۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۲
 ادامه نوسان قیمت ها در بازار سکه و ارز/ کاهش ارزش پول ملی ارز و طلا را گران کرد
«بازار» گزارش می دهد؛

ادامه نوسان قیمت ها در بازار سکه و ارز/ کاهش ارزش پول ملی ارز و طلا را گران کرد

با وجودی که خبرهای امیدوارکننده از توافق روسای بانک مرکزی ایران و عراق در آزاد سازی منابع ارزی کشورمان در عراق به گوش می رسد اما قیمت ها همچنان در بازار ارز و سکه افزایشی است.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: قیمت ارز امروز هم در بازار آزاد افزایشی بود و فعالان این بازار برخلاف دو روز گذشته از تحرک خاصی در داد و ستد ها برخوردار بودند.  قیمت دلار که در ابتدای هفته به ۳۲ هزار رسید دیروز به ۳۱ هزار تومان رسید و امروز با ۵۰۰ تومان افزایش نسبت به دیروز روندی صعودی را طی کرد.
نوسان قیمت ها در بازار سکه و ارز در حالی اتفاق می افتد که خیلی از سرمایه گذاران برای حفظ ارزش سرمایه هایشان به این بازار روی آورده اند. بازاری که البته برای سرمایه گذاری ریسک بالایی دارد و هر لحظه ممکن است این بازار با اجرای سیاست گذاریهای ارزی دچار تغییر شود.

قیمت ارز دربازار غیر واقعی افزایش می یابد
سید یاسین رضوی پور، اقتصاددان درگفتگو با «بازار» درباره آینده نرخ ارز در بازار گفت: قیمت دلار و رسیدن بهای این کالا به رقم بیش از ۳۱ هزار تومانی در بازار به هیچ عنوان واقعی نیست اما به لحاظ ناپایدار بودن پول ملی و بی ارزش شدن آن، رشد قیمت طلا و ارز امری طبیعی است.
وی با بیان اینکه اکنون ابزارهای بانک مرکزی برای کنترل نرخ ارز در بازار نسبت به گذشته محدودتر شده است، افزود: قیمت ارز در سالهای پیش خیلی پایین تر از نرخ تعادلی بازار در نظر گرفته می شد. به طور مثال زمانی ۱۸ میلیارد دلار برای پایین نگه داشتن نرخ ارز در بازار درنظر گرفته شده بود که قیمت دلار در آن زمان ۳ تا ۴ هزار تومان بود. این اقدام که در راستای اهداف انتخاباتی، نرخ ارز را سرکوب می کرد ادامه داشت تا اینکه با بروز تحریم ها و عدم بازگشت ارزهای صادراتی دست بانک مرکزی در مدیریت بازار تا حدی بسته شد و این موضوع باعث رشد میزان تقاضا به ارز و گرانی آن در بازار شده است.

دولت صادرکنندگان را دریابد
این اقتصاددان به برخی تصمیمات غلط بانک مرکزی در بازار ارز اشاره کرد و اظهارداشت: دولت و در ذیل آن بانک مرکزی در اتخاذ برخی تصمیمات چون ایجاد مشوق های صادراتی به صادرکنندگان کوتاهی کرده و حتی این قشر را در بازگشت ارزهای صادراتی تحت فشار قرار داد این در حالی است که دولت در این شرایط باید صادرکنندگان را حمایت می کرد و موانع سد راه آنها را برمی داشت.
رضوی پور، خاطرنشان کرد: دولت صادرکنندگان را مجاب به بازگشت ارزهای صادراتی با قیمت ۲۵ هزار تومان کرده است در حالی که قیمت دلار در بازار بیش از ۳۱ هزار تومان است و این موضوع باعث شده است تا صادرکنندگان از برگرداندن ارز از طریق مبادی رسمی خودداری کنند.
این کارشناس اقتصادی استراتژی بانک مرکزی در مدیریت بازار ارز را ناموفق عنوان کرد و افزود: علاوه بر ناتوانی این بانک در مدیریت تقاضای ارزی، استراتژی بانک مرکزی در فعالیت های رسانه ای نیز بسیار غیر حرفه ای و ضعیف بوده است چرا که اظهار نظرهای پی در پی شخص رئیس کل بانک مرکزی درباره مسائل بازار فضای بازار را روانی کرده و سیگنال افزایش قیمت ها را به فعالان این بخش می دهد.

دارایی هایی که به طلا و ارز تبدیل می شود
وی یکی دیگر از ضعف های برنامه ریزی دولت در مسائل اقتصادی بخصوص مدیریت بازار را بها دادن به بازار سرمایه و حمایت افراطی از این بازار عنوان کرد و افزود: رشد قابل توجه شاخص ها در بازار سرمایه به همراه رکود ناگهانی آن باعث خروج دارایی های ناپایدار از این بازار و ورود سرمایه گذاران به بازارهای موازی شد تا سرمایه گذاران در این سیلاب تورمی دارییهایشان را به دارایی های بازارزش پایدار ( طلا و ارز) تبدیل کنند.
رضوی پور به رشد نقدینگی ۳۲ درصدی درکنار افزایش 5/4 درصدی پایه پولی طی یکسال اخیر اشاره کرد و گفت: در چنین شرایطی تولید کننده ترجیع می دهد به جای فعالیت تولیدی دارایی های خود را در بازار به کالاهای ارزشی سودآور چون سکه و ارز تبدیل کند.

خبرهای خوش همتی ارزانی را به بازار نیاورد
این در حالی است که با وجود اینکه رئیس کل بانک مرکزی خبرهای خوشی را از آزاد سازی منابع ارزی در عراق می دهد اما قیمت این کالا در بازار همچنان صعودی است.  طوری که در بازار ارز هم اکنون قیمت دلار ۳۱ هزار و ۵۰۰ تومان، یورو ۳۷ هزار و ۱۰۰ تومان شده است. علاوه بر این با افزایش قیمت ارز در بازار آزاد، قیمت خرید و فروش ارز در صرافی های بانکی نیز امروز افزایش یافت؛ قیمت دلار برای اولین بار طی روز یکشنبه ۲۰ مهر در صرافی‌های بانکی وارد کانال ۳۱ هزار تومان شد؛ فعالان بازار براین باورند که رشد چشم‌گیر قیمت طلا و ارز و دلار واکنش هیجانی بازار به اقدام جدید آمریکا بود که ۱۸ بانک ایرانی را در لیست تحریم های ثانویه خود قرار داد.
همچنین قیمت فروش دلار در صرافی ها نیز با افزایش نسبت به قیمت های پایانی روز کاری قبل ۳۱ هزار و ۳۰۰ تومان و قیمت خرید دلار نیز ۲۹ هزار و ۳۰۰ تومان درج شده است.
ضمن اینکه قیمت فروش یورو نیز با افزایش نسبت به قیمت های پایانی روز کاری قبل معادل ۳۷ هزار تومان و قیمت خرید یورو ۳۵ هزار تومان تعیین شده است.
نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی های بانکی و بازار متشکل ارزی متغییر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می کند.

طلا و سکه هم گرانتر شدند
با افزایش قیمت ارز در بازار قیمت سکه و طلا نیز روندی افزایشی به خود گرفت. طوری که هم‌اکنون در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم یک‌میلیون و ۴۸۰ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۶ میلیون و ۲۰۰ تومان و قیمت سکه طرح قدیم ۱۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است.
همچنین، قیمت نیم‌سکه بهار آزادی ۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و سکه گرمی ۳ میلیون تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد. قیمت طلای ۱۸ عیار در هر گرم هم یک‌میلیون و ۴۸۰ هزار تومان، قیمت طلای ۲۴ عیار در هر گرم یک‌میلیون و ۹۶۳ هزار تومان و هر مثقال طلا ۶ میلیون و ۴۱۵ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.

کد خبر: ۴۷٬۴۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha