۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۶
تحلیل تکنیکال و بنیادی برکت؛ اخبار خوب و تکنیکالی در کف
بازار بررسی می‌کند؛

تحلیل تکنیکال و بنیادی برکت؛ اخبار خوب و تکنیکالی در کف

با توجه بررسی وضعیت تولید، صورت مالی نماد برکت و وضعیت تابلوی بورس این نماد می‌توان به این نتیجه رسید که این نماد دارای بنیاد متوسط و روبه رشد است.

بازار؛ گروه بورس: شرکت گروه دارویی برکت (سهامی عام) با بیش از ۲۰ شرکت تابعه در سال ۱۳۸۹ بر اساس تحت عنوان «شرکت فناوری‌های نوین دارویی تدبیر» تاسیس گردید. این شرکت در سال ۹۵ وارد بورس و اوراق بهادار شد. سرمایه گذاریهای هلدینگ معطوف به صنعت دارو بوده و در حال حاضر پورتفوی بورسی این شرکت شامل گروه گروه سرمایه گذاری البرز با حدود ۵۰درصد مالکیت و غیر بورسی شامل گروه صنایع شفافارمد با ۸۸درصد، شهرک صنعتی دارویی برکت با ۱۰۰درصد، بیوسان فارمد با ۸۰درصد، هربی فارمد با ۸۳ درصد مالکیت و سل تک فارمد با ۷۰ درصد مالکیت می‌باشد که مجموع این سرمایه گذاری‌ها به ۶.۷۴۸.۲۷۴ میلیون ریال می‌رسد. آنچه بر اساس آخرین گزارشات تفسیری این شرکت تغییرات نرخ ارز، قوانین حاکم بر صنعت، کمبود نقدینگی و محدودیت های انتقال وجه نقد برای خریدهای خارجی به عنوان عوامل موثر بر فعالیت این شرکت عنوان شده است.


عمده‌ترین سهامدار گروه دارویی برکت شرکت کاراندیش دوران معاصر با ۶۸ درصد، شرکت گروه توسعه اقتصادی تدبیر با ۸.۲۹درصد، شرکت سرمایه گذاری پویا با ۴.۸ درصد می‌باشند. مطابق برنامه کوتاه مدت گروه، برنامه توسعه در سطح هلدینگ تنها معطوف به افزایش سرمایه شرکت‌های تابعه است و برنامه توسعه ‌ای در سطح شرکت‌های تابعه شامل افزودن محصولات جدید به سبد محصولات و همچنین اجرای طرحهای توسعه مصوب می¬باشد.
مهمترین منبع مالی که در اختیار شرکت قرار دارد و از آن برای پرداخت سود سهام و نیز اعطای تسهیلات موردی به شرکت‌های سرمایهپذیر استفاده می‌شود؛ مبالغ سود سهام دریافتی از شرکت‌های تابعه می‌باشد. درآمدهای عملیاتی شرکت برای دوره مالی منتهی به ۳۱/۰۳/۱۳۹۹ بالغ بر۹,۲۰۱میلیون ریال گردیده است و نسبت به درآمد عملیاتی دوره قبل ۴ درصد کاهش یافته است.
سرمایه شرکت گروه دارویی برکت در بدو تاسیس مبلغ ۲۰۰ میلیون ریال (شامل تعداد ۲۰۰.۰۰۰ سهم، به ارزش اسمی هر سهم ۱۰۰۰ ریال) بوده که طی چند مرحله از محل مطالبات و آورده نقدی به مبلغ ۵,۸۰۰,۰۰۰ میلیون ریال (شامل تعداد ۵,۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰ سهم، به ارزش اسمی هر سهم ۱۰۰۰ ریال) در پایان سال مالی منتهی به ۲۹/۱۲/۱۳۹۸ افزایش یافته است.
با توجه به افزایش تحریم‌ها و همچنین عدم ورود مواد اولیه دارو به کشور صنعت دارو سازی با مشکلات متعددی روبه رو شده است به خصوص اینکه بر اساس آخرین آمار حدود ۴۵درصد مواد اولیه دارویی وارداتی است.، اما در کنار آن آماره نشان می‌دهد که در حال حاضر ۹۷ درصد از داروهای موردنیاز کشور از نظر عددی در داخل تهیه و تولید می‌شود، با توجه به ورود تعداد زیادی از فارق التحصیال رشته شیمی و داروسازی به مسئله پژوهشی می‌توان آینده این صنعت در کشور را موفقیت امیز داست.

صورت مالی
ترازنامه گروه دارویی برکت


جمع دارایی‌های جاری شرکت برای پایان سال مالی ۹۸ برابر با ۳,۲۱۰,۱۹۹ میلیون ریال طبق جدل بالا درج شده است که بیشتر آن از محل دریافتنی‌های تجاری شرکت بوده است. جمع این دارایی‌ها نسبت به عملکرد سه ماهه سال ۹۹ حدود ۴درصد کاهش پیدا کرده است که ناشی از کاهش ۹۶درصد موجودی نقد شرکت است .

جمع دارایی‌های غیرجاری هم برای پایان سال مالی ۹۸ این شرکت برابر با ۱۰,۸۸۸,۳۰۰ که بیشتر آن حاصل سرمایه‌گذاری‌های بلند مدت و دریافتنی‌های بلند مدت این شرکت می‌باشد.

در کل جمع دارایی‌های شرکت برای سال ۹۸ برابر با ۱۴,۰۹۸,۴۹۹ که نسبت به سال ۹۷ حدود ۲۱ درصد افزایش و نسبت به دوره مالی منتهی به سه ماهه اول سال ۱درصد کاهش پیدا کرده است.


جمع بدهی‌های جاری این شرکت برای سال ۹۸ برابر با ۱,۱۹۳,۰۳۱ که نسبت به سال ۹۷، ۵۳درصد کاهش را نشان می‌دهد که بیشتر آن حاصل کاهش تسهیلات پرداختی است. همچنین بدهی‌های غیر جاری این شرکت هم نسبت به سال ۹۷ حدود ۱۰درصد کاهش پیدا کرده است. همچنین نسبت به سه ماهه اول سال هم ۱درصد کاهش را نشان می‌دهد.


صورت مالی
 

بر اساس جدول بالا جمع درآمدهای عملیاتی برای دوره مالی سال ۹۸ برابر با ۲,۲۲۶,۵۰۳ میلیون ریال بوده است که نسبت به سال ۹۷، ۲۸۱ درصد رشد داشته است و این رشد ناشی از درآمد سود سهام شده است که به احتمال زیاد به دلیل افزایش قیمت ارز بوده است. که بعد از کسر هزینه‌ها و مالیات سود خالص شرکت ۱,۹۶۳,۵۲۳ میلیون ریال رسیده که نسبت به سال ۹۷ حدود ۴۳۰درصد رشد را نشان می‌دهد. همچنین سود (زیان) پایه هر سهم برای سال ۹۷، ۹۰ ریال که این سود برای سال ۹۸ با رشد ۳۳۳درصد به ۳۹۰ریال رسیده است . علاوه بر آن این شرکت تحقیقات ویژه ای را برای واکسن کرونا انجام داده و انتظار می رود خبرهای خاص و خوبی از آن در آینده منتشر شود.


تابلوی بورس
نماد برکت در گروه دارویی‌ها با میانگین حجم ماه ۳۴ میلیون واحد، سهام شناور ۲۵ درصد، حجم مبنای ۲میلیون واحد، درآمد۳۳۸،p/e ۵۴.۸۲، بازدهی و نقدشوندگی ۶ ماهه ۷۰درصد، ارزش بازار ۱۰ هزار میلیارد تومان، نسبت قیمت بازار به دفتری ۱۲(p/b)، در تابلوی بورس ثبت شده است.

ارزش سهام این نماد در ۱۴ مرداد ماه به بالاترین میزان خود یعنی ۴۴.۶۱۰ ریال رسید و بعد از آن شروع به ریزش کرد. قیمت کنونی سهام نماد برکت در آخرین روز معاملات به ۱۸.۵۳۰ ریال رسید. در دوران اصلاح این نماد تقریبا بیش از ۸۰درصد ریزش داشت. هم کنون این ارزش سهام این شرکت به کف قیمت رسیده است.

با توجه بررسی وضعیت تولید، صورت مالی نماد برکت و وضعیت تابلوی بورس این نماد می‌توان به این نتیجه رسید که این نماد دارای بنیاد متوسط و روبه رشد است.

تحلیل تکنیکال
این نماد به کف قیمتی رسیده و با حمایت تنکان زرد رنگ حفظ شده است، برکت در کف قیمتی بوده و باید منتظر رشد آن در آینده بود.

این نماد دارای اهداف ۲۸۰۰ و ۴۷۰۰ تومانی است و زمانی که پرتقاضا شود می تواند سود خوبی را عاید سهامداران کند.

کد خبر: ۴۷٬۸۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha