۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۴
تعطیلی و افزایش بدون مجوز قیمت، ۲ گزینه روی میز برای نانوایان
«بازار» گزارش می دهد؛

تعطیلی و افزایش بدون مجوز قیمت، ۲ گزینه روی میز برای نانوایان

نانوایانی که در تامین معاش خود مانده اند بدون اخذ مجوز اقدام به افزایش قیمت ها کرده اند و یا عطای این شغل را بر لقایش بخشیده و کرکره ها را پایین کشیدند.

ملیحه خورده پا؛ بازار: ابتدای مهر ماه سال جاری بود که «حسن روحانی» رئیس قوه مجریه از آمریکا به عنوان عامل اصلی مشکلات اقتصادی کشور نام برد و از مردم خواست که لعن و نفرین هایشان را به کاخ سفید بفرستند.

این صحبتهای رئیس قوه مجریه واکنش های بسیاری را در پی داشت و پس از آن در شبکه های مجازی فیلم هایی از نانوایانی منتشر شد که اقدام به افزایش قیمت نان کردند و در توضیح این رفتار خود خطاب به مصرف کنندگان نوشتند که شکایت خود از افزایش قیمت نان را به کاخ سفید ارسال کنند؛ درست همان آدرسی که مردم باید لعن و نفرین های خود از شرایط اقتصادی موجود را بفرستند.

اما کاهش تاب آوری اقتصادی نانوایان در برابر شرایط اقتصادی موجود و عدم کفاف دخل و خرج آنها صرفا به افزایش نرخ های بدون مجوز ختم نشده است بلکه برخی از واحدهای صنفی دیگر توان ادامه فعالیت را ندارند به همین دلیل کرکره های واحد صنفی خود را پایین کشیدند و عطای فعالیت در این صنف به لقایش را فعلا بخشیده اند.

بدون تردید شرایط اقتصادی کشور برای هیچ یک از طبقات و قشرهای اقتصادی کشور مساعد نیست و مولفه های تحریم، رکود تورمی و تبعات اقتصادی شیوع ویروس کرونا موجب شده تا میزان درآمد مردم کاهش پیدا کرده و بسیاری از فرصتهای شغلی از میان برود که یکی از این مشاغل نانوایی است.

نانوایانی که آرد دولتی برای پخت دریافت می کنند در سالهای اخیر قیمت ثابتی برای عرضه نان داشته اند و فقط ما به ازای عرضه نان با ترکیب کنجد، مغز تخمه آفتابگردان، تخم کتان و ... می توانند نرخ فروش خود را افزایش دهند و این در حالیست که سالانه به هزینه های تولید اضافه می شود.

اما امسال علاوه بر افزایش هزینه های تولید یکی از عمده ترین مشکلات نانوایان تامین آرد با نرخ دولتی است. عدم تامین آرد مورد نیاز نانوایان با قیمت دولتی به علاوه بالارفتن هزینه های تولید موجب شده تا صنف نانوایان زیان های بسیاری را متحمل شود به همین دلیل است که برخی از فعالان این صنف اقدام به تعطیلی و عده ای دیگر نیز قیمت نان را بدون اخذ مجوز افزایش داده اند.

 نرخ خدماتی نظیر آب، برق، گاز، تلفن و بیمه تامین اجتماعی، مالیات و ... نیز نسبت به سال گذشته گرانتر شده است اما با این حال از نانوایان انتظار می رود که نان را همچنان با قیمت مصوب سال گذشته عرضه کنند

چرا خدمات دولتی گران می شود اما نان «نه»!؟
رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی درباره افزایش قیمت بدون مجوز و تعطیلی نانوایی ها می گوید: اگر هر کدام از مسئولان معتقدند که نباید قیمت نان تغییر کند قبل از هر اقدامی به تغییراتی که نرخ تمامی کالاها از مهر سال گذشته تا امروز تجربه کرده است را بررسی و رصد کنند.

علی پابرجا در گفتگو با خبرنگار بازار می افزاید: طی یکسال اخیر قیمت تمامی کالاها حداقل رشد صددرصدی را تجربه کرده است، در این میان نرخ خدماتی که از سوی دولت به فعالان صنفی ارائه می شود نیز افزایش قابل توجهی پیدا کرده است اما با این حال همچنان انتظار می رود که نانوایان نان را با همان نرخ سال گذشته عرضه کنند.

وی ادامه می دهد: سال گذشته قیمت هر بسته خمیر مایه ۱۸۰ هزار تومان بود اما امسال نرخ آن به ۳۰۰ هزار تومان رسیده است. همچنین نرخ خدماتی نظیر آب، برق، گاز، تلفن و بیمه تامین اجتماعی، مالیات و ... نیز نسبت به سال گذشته گرانتر شده است اما با این حال از نانوایان انتظار می رود که نان را همچنان با قیمت مصوب سال گذشته عرضه کنند.

رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی تصریح می کند: یکی دیگر از عوامل موثر در هزینه های نانوایی نرخ حمل و نقل است که نسبت به سال گذشته تغییر معنا داری را تجربه است. البته نباید از تاثیر میزان دستمزد در هزینه های یک واحد صنفی غفلت کرد. حداقل دستمزد کارگران در مقایسه با سال گذشته بیش از ۲۶ درصد افزایش یافته است ولی با این حال از نانوایانی که افزایش هزینه ها را در بخش تولید و زندگی خود تجربه می می کنند انتظار می رود نان را با نرخ سال گذشته در اختیار مردم قرار بدهند.

آن دسته از نانوایانی که قیمت نان را تغییر نداده و یا قادر به پرداخت هزینه خرید آرد آزاد نبودند اقدام به تعطیلی نانوایی کرده اند تا جایی که از ابتدای سال از بین ۸۰۰ واحد سنگکی در تهران ۲۰ واحد تعطیل کرده اند

مجوز افزایش قیمت نان را صادر کنید

این مسئول صنفی می گوید: در شرایطی که نرخ تمامی فاکتورهای موثر در هزینه نانوایی گرانتر شده از یک سو مجوز افزایش قیمت نان صادر نشده است و از سوی دیگر آرد مورد نیاز برای پخت با قیمت دولتی در اختیار نانوایان قرار نمی گیرد.

پابرجا می افزاید: یکی از دردسرهای فعلی نانوایان عدم دسترسی به آرد با نرخ مصوب است به همین دلیل نانوایان یا ناچار به خرید آرد با قیمت آزاد می شوند و یا اینکه باید واحد صنفی خود را تعطیل کنند.

رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی با بیان اینکه در حال حاضر قیمت هر بسته ۴۰ کیلویی آرد آزاد ۱۵۰ هزار تومان است، ادامه می دهد: اگر آرد با نرخ دولتی توزیع نشوند نانوایان ناچار به خرید آرد با قیمت آزاد و توزیع نان با نرخ آزاد هستند و یا اینکه باید فعالیت خود را متوقف کنند که این امر تامین نان مردم را با معضلات جدی روبرو می کند.

وی تصریح می کند: سال گذشته قیمت هر نان سنگک ساده ۱۲۰۰ تومان، قیمت نان سنگک یک رو کنجدی ۱۸۰۰ تومان و قیمت نان سنگک دو رو کنجدی ۲۳۰۰ تومان است اما با توجه به افزایش قیمت هزینه های تولید و رسیدن قیمت کنجد از ۲۳ هزار تومان به ۴۸ هزار تومان همچنان از نانوایان انتظار می رود که نان را به این نرخ ها عرضه کنند.

پابرجا خاطرنشان می کند: افزایش نرخ تمامی مولفه های موثر در تولید موجب شده تا نانوایان سنگکی نرخ نان ساده را  ۲۵۰۰ تومان و نرخ نان سنگک کنجدی را سه هزار تومان تعیین کرده و در اختیار مردم قرار بدهند.

این فعال صنفی می گوید: آن دسته از نانوایانی که قیمت نان را تغییر نداده و یا قادر به پرداخت هزینه خرید آرد آزاد نبودند اقدام به تعطیلی نانوایی کرده اند تا جایی که از ابتدای سال از بین ۸۰۰ واحد سنگکی در تهران ۲۰ واحد تعطیل کرده اند.

شرایط معیشتی مردم به نحوی است که ۴۰ تا ۵۰ درصد سهم سفره مردم به نان اختصاص پیدا کرده است بنابراین لازم است تا نان با کیفیت و قیمت مناسب تهیه شده و در اختیار مردم قرار بگیرد

هزینه های نانوایان را پرداخت کنند، کفایت می کند
رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی می گوید: برای بررسی هزینه های تولید و تعیین قیمت نان برای سال جاری مقرر شد تا ظرف دو هفته آینده در شورای آرد و نان این موضوع  بررسی و ارزیابی شود.

پابرجا می افزاید: مهمترین خواسته ما از مسئولان این است که هزینه های واقعی تولید نان را بررسی کرده و این هزینه ها را پرداخت کنند تا نانوایان بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند.

این مسئول صنفی ادامه می دهد: بدون تردید نانوایان قصد ندارند به مردم سخت بگیرند ولی واقعیت این است که هزینه تولید و معیشت نانوایان نیز بسیار گران شده است، باید این هزینه ها تامین شود تا فعالان این صنف بتوانند در گردونه اقتصادی باقی بمانند و تامین نان مردم نیز دچار مشکل نشود.

رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی خاطرنشان می کند: شرایط معیشتی مردم به نحوی است که ۴۰ تا ۵۰ درصد سهم سفره مردم به نان اختصاص پیدا کرده است بنابراین لازم است تا نان با کیفیت و قیمت مناسب تهیه شده و در اختیار مردم قرار بگیرد.

این مسئول صنفی با توجه به شرایط اقتصادی مردم و افزایش بی رویه هزینه ها و گران شدن قیمت ها تاکید می کند که اگر قرار است نرخ نان افزایش پیدا کند لازم است تا یارانه آن به مردم پرداخت شود تا مردم در تامین حداقل های معیشت بیش از این دچار مشکل نشوند.

کد خبر: ۴۷٬۶۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha