۲۴ مهر ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۶
چرا شیخ نشین‌های خلیج فارس به متنوع سازی منابع انرژی روی آورده‌اند؟
بازار گزارش می‌دهد؛

چرا شیخ نشین‌های خلیج فارس به متنوع سازی منابع انرژی روی آورده‌اند؟

با توجه به اتکای اقتصادهای خاورمیانه بر سوخت های فسیلی، دستیابی به اهداف توسعه پایدار در ۱۰ سال آینده،‌ نیازمند هماهنگی و اتصال سرمایه سرمایه گذاران و بانک های این منطقه است.

تهمینه غمخوار؛ بازار: ضرورت پرداختن به تغییرات آب و هوایی، سرمایه گذاران را بر آن داشته تا پایداری و اقدامات زیست محیطی، اجتماعی و حاکمیت (ESG) را در قلب استراتژی های تجاری خود قرار دهند.

مقامات دولتی نیز مجموعه ای از اقدامات پایدار در سراسر کشورهای این منطقه را با هدف برگرداندن پیامدهای تغییر اقلیم آغاز کرده و از نهادها خواسته اند که به عنوان قهرمان عمل کنند که این افزایش حمایت به تحریک تغییر از  انرژی «سبز» به «پایدار» برای دربر گرفتن و دستیابی به یک برنامه کاملاً پایدار کمک کرده است.

 اکنون، ما شاهد تلاش های قابل توجهی برای ارزیابی علاقه سرمایه گذاران و موسسات در پیگیری روشهای پایدار و معرفی دستور کارهای جامع پایدار هستیم که یکی از روشهای اطمینان از انعکاس فعالیتها در خصوص تأمین مالی طیف وسیعی از فعالیتهای پایدار، ترکیب اصول آسیب کمتر و تلاش برای انجام کار بهتر است.

به عنوان مثال اصول استوا، به ریاست استاندارد چارترد، توسط بیش از ۱۰۰ موسسه مالی بین المللی تصویب شده و نیاز به اجرای طیف وسیعی از معیارهای زیست محیطی و اجتماعی دارد.

اصول استوا (EP) چارچوبی است که توسط موسسات مالی برای تعیین، ارزیابی و مدیریت ریسک زیست محیطی و اجتماعی در پروژه ها استفاده می شود. EP به طور داوطلبانه توسط موسسات مالی اصول استوا یا EPFI به تصویب رسیده و اعمال می شود.

در این میان، برخی از موسسات نسبت به اتخاذ تدابیر مالی انرژی سبز محتاط هستند، زیرا ممکن است متحمل هزینه های اضافی باشند. بر همین اساس، یک راه حل برای رفع این مشکل، تشویق از طریق قیمت گذاری است که البته پایدار و بلند مدت نیست که بنابراین، سرمایه گذاران باید به دنبال استفاده از مزایای نامشهود این سرمایه گذاری ها باشند.

اعتبار همچنان چالشی برای بازارهای مالی پایدار است
از زمان آغاز به کار بازار اوراق قرضه سبز، موارد مختلفی از سبز شویی یعنی هنگامی که بودجه تعیین شده برای فعالیت های سبز طبق انتظارات استفاده نشده، وجود داشته است.

«اوراق قرضه سبز»، ابزار بدهی است که برای تأمین بودجه پروژه‌هایی صادر می‌شود که دارای تأثیر مثبت بر محیط ‌زیست یا اقلیم هستند. درآمد حاصل از این اوراق به‌طور معمول برای پروژه ‌های سبز اختصاص می‌ یابد و توسط کل ترازنامه صادر کننده تأمین می‌ شود.

«سبز شویی» نیز به دورویی انسان ‌های به‌ ظاهر دوستدار محیط زیست اشاره دارد که با نام حمایت از محیط زیست به محیط زیست صدمه می ‌زنند. این موضوع زمانی رخ می دهد که یک شرکت یا سازمان زمان و هزینه بیشتری را صرف خرید خود به عنوان سازگار با محیط زیست انجام می دهد تا تأثیرات زیست محیطی آنها را به حداقل رساند. این موضوع یک حیله تبلیغاتی فریبکارانه است که قصد دارد مشتریانی را که ترجیح می دهند کالا و خدمات را از مارک های سازگار با محیط زیست خریداری کنند، گمراه کند.

استفاده از چارچوب ها برای تعریف واضح آنچه یک سازمان به عنوان فعالیت های مالی پایدار قابل اعتبار می داند، ابزاری مهم برای جلوگیری از سبز شویی و دستیابی به اهداف توسعه پایدار است.

بنابراین، برای ایجاد اطمینان بخشی به سرمایه گذاران در رابطه با اقدامات مالی پایدار، باید از روش های دقیق گزارشگری و اندازه گیری استفاده شود که این اطمینان اساسی که از وجوه به عنوان هدف استفاده می شود، نیز باید از طریق گزارش های کمی قابل گزارش باشد.

به همین منظور برای رسیدن به اهداف توسعه پایدار تا سال ۲۰۳۰، این گونه تخمین زده می شود که بازارهای نوظهور به سرمایه گذاری سالانه به میزان ۲.۵ تریلیون دلار نیاز دارند که بخش عمده ای از این سرمایه گذاری معطوف به خاورمیانه است.

برای رسیدن به اهداف توسعه پایدار تا سال ۲۰۳۰، این گونه تخمین زده می شود که بازارهای نوظهور به سرمایه گذاری سالانه به میزان ۲.۵ تریلیون دلار نیاز دارند که بخش عمده ای از این سرمایه گذاری معطوف به خاورمیانه است

این منطقه میزبان برخی از فرصتهای مهم توسعه پایدار است که تخمین زده می شود سالانه بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار شکاف مالی داشته باشد. بنابراین، در جهت دستیابی به اهداف  سال ۲۰۳۰، سرمایه گذاران و بانک ها به هماهنگی و اتصال سرمایه در جهت ارتقا توسعه پایدار نیاز دارند، زیرا بسیاری از اقتصادهای خاورمیانه برای تأمین بودجه خود و حمایت از فعالیت اقتصادی به سوخت های فسیلی متکی هستند.

افزایش نظارت و استانداردهای منطبقانه می تواند هزینه تولید را به میزان قابل توجهی افزایش داده و با بالا رفتن سطح مجاز، دسترسی به بودجه را محدود نماید.

افزایش نظارت و استانداردهای منطبقانه می تواند هزینه تولید را به میزان قابل توجهی افزایش داده و با بالا رفتن سطح مجاز، دسترسی به بودجه را محدود نماید

در این میان، دولت های مترقی در این منطقه، از سالهای گذشته سرمایه گذاری های خود را در یک منطقه متمرکز جذاب برای موسسات مالی در زمینه تولید انرژی های تجدید پذیر از جمله انرژی خورشیدی و تبدیل پسماند به انرژی انجام داده و تسریع کرده اند.

علاوه بر آن، بسیاری از شرکت کنندگان در بازارهای منطقه تشخیص داده اند که بهترین کار این است که مشاغل آنها به سوی استراتژی های توسعه پایدار در حرکت هستند.

 با دستیابی به ۳۶۵ روز آفتاب و هزینه های مالی کمتر، تعرفه های قابل بازیافت با قدرت مبتنی بر سوخت فسیلی به برابری رسیده و انرژی خورشیدی به عنوان نفت جدید منطقه جلوه گر می شود.

این موضوع می تواند اثر کربن را به طور چشمگیری از تولید سوخت های فسیلی جبران کند، تعرفه های رقابتی برای صنایع پرمصرف و تولید ایجاد کند و چشم اندازهای منطقه را تغییر دهد.  

در این میان، بانک های بین المللی از جمله استاندارد چارترد، توانایی برقراری ارتباط، تأمین دانش و پشتیبانی از این اقتصادها را دارد تا پیشرفت چشمگیری در جهت رسیدن به جاه طلبی های ۲۰۳۰ و اهداف توسعه پایدار فراهم شود.

در سال ۲۰۱۹، عربستان سعودی برنامه و طرحی به ارزش ۲۸ میلیارد دلار را در جهت توسعه انرژی تجدید پذیر به اجرا درآورد و  این برنامه وام هایی را برای پروژه های انرژی پاک و تولیدکنندگان اجزای انرژی تجدیدپذیر ادریافت کرد. علاوه بر آن، یک صندوق توسعه صنعتی در این کشور ایجاد شد تا به پادشاهی کمک کند تا از وابستگی خود به نفت دور شود و به سمت سایر منابع انرژی متنوع برود.

چندین تلاش اخیر دیگر در امارات متحده و مناطق گسترده تر وجود دارد که سعی در مقابله با طیف گسترده اهداف توسعه پایدار دارند. به عنوان مثال شرکت هواپیمایی اتحاد ایرویز و شرکت هواپیمایی ملی امارات، وامی به ارزش ۱۰۰ میلیون یورو را در جهت تأمین اعتبار پروژه مرتبط با این اهداف توسعه پایدار در نظر گرفته است.

بر همین اساس، حرکت به سمت انرژی های تجدید پذیر در خاورمیانه نیز شتاب بیشتری به خود گرفته و این منطقه به عنوان یک مرکز جذاب برای موسسات مالی در نظر گرفته شده است.

حرکت به سمت انرژی های تجدید پذیر در خاورمیانه نیز شتاب بیشتری به خود گرفته و این منطقه به عنوان یک مرکز جذاب برای موسسات مالی در نظر گرفته شده است

از زمان افتتاح نیروگاه خورشیدی بزرگترین نیروگاه خورشیدی (CSP) در آن زمان در سال ۲۰۱۳، انرژی خورشیدی در منطقه به رشد خود ادامه داده است. این نیروگاه که همچنان به عنوان یکی از بزرگترین پروژه های CSP در جهان باقی مانده، زمینه را برای ظرفیت های اضافی انرژی های تجدید پذیر در امارات متحده عربی هموار کرده است. مهمترین آن توسعه اخیر پارک خورشیدی محمد بن راشد آل مکتوم در دبی و پروژه انرژی خورشیدی نور ابوظبی است که آب و هوای این کشور به فناوری به خوبی کمک می کند.

در میان کشورهای خاورمیانه اردن، کشوری است که با برنامه های بلند پروازانه خود قصد دارد تا سال جاری، ۲۰ درصد از انرژی مصرفی خود را به انرژی سبز تبدیل کند. با بیش از ۳۰۰ روز آفتاب در هر سال، انرژی خورشیدی به سرعت به کانون سرمایه گذاری های انرژی این منطقه تبدیل شده است.

در میان کشورهای خاورمیانه اردن، کشوری است که با برنامه های بلند پروازانه  خود قصد دارد تا سال جاری،  ۲۰ درصد از انرژی مصرفی خود را به انرژی سبز تبدیل کند که با بیش از ۳۰۰ روز آفتاب در هر سال، انرژی خورشیدی به سرعت به کانون سرمایه گذاری های انرژی این منطقه تبدیل شده است

ناشران دولتی و شرکتی در منطقه، خاورمیانه را ترک می کنند تا از مزایای افزایش فرصت های مالی پایدار استفاده نمایند. بسیاری از شرکت کنندگان در بازارهای منطقه تشخیص داده اند که مشاغل خود را به سوی استراتژی های توسعه پایدار حرکت دهند.

به عنوان مثال، توسعه دهندگان املاک و مستغلات ممکن است به دنبال ساخت ساختمانهای با انرژی بیشتر باشند، در حالی که شرکتهای حمل و نقل و تدارکات می توانند از پیشرفت در منابع انرژی تجدیدپذیر و فناوریهای کارآمد انرژی استفاده کنند. در نهایت، تغییر به سوی انرژی های پایدار یک کاتالیزور برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار است.

در حال حاضر، هنوز یک شکاف مهم وجود دارد که موسسات مالی و مقامات دولتی باید با یکدیگر همکاری کنند تا با تصویب یک دستور کار کاملاً پایدار، این خلأ را برطرف نمایند.

کد خبر: ۴۷٬۶۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha