۲۴ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۰
شرکت های محصولات لبنی؛ حمایت نشویم، دائم ضرر می دهیم

شرکت های محصولات لبنی؛ حمایت نشویم، دائم ضرر می دهیم

تعدادی از تولیدکنندگان محصولات لبنی، اجرای قیمت‌های مصوب این محصولات را در شرایطی که شیر به قیمت مناسب در اختیارشان قرار نمی‌گیرد، غیر ممکن توصیف و ادعا کردند، با این روند فقط ضرر می‌دهند.

به گزارش بازار، گشت مشترک تعزیرات حکومتی به اتفاق کارشناسانی از اصناف، صنعت، معدن و تجارت و مأموران پلیس امنیت اقتصادی تهران بزرگ برگزار شد تا بر اجرای قیمت محصولات لبنی نظارت صورت گیرد.

از میان همه اقلام محصولات لبنی فقط ۱۰ قلم محصول مشمول قیمت گذاری شده است که بر همین اساس آخرین مصوبه مربوط به این قیمت گذاری در هفتم تیر امسال بوده و بعد از این تاریخ هیچ تغییر قیمتی صورت نگرفته است.

بر همین اساس، مقرر شد ۱۰ قلم کالا با قیمت‌های مصوب به دست مصرف کنندگان برسد که این کالاها شامل انواع شیر به صورت بطری و کیسه‌ای و همچنین ماست، در ظرف‌های ۹۰۰ گرمی و دبه‌های ۲۵۰۰ گرمی و پنیر یواف ۴۰۰ گرمی لیوانی است.

در مصوبه ستاد تنظیم بازار (هفتم تیرماه) مقرر شد، شیر بطری کم چرب یک و نیم درصد به قیمت ۵ هزار و ۶۰۰ تومان، شیر بطری نیم چرب ۲ درصد به قیمت ۵ هزارو ۹۰۰ تومان، شیر بطری پرچرب ۳ درصد به قیمت ۶ هزار و ۵۰۰ تومان و شیر بطری کامل به قیمت ۶ هزار و ۶۰۰ تومان به دست مصرف کننده برسد.

براساس این مصوبه شیر کیسه‌ای کم چرب یک و نیم درصدی ۹۰۰ گرمی، ۴ هزار تومان قیمت گذاری شده است.

قیمت ماست هم در قالب ظروف ۹۰۰ گرمی کم چرب یک و نیم درصد ۶ هزار و ۴۰۰ تومان و پرچرب ۳ درصد ۷ هزار و ۳۰۰ تومان و ماست دبه‌ای ۲۵۰۰ گرمی در قالب کم چرب یک و نیم درصد ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان و پرچرب ۳ درصد ۱۸ هزار و ۹۰۰ تومان قیمت گذاری شده است.

در خصوص پنیر هم تنها نوعی که قیمت گذاری شده، پنیر یواف ۴۰۰ گرمی لیوانی است که باید ۱۰ هزار و ۶۰۰ تومان به دست مصرف کننده برسد.

سایر اقلام محصولات لبنی غیر از این ۱۰ قلم مشمول قیمت گذاری نیست و شرکت‌ها براساس قیمت تمام شده و سود آن این اقلام را به فروش می‌رسانند.

در این گشت مشترک تعزیراتی مقرر شد فقط بر نحوه فروش این ۱۰ قلم کالا نظارت شود.

در نخستین کارخانه تولید کننده محصولات لبنی که حاضر شدیم، کارشناس صنعت، معدن و تجارت استان تهران پس از بررسی قیمت‌ها در مصاحبه با خبرنگار ما گفت: ما جدای از این کارخانه تولیدات این کارخانه را در سطح عرضه بررسی کردیم و همه براساس قیمت‌های مصوب اقدام شده بود و امروز هم که مجدد محصولات این کارخانه را در خود کارخانه بررسی کردیم به این نتیجه رسیدیم که هیچ تخلفی صورت نگرفته و این ۱۰ قلم کالا با قیمت‌های مصوب تاریخ هفتم تیر امسال عرضه می‌شود.

سریزدی افزود: البته ملاک عمل ما فقط این ۱۰ قلم کالاست و البته در بقیه اقلام محصولات لبنی از جمله دیگر انواع شیر، پنیر و خامه و بستنی از ۱۵ تا ۲۵ درصد افزایش قیمت داشته اند.

یکی از تولیدکنندگان محصولات لبنی نیز در این کارخانه در مصاحبه با خبرنگار ما گفت: هیچ مشکلی برای نظارت تعزیرات نداریم و استقبال می‌کنیم و مجموعه شرکت ما سهامی عام است و ۴۸ درصد سهام آن به مردم تعلق دارد و ما از مصوبه هفتم تیر امسال عدول نکرده ایم و قیمت‌های ابلاغی ۱۰ قلم کالای پرمصرف اعلام شده را کاملاً رعایت می‌کنیم.

وی افزود: البته آن زمان که این قیمت‌ها مصوب شد قرار بود، شیر را به قیمت هر کیلو ۲۹۰۰ تومان از دامدار خریداری کنیم، اما متأسفانه به دلیل مشکلات دامداران در تأمین نهاده‌های دامی امروز مجبوریم شیر را ۲۰ تا ۳۰ درصد بالاتر از این مبلغ از دامدار خریداری کنیم و به همین علت قیمت‌های تمام شده محصولات ما هم بالا می‌رود، اما تاکنون ما افزایش قیمت نداده ایم.

این تولید کننده محصولات لبنی در ادامه گفت: در چارچوب قانون این موضوع را پیگیری و مطالبات مان را به دستگاه‌های نظارتی اعلام می‌کنیم.

وی افزود: با وجود همه مشکلات هم اکنون ایران نه تنها مانند گذشته بزرگترین وارد کننده محصولات لبنی نیست، بلکه امروز صنعت لبنی کشور جزو بزرگترین صادر کنندگان لبنیات به کشورهای منطقه است.

گلایه اصلی مردم در خصوص قیمت محصولات لبنی مربوط به غیر از این ۱۰ قلم کالاست و برخی شرکت‌های لبنی به بهانه افزودن برخی ویتامین‌ها و گیاهان معطر و دیگر موارد افزایش قیمتی چندین باره در برخی کالاهایشان داده اند که برای مثال قیمت بستنی هم در ماه‌های اخیر چندین بار افزایش داشته است.

در همین ارتباط از این تولید کننده محصولات لبنی پرسیدیم که چقدر در این چند ماه قیمت این اقلامی را که مشمول قیمت گذاری نمی‌شود افزایش داده اید؟ که در پاسخ گفت: شرکت لبنی ما، چون نگاه اجتماعی دارد بیش از ۷۵ درصد محصولاتش جزو همین ۱۰ قلم است و اگر غیر از این هم محصولی تولید کنیم طبق قاعده افزایش قیمت می‌دهیم.

وی افزود: با این حال قیمت‌های امروزی ما هیچ حاشیه سودی برای ما ندارد و ضرر دهنده است.

این تولید کننده محصولات لبنی درباره قیمت کره هم گفت: در سال ۹۷ مجوز داده شد که کره با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومان وارد شود، اما از ماه مبارک رمضان سال ۹۸ دیگر ارز دولتی اختصاص نیافت و همه کره‌هایی که وارد شده بود تا تیر امسال وارد بازار شد و پس از آن، چون دیگر کره با ارز دولتی وارد نشد مصوب کردند که قیمت کره به ازای بسته‌های ۱۰۰ گرمی ۸ هزار تومان به دست مصرف کننده برسد.

وی افزود: ما به این قیمت هم اعتراض داریم چرا که این قیمت گذاری براساس قیمت چربی ۵۰۰ تومان به ازای هر درصد تعیین شد، اما هم اکنون ما مجبوریم خامه با چربی بیش از ۷۰۰ تومان خرید کنیم و قطعاً قیمت‌های مصوب کره برای ما قابل اجرا نیست.

این تولید کننده محصولات لبنی گفت: قطعاً هر شرکتی تا مدتی کوتاه می‌تواند ضرر دهد و پس از آن ادامه کار برایش مشکل خواهد شد و ما از سازمان‌های نظارتی، سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت درخواست داریم با ما مساعدت کند.

وی افزود: ما البته همه مشکلاتمان را به سازمان حمایت و سندیکا اعلام کرده ایم و مکاتباتمان را هم انجام داده ایم و قطعاً اگر قرار باشد ما کره وارداتی را با قیمت یورو بیش از ۳۰ هزار تومان وارد کنیم کره به ازای هر کیلو ۱۸۰ هزار تومان برای ما تمام می‌شود و قطعاً بسته‌های ۱۰۰ گرمی آن به قیمت ۸ هزار تومان قابل عرضه به مصرف کننده نخواهد بود.

پس از بررسی قیمت محصولات لبنی این شرکت، رئیس گشت‌های مشترک تعزیرات حکومتی استان تهران درباره نتایج بررسی قیمت‌ها به خبرنگار ما گفت: ما تخلفی در این زمینه مشاهده نکردیم و این شرکت نه وزن محصولاتش را کاهش داده بود و نه با افزایش قیمتی در زمینه ۱۰ قلم کالای قیمت گذاری شده مواجه شدیم و با وجود مشکلاتشان میزان تولید را هم کاهش ندادند.

ناصر مدیحی افزود: این کارخانه‌ها ظاهراً مجبورند شیر را بالاتر از قیمت مصوب از دامدار خریداری کنند و به همین جهت کار برای آن‌ها سخت شده است که درخواست مان از سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان این است که نهاده‌های دامی را با قیمت مناسب در اختیار دامداران قرار دهند تا آن‌ها هم بتوانند شیر را با قیمت مناسب در اختیار شرکت‌های تولید کننده محصولات لبنی قرار دهند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که بر نحوه قیمت سایر اقلام محصولات لبنی که جزو ۱۰ قلم کالای قیمت گذاری نیست چه نظارتی می‌شود؟ گفت: شرکت‌های لبنی در خصوص این کالاها رویکرد رقابتی دارند مثلاً قیمت یک بستنی ۸ هزار تومان درج شده است.

مدیحی افزود: اگر قرار باشد این شرکت‌های لبنی عمده شیر دریافتی خود را صرف تولید بستنی کنند تا سود بیشتری عایدشان شود تخلف کرده اند، اما در این شرکت همه اسناد را مشاهده کردیم و به این نتیجه رسیدیم که آن‌ها هیچ کاهشی در تولید این ۱۰ قلم محصول لبنی نداشته اند.

در ادامه این گشت مشترک تعزیراتی وارد کارخانه دیگر محصولات لبنی شدیم که صاحبان این کارخانه هم اجرای قیمت‌های مصوب را غیر ممکن اعلام و ادعا کردند با روند موجود امکان پرداخت حقوق به کارگرانشان را ندارند.

یکی از تولید کنندگان محصولات لبنی در این کارخانه در حالی که یک بطری شیر در دست داشت به خبرنگار ما گفت: به ما گفته اند که قیمت این بطری شیر ۶ هزار و ۶۰۰ تومان درج شود و به دست مصرف کننده برسد در حالی که این بطری برای ما ۶ هزار و ۵۰۰ تومان تمام شده است.

وی افزود: ما بابت خرید دستگاه تولید کننده دبه پیش فاکتوری دریافت کردیم که آن را با قیمت دلار برای ما محاسبه کردند در حالی که این دستگاه کاملاً تولید داخل است و حق نداشتند به ما پیش فاکتور دلاری دهند و این مشکلات باعث می‌شود ما ضررده شویم و آیا تعزیرات به این نوع مسائل ما هم ورود می‌کند؟

این تولید کننده گفت: دولت ما را ملزم می‌کند که با قیمت‌های مصوب محصولاتمان را عرضه کنیم، اما آیا حاضر است به ما کمک کند و مبلغی بابت برق، بیمه و مالیات نگیرند.

برخی از کارگران این کارخانه هم در مصاحبه با خبرنگار ما اینگونه ادعا کردند که چند ماهی است حقوق دریافت نکرده اند.
در ادامه این گشت مشترک تعزیراتی مطلع شدیم که یکی از شرکت‌های تولید کننده محصولات لبنی مجدد افزایش قیمتی در بحث کره داشته است به این ترتیب که کره ۱۰۰ گرمی را که باید به قیمت ۸ هزار تومان به دست مصرف کننده برسانند اینگونه اعلام کردند که قیمت آن ۱۰ هزار تومان شده است.

رئیس گشت‌های مشترک تعزیرات حکومتی استان تهران در این ارتباط هم گفت: این شرکت اجازه افزایش قیمت کره را ندارد و پس از اینکه ارز دولتی برای واردات کره برداشته شد قیمت‌ها افزایش یافت و آخرین قیمت مصوب کره به ازای هر کیلو ۸۰ هزار تومان تعیین شده است که اگر شرکتی قصد افزایش قیمت دارد حتماً باید با مجوز سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان باشد.

ناصر مدیحی افزود: قطعاً با این شرکت برخورد قانونی خواهد شد.

کد خبر: ۴۷٬۸۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha