۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۵
میوه در یزد ارزان است؛ ضرورت تناسب در عرضه و تقاضا
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

میوه در یزد ارزان است؛ ضرورت تناسب در عرضه و تقاضا

یزد- مشرف، رئیس صنف میوه و تره بار یزد با تاکید بر اینکه میوه در این استان ارزان است، گفت: لازم است مسئولان برای مقایسه قیمت‌ها دید میدانی داشته و بر اساس افزایش قیمت یک یا دو محصول، آمار کلی نداده و قیمت محصولات کشاورزی استان را گران ندانند.

حسین مشرف، در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه یزد در حوزه محصولات کشاورزی واردکننده است، اظهار کرد: با وجود افزایش هزینه‌ها و نیز هزینه‌های حمل و نقل، تلاش می‌شود نرخ فروش محصولات در یزد با استان‌های مبدأ مطابقت داشته و حتی گاهی ارزان‌تر عرضه شود.

وی در این خصوص بیان کرد: برای مثال، در استان‌های همجوار قیمت سیب زمینی به ازای هر کیلو سه هزار تومان، پیاز به ازای هر کیلو سه هزار و ٢٠٠ تومان  و حتی پیاز زرد به ازای هر کیلو چهار تومان است؛ در حالی که در یزد هر نوع پیاز به ازای هر کیلو سه هزار تومان عرضه می‌شود و قیمت‌ها نیز از سوی مسئولان سازمان صنعت، معدن و تجارت مورد کنترل و ارزیابی قرار می‌گیرد. 

تأمین محصولات گلخانه‌ای یزد از درون استان
مشرف افزود: بسیاری از محصولات کشاورزی مانند پرتقال، سیب زمینی، سیب درختی، گوجه فرنگی، انگور و لیمو شیرین وارداتی بوده و استان یزد فقط محصولات گلخانه‌ای و ٧٠ درصد از محصول انار موردنیاز استان را تولید می‌کند.

رئیس اتحادیه میوه و تره بار یزد با اشاره به فقر کشاورزی در استان، از مسئولان خواست تا با دید میدانی عمل کرده و افزایش قیمت چند محصول را دال بر گران بودن محصولات تره بار استان قلمداد نکنند؛ چراکه محصولات کشاورزی یزد نسبت به دیگر استان‌ها ارزان‌تر است.

افزایش ۳۰ درصدی ۲ محصول
رئیس صنف میوه و تره بار یزد  گفت:دو محصولی که در استان یزد افزایش قیمت داشته‌اند پیاز و گوجه فرنگی هستند که افزایش قیمت آنها نیز تا حدی به دلیل سرد شدن هوا و ضرورت کشت پیاز در مناطق گرمسیری است.

او با اشاره به افزایش قیمت ٣٠ درصدی این دو محصول، افزود: قیمت پیاز از کیلویی دو هزار و ٣٠٠ تومان به سه هزار تومان رسیده و گوجه فرنگی مرغوب کیلویی سه هزار تومان در میادین میوه و تره بار استان عرضه می‌شود.
مشرف با اشاره به قیمت ١١ هزار تومانی هر کیلو پیاز در سال گذشته اظهار کرد: امسال پیاز نسبت به سال گذشته افزایش قیمت چندانی نداشته، همچنین گوجه فرنگی هم  انواع مختلفی دارد که بعضی از انواع آن کیلویی دو هزار تومان هم عرضه می شود.

وی افزود: عرضه سیب زمینی در استان هم به ازای هر کیلو هزار و ٨٠٠ تومان است که این نرخ از دو ماه پیش تا کنون ثابت بوده و افزایش نداشته است. 

مشرف با اشاره به افزایش نرخ مواد اولیه و هزینه‌های کشت محصولات، تصریح کرد: فروش محصولات باید برای کشاورزان هم سودآور باشد در غیر این صورت، سال آینده با کاهش کشت محصول و در نتیجه کمبود محصولات مواجه خواهیم بود.

کد خبر: ۴۷٬۵۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha