۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۴
افزایش کرایه و حمل و نقل عمومی، گره از شهرداری باز نمی‌کرد
رئیس شورای شهر تهران:

افزایش کرایه و حمل و نقل عمومی، گره از شهرداری باز نمی‌کرد

هاشمی، رئیس شورای شهر تهران درباره مخالفت کمیسیون حمل و نقل با افزایش ۲۵ درصدی کرایه‌ها و گلایه شهردار گفت: امکان داشت این افزایش کرایه در هیئت تطبیق رد شود، ضمن اینکه مشکل مالی را نیز حل نمی‌کرد.

به گزارش بازار، محسن هاشمی در حاشیه جلسه امروز شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران افزود: البته، چون این موضوع به صورت بخشنامه مصوبه دولت است و قانونی نیست می‌توانستیم به آن تمکین نکنیم، اما مقدار درآمد حاصله از این طریق مشکلی را در شهر حل نمی‌کرد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر کمبود ما در حوزه حمل و نقل عمومی حدود ۲۰۰ میلیارد تومان است و درآمد حاصله از طریق افزایش کرایه‌ها با حدود ۴۰ میلیارد تومان عایدی نداشت و درصمن بازتاب اجتماعی بدی هم در بر می‌داشت.

هاشمی افزود: البته قرار شد برای فوریت تامین کمبودهای مالی حمل و نقل عمومی از جانب دولت دوباره در صحن شورا بر آن تاکید شود.

وی با اشاره به نگرانی شهردار تهران از کاهش درآمدهای شهرداری همزمان با شیوع کرونا و احتمال تجدید نظر در بسته محرک اقتصادی گفت: قرار نیست بسته‌های محرک اقتصادی جدید مطرح شود، بسته محرک قبلی کارآمد بوده و بخشی از هزینه‌های شهرداری را تامین کرده است.

رئیس شورای شهر گفت: مشکل ما در حال حاضر تامین بودجه غیر نقدی است و بیش از ۷۰ درصد بودجه‌های نقدی تامین شود، اما از ۱۰ هزار میلیارد تومان بودجه غیر نقدی که در بحث پروژه‌های عمرانی و پرداخت بدهی‌ها استفاده می‌شود باید تا به حال نیمی از آن کسب می‌شد که اتفاق نیفتاده و مشکل اعضا هم همین بوده است.

وی افزود: هم اکنون هزینه‌های نگهداری شهر و حقوق کارکنان شهرداری را به طور کامل پرداخت می‌کنیم، اما پروژه‌های عمرانی هم باید فعال شود و گله اعضا هم بر محقق نشدن بودجه غیر نقد است و گفته می‌شود، چون شهردار اختیار کافی را به مدیران و شهرداران مناطق نمی‌دهد، انان نیز دستشان برای تامین بودجه بسته شده است.

محسن هاشمی با اشاره به حساسیت سازمان‌های نظارتی گفت: از طرفی با توجه به اینکه سازمان‌های نظارتی مو را از ماست می‌کشد، مدیران نیز می‌ترسند اقدام کنند، چون اگر جسارت به خرج دهند، مجبور به پاسخگویی به نهادهای نظارتی می‌شوند؛ بنابراین برای حل این مساله باید با تصمیم جمعی و با تایید مراکز نظارتی این کار را انجام داد، همچنین می‌توان از سیستم‌های دولتی و خصوصی استفاده کرد.

رییس شورای شهر تهران درباره نظر اعضای شورای شهر در خصوص انتصاب‌های شهردار نیز گفت: همه اعضا تاکید دارند که این مساله جزو اختیارات شهردار است، اما چون این دوره از مدیریت شهری ما اعضای شورا و شهرداری از طیف یکدستی هستیم بر اساس یک توافق نانوشته انتظار می‌رفت پیش از انتصاب مدیران درجه یک این مساله به اطلاع اعضا برسد.

اما در انتصاب‌های اخیر سرعت عمل وجود داشت و برخی اعضا معتقد بودند در این انتصاب ها، نگاه دوگانه وجود داشته و ضمن اینکه ما طرفدار ثبات مدیریت شهرداری هستیم و علی رغم انتقاد به شخص حناچی هم می‌خواهیم با آرامش مدیریت شهر اتفاق بیفتد.

وی گفت: معلوم نیست این تغییر و تحولات چقدر به نفع باشد به نظر می‌آید در شهرداری راهبرد مشخصی برای تعیین مدیران نیست و البته آقای حناچی پاسخ‌هایی داد.

محسن هاشمی درباره طرح دو فوریتی که در ابتدای جلسه صحن امروز به رای گذاشته شده بود هم گفت: این طرح بدون هماهنگی قبلی شهردار تهران به شورا تقدیم شد و درباره درآمدهای شهرداری بود که نیازمند سرعت عمل است، ولی چون اعضا درباره آن چیزی نشنیده بودند به یک فوریتی تبدیل شد و هفته آینده در دستور قرار می‌گیرد.

کد خبر: ۴۷٬۴۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha