۲۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۳
حاشیه بازار خودرو در دست شرکت‌های پولدار است
کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با بازار مطرح کرد

حاشیه بازار خودرو در دست شرکت‌های پولدار است

امیری مقدم، کارشناس صنعت خودرو گفت: شرکت‌های خودرویی با توان مالی بالا هستند که با بورس بازی و سفته بازی منافع و سود خود را افزایش می دهند. گاهی دو برابر تولیدکننده، این افراد در حاشیه بازار سود می‌برند.

بازار؛ گروه خودرو:  افزایش قیمت خودرو بحثی که ریشه در تولید و مواداولیه داشته و همواره نارضایتی مشتریان در بازار در خصوص قیمت‌ها را به دنبال دارد. مشتریان حقیقی در بازار قرباتی سوادگری افرادی هستند که خودرو را با چندبرابر قیمت در بازار آزاد به فروش می‌رسانند. مساله‌ای که کنترل آن نیاز به نظارت بیشتر از سوی متولیان صنعت دارد. هر روز فاصله قیمت خودروها از کارخانه تا بازار بیشتر شده و آنطور که به نظر می‌رسد این موضوع برای فعالان این بخش لاینحل است. برای بررسی این موضوع، با حمیدرضا امیری مقدم کارشناس صنعت‌خودرو به گفت‌وگو پرداختیم که در ادامه از نظر خواهیم گذراند:

* بیش از ۷۰ درصد قیمت خودروها متشکل از بها تمام شده قطعات است، باتوجه به تولید قطعه‌سازان چرا افزایش قیمت خودرو وجود داشته و راهکار خروج از این بحران به نظر شما چیست؟
مهم‌ترین نکته‌ای که در این موضوع وجود دارد، تامین قطعه براساس قراردادهای قبلی توسط تولیدکننده است. متاسفانه علیرغم افزایش هزینه‌های تولید، قیمت تثبیت شده برای قطعات از سوی خودروسازان در نظر گرفته شده است. از سوی خودروسازان ضریب تعدیل قیمتی ناچیزی در قراردادها اعمال کرده‌اند. این ضریب تعدیل به حدی ناچیز هست که در صورت تحویل قطعه به خودروساز و دریافت وجه آن پس از ۶۰ روز، تولیدکننده متضرر خواهد بود. تولیدکننده در صورتی سود خواهد کرد که مواداولیه و... را حتی با هزینه بالا خریداری و پس از تولید، کالا را مستقیم به بازار افتر مارکت عرضه کند. هرچند که می‌توانند قطعه تولید شده را انبار کرده و تا زمان تثبیت قیمت‌ها سرمایه خود را حفظ کنند.

* شیوع کرونا تاکنون چه مقدار سبب تحمیل هزینه‌های اضافی به تولید خودرو و قطعات شده است؟ آیا این بیماری تاثیری در افزایش قیمت خودروها داشته است؟
ضرر و زیان قطعه‌سازان در زمان کرونا بیشتر آسیب دیدگی نیروی انسانی بوده است. عاملی که سبب افزایش بها خودرو یا قطعات شده، بالا رفتن قیمت لجام گسیخته نهادهای تولید است. زیرا موجودی‌های انبار در زمان تعطیلی کرونا و بعد از آن مصرف شده است، اکنون که سفارش گذاری‌های جدید شروع شده، چالش تامین ارز ایجاد شده است. در بازار ایران ویژگی وجود دارد که هیچ کشوری در دنیا مانند آن نیست. انبارهای بزرگی در کشور برای شرایط تحریم و ریسک وجود داشته که می‌تواند کشور را از بحران‌ها نجات دهد. ولی به محض خالی شدن انبارها توان جایگزینی و پر کردن آن در شرایط فعلی وجود ندارد. صنعت خودرو اکنون با دو مشکل مواجه هست، نخست اینکه، مواداولیه موجود در انبارهای مذکور مصرف شده است. برای تامین مواداولیه تولیدکنندگان اقدام به  سفارش گذاری کرده‌اند، وزات صمت سفارش محصولات را تایید می‌کند، اما به گلوگاه ارزی بانک مرکزی مواجه و زمین‌گیر می‌شود. بنابراین بانک مرکزی یا توان پوشش این حجم سفارش ارز را ندارد یا به دلیل صلاح دیدها نظام این سفارش گذاری‌ها را با تاخیر تایید می‌کند. این عدم تامین شاید مصالح نظام را همراه داشته باشد، اما در ذاتش سبب خرابی صنعت خواهد شد. در سیاستگذاری تامین یا تخصیص ارز، بانک مرکزی مانند زمان جنگ باید رفتار کند، یعنی مواداولیه الزاما براساس درخواست‌های شرکت‌های تولیدی باشد. سفارش گذاری کالا یا مواداولیه براساس درخواست کارخانه‌ها انجام شود. آن‌هم کارخانه‌های که در وزارت صمت فعال هستند. بسیاری از واردات مواداولیه که انجام می‌شود، توسط بازرگانان انجام می‌شود. این افراد نیز چون دغدغه تولید ندارند با انبار کردن د مواد در درپی دست یابی به سود بیشتر از آن هستند. بنابراین با آرامش آن را به بازار تزریق کرده و تولید کننده در این میان متضرر می‌شود.

* عرضه خودرو در بورس چه میزان می‌تواند اختلاف قیمت بین کارخانه و بازار را کاسته و سبب حل بحران شود
عرضه خودرو در بورس تنها سبب افزایش قیمت خواهد شد. دامنه قیمت گذاری خودرو را برای تولیدکنندگان آن به حدی باز گذاشتند که اگر در بورس هم عرضه شود، امتیازی دیگر به خودروسازان دادند. این درحالی هست که هیچ گونه تعهدی به رفع نیاز مشتری ندارند. فاصله قیمت بازار و مصرف کننده بسیار زیاد شده و این قیمت به حدی حاشیه دار شده که گاهی دو برابر تولیدکننده، افراد فعال در حاشیه بازار سود می‌برند. حاشیه بازار خیلی هم غریبه نیست. بلکه شرکت‌های خودرویی با توان مالی بالا هستند که با این محصول بورس بازی و سفته بازی در جهت افزایش منافع و سود خود انجام می‌دهند.

کد خبر: ۴۷٬۸۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha