیا روز به روز در حال افزایش است.

در عصر کنونی جنگ‌ها، عدم تأمین عادلانه غذا و در دسترس بودن آن برای همه آحاد مردم و مهم‌تر از آن تحریم‌هایی که از سوی برخی دولت‌های قدرتمند دنیا به ویژه آمریکا به برخی کشورهای جهان سوم و یا در حال توسعه وضع می‌شود می‌تواند روند تأمین و امنیت غذایی دنیا را به چالش بکشد.

تأمین و امنیت غذایی در وقت کنونی دشوارتر به نظر می‌رسد چرا که امروز جهان و ایران اسلامی درگیر بحرانی به نام کرونا است و این بحران می‌تواند امنیت غذایی و تأمین آسان آن را با مشکلات متعددی همراه کند، هرچند ایران اسلامی بعد از انقلاب توانسته است برای تأمین مواد غذایی و امنیت غذایی کمر همت بسته و در تأمین مواد غذایی خودکفا باشد ولی در وقت کنونی تأمین برخی نهاده‌ها و مواد اولیه به دلیل تحریم ناجوانمردانه و ظالمانه دشوار به نظر برسد.

کشورهای دنیا با بحران تأمین مواد غذایی دست به گریبان هستند و بحران کرونا این چالش را دو برابر کرده است هم‌چنین این بحران اثرات بلندمدت بر بخش کشاورزی و صنایع غذایی داشته است دوران پسا کرونا زمان مشخصی ندارد و این بحران بر امنیت غذایی تأثیر منفی داشته است از زمان شروع بحران کرونا به دلیل تدابیر بهداشتی دولت‌ها ازجمله تعطیلی فعالیت‌های اقتصادی و قرنطینه ضربه‌های سنگینی بر تولید محصولات کشاورزی و مواد غذایی وارد کرده است.

به نظر می‌رسد طبق گزارش منتشر شده تا پایان سال جاری میلادی هر روز ۱۲ هزار نفر در جهان از گرسنگی بر اثر همه‌گیری کرونا جان خود را از دست خواهند داد، در مقابل داده‌های منتشر شده از سوی دانشگاه جانز هاپکینز به نظر می‌رسد مرگبارترین روز همه‌گیری کرونا ۱۷ ماه آوریل است که در آن ۸ هزار و ۸۸۰ نفر جان خود را از دست دادند.

در کشور و استان قم هم به دلیل محدودیت‌های اعمال شده برای برخی صنوف و هم چنین نیمه تعطیل بودن کشور و استان در اوایل بحران کرونا تأثیر منفی بر تأمین و امنیت غذایی به همراه داشته است اما به همه این موارد استان قم با توجه به اقلیم خشک و نیمه خشکی که دارد و کویری بودن تنها کم‌تر از ۵ درصد از مساحت آن به اراضی کشاورزی اختصاص یافته است.

هرچند قم در تأمین برخی مواد غذایی به خارج از استان وابستگی دارد اما طی سال‌های گذشته گام مؤثری برای تغییر الگوی کشت و هم چنین تولید محصولات سالم و ارگانیک برداشته است.

گام بلند استان کویری قم به سوی تولید محصولات ارگانیک و سالم
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم در گفت‌وگو با خبرنگار بازار گفت: با وجود محدودیت‌های آبی و تنش‌های محیطی، بخش کشاورزی قم هم در زمینه تولید محصولات زراعی و باغی و هم در زمینه تولید دام و طیور و شیلات، جایگاه مناسبی دارد و می‌تواند حجم قابل توجهی از نیازهای غذایی مردم استان را به خصوص در زمینه دام و طیور تأمین کند.

عباس پورمیدانی بیان کرد: در زمینه تولید گوشت قرمز،‌ گوشت مرغ و تخم مرغ، توانایی تأمین نیاز استان را دارد و اقدامات لازم برای رفع کمبودهای احتمالی در مواقع پیک مصرف، انجام شده است در شرایط عادی سهم تولید محصولات دامی استان به خصوص در مورد تخم مرغ به اندازه‌ای است که حجم قابل توجهی از آن به سایر استان‌ها ارسال می‌شود.

وی با اشاره به تولید محصولات کاملاً سالم و ارگانیک هم عنوان کرد: در تولید محصولات سالم مانند زیتون و فندق و گردو که دارای حداقل سموم هستند در جایگاه مطلوبی در کشور قرار داریم هم‌چنین در ارتباط با محصولات دیگر مانند صیفی‌جات انار و انگور و امثال آن هم خوب ورود کردیم و کد بار محصول سالم را عرصه می‌کنیم.

در زمینه تولید محصولات کاملاً سالم و ارگانیک بدون کود و سموم شیمیایی از استانداردهای کشوری در رده بالاتری قرار داریم

به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم، عرصه کد بار محصول سالم به این معنی است که تولید کننده در قالب برنامه منسجم و با همکاری کارشناس ناظر و یک مشاور مشورت فنی گرفته و این محصول تهیه شده در نهایت با حداقل کود و سم تولید می‌شود و ما به این تولید کننده و محصول نهایی کد می‌دهیم که این محصول به طور سالم تولید و در بازار عرصه شود.

وی تصریح کرد: در زمینه تولید محصولات کاملاً سالم و ارگانیک بدون کود و سموم شیمیایی از استانداردهای کشوری در رده بالاتری قرار داریم و به جرئت می‌توان به شهروندان این نکته را متذکر شوم که محصولات زراعی و کشاورزی قم کاملاً سالم و با حداقل کود و سموم تولید می‌شود.

پورمیدانی اظهار داشت: در شرایط کنونی کشت انواع محصولات زراعی و باغی مانند گندم، جو، کلزا، پسته، انواع میوه‌های درختی و صیفی‌جات در قم انجام می‌شود که نقش مهمی در تأمین امنیت غذایی مردم استان دارد اما به دلیل شرایط اقلیمی و کویری قم تنها کم‌تر از ۵ درصد از وسعت کل استان به بخش زراعی و کشاورزی اختصاص یافته است.

به گفته وی، نباید تصور شود که استفاده از سموم و کودهای شیمیایی در بخش کشاورزی بسیار زیاد است، حتی در شرایط کنونی بهره‌برداران از این محصولات کمتر از میزان تعیین‌ شده استفاده می‌کنند،‌ بنابراین آنچه در مورد استفاده کنترل نشده از کود و سموم شیمیایی گفته می‌شود،‌ صحت ندارد.

راهبرد تأمین امنیت غذایی به همراه حفظ زیست بوم استان
رئیس جهاد کشاورزی استان قم با اشاره به جایگاه قم در زمینه تأمین و امنیت غذایی گفت: در این استان برای تأمین مایحتاج مورد نیاز به خارج از استان وابسته هستیم و آن چه برای استان مهم خواهد بود تناسب بین میزان پایداری زیست بوم و تأمین امنیت غذایی است یعنی باید در پایداری منابع آب و خاک تلاش کنیم.

وی افزود: به باور برخی باید تأمین مواد غذایی را توسعه داد اما باید تولید به تناسب ظرفیت زیست بوم هر منطقه‌ای تعریف شود و راهبرد مهم جهاد کشاورزی با توجه به محدودیت منابع آبی و خاک تنها توسعه و تولید نیست بلکه مدیریت منابع رکن اساسی است لذا در این زمینه به سمت تغییر الگوی کشت و توسعه کشت گلخانه‌ای گام برداشته‌ایم.

کل زمین‌های قابل‌کشت قم برابر ۱۰۵ هزار و ۷۳۰ هکتار است که این رقم ۴۶ صدم درصد کل اراضی قابل‌کشت کشور است

به گفته پورمیدانی، مدتی است بر اساس راهبرد تغییر الگوی کشت، ایجاد و توسعه گلخانه‌ها در سطح استان قم مورد توجه جدی قرار گرفته و بسیاری از محصولات کشاورزی و غذایی مورد نیاز مردم در محیط گلخانه با رعایت استانداردهای تعیین شده، تولید می‌شود.

وی در پایان بیان کرد: در بخش کشاورزی کل زمین‌های قابل‌کشت قم برابر ۱۰۵ هزار و ۷۳۰ هکتار است که این رقم ۴۶ صدم درصد کل اراضی قابل‌کشت کشور است و درمجموع کشت سبز استان شامل ۲۱ هزار هکتار باغ و ۴۴ هزار هکتار زراعت است و یک هزار و ۵۰۰ تن آبزیان و ۳۲۰ هزار تن محصولات دامی در این استان تولید می‌شود.

گفتنی است؛ برای کنترل شاخص‌های کیفی سلامت غذای مورد استفاده مردم، روند فعالیت تمام واحدهای تولیدی دارای مجوز بخش کشاورزی استان همانند مرغداری‌ها، دامداری‌ها، واحدهای تولیدی شیر و صنایع تبدیلی و غذایی به‌صورت مستمر پایش و نمونه‌برداری لازم از محصولات برای سنجش سلامت آن‌ها صورت می‌گیرد.

کد خبر: ۴۷٬۹۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha