۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۸
آیا وضعیت گروه دارویی بورس مثبت است؟
بازار وضعیت فروش شرکت‌های دارویی در بورس را بررسی کرد

آیا وضعیت گروه دارویی بورس مثبت است؟

رئیس سندیکای تولیدکنندگان مواد شیمیایی، دارویی و بسته‌بندی دارو ایران می گوید: شرایط اقتصادی کشور که بازار بسته‌ای دارد، کمترین تأثیر را از نوسانات جهانی می‌پذیرد.

بازار؛ گروه بورس: سال ۹۸ بود که بورس با رشد ۱۸۷ درصدی روبه‌رو شد و این روند در سال جاری نیز ادامه داشت تا جایی که بیشتر کارشناسان رشد شاخص‌های بورسی را پیش‌بینی می‌کردند.

اما در اواسط تابستان بورس با افتی شدید مواجه شد تا جایی که از اصل سرمایه مردم نیز کسر و اکنون بانام افت تاریخی بورس تهران از آن یاد می‌شود. به گفته کارشناسان مقاومت روانی بر سر شاخص ۲ میلیونی یکی از دلایل نوسانات بازار بوده است. در این مدت قیمت برخی سهم‌ها مانند سهام پالایشگاهی و خودرو افزایش چشمگیری داشت.

علت دیگر نوسان بازار نیز این بود که برخی از سهامداران حقوقی به دلیل تقاضای بالا، سهام‌ بیشتری عرضه کردند و زمانی که عرضه‌ها این‌طور بالا می‌رود، خریداران بااحتیاط بیشتری اقدام به خرید می‌کنند و میزان خرید کاهش می‌یابد. اما در این میان شرکت‌های دارویی باشاخص‌های مثبت روبه‌رو بوده‌اند. دلیل این موضوع را می‌توان نیاز فعلی بازار به دارو به دلیل شیوع بیماری کرونا دانست.

در سال جاری شرکت‌های دارویی همواره با رشد بیش از ۳۰ تا ۴۰ درصدی روبه‌رو بوده‌اند. علت این امر توجه بیش‌ازپیش وزارت بهداشت به تولید داخل و تأمین دارو در داخل کشور است. قبل از انقلاب، حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد داروهای مصرفی کشور، تولید داخل بود و ۷۰ درصد داروهای موردنیاز کشور از خارج وارد می‌شد. که شامل ۱۳۰۰ قلم وارداتی و ۳۰۰ تا ۴۰۰ قلم داروی تحت لیسانس و ۵۵۰ قلم دارو را نیز شرکت‌های داروسازی داخلی تولید می‌کردند.

در حال حاضر ۹۷ درصد از داروهای موردنیاز کشور در داخل تهیه و تولید می‌شود و تنها حدود ۳ درصد دارو وارد کشور می‌شود. دارویی های بازار سرمایه امروز یازدهمین گروه برتر بورسی از منظر ارزش و حجم معاملات بودند، امروز بیشتر نمادهای دارویی منفی بوده اما لیدر این صنعت که نماد برکت است، توانست به محدوده صف خرید برسد، بیشتر کارشناسان وضعیت دارویی ها را به علت اصلاح زیاد در شش ماهه اول سال و به علت افزایش تقاضا و مصرف در شش ماهه دوم سال مثبت ارزیابی می کنند، دارویی ها اگر بتوانند واکسن کرونا را نیز بسازند می توانند باز هم برای سرمایه گذاری جذاب باشند. 

«بازار» درباره وضعیت دارویی ها و چشم انداز میان مدت آنها  با رئیس سندیکای تولیدکنندگان مواد شیمیایی، دارویی و بسته‌بندی دارو ایران به گفتگو پرداخته است:

شرکت‌های دارویی با رشد ۳۰ تا ۴۰ درصدی روبه‌رو هستند*
فرامرز اختراعی، رئیس سندیکای تولیدکنندگان مواد شیمیایی، دارویی و بسته‌بندی دارو ایران با اشاره به اوضاع فروش شرکت‌های دارویی در بورس بیان کرد: «نزدیک به ۲۷۰ شرکت دارویی اعم از شرکت‌های تولیدکننده، مواد مؤثره دارو و شرکت‌های بسته‌بندی در کشور وجود دارد که در حال حاضر وضعیت فروش شرکت‌های دارویی بورسی و غیر بورسی مطلوب است.»

وی افزود: «سیاست‌های جدید وزارت بهداشت مبنی بر نظارت‌ سخت‌گیرانه‌تر و تحت کنترل بودن واردات دارو به کشور یکی از علت‌های فروش مناسب شرکت‌های دارویی است همچنین این کنترل دقیق واردات، نیاز کشور را به داروهای داخلی بیش‌ازپیش کرده است، بنابراین به‌تبع آن تولید نیز افزایش پیداکرده و فروش بالا می‌رود.»

اختراعی اظهار کرد: «محدودیت‌های ارزی و نوسانات نرخ ارز نیز از عوامل دیگر کاهش واردات دارو و فروش بیشتر صنعت داروسازی کشور است. بدین معنا که با تغییرات نرخ ارز و افزایش قیمت تمام‌شده  فروش شرکت‌های دارویی اعم از شرکت‌های تولیدکننده، شرکت‌های مواد مؤثر دارو و شرکت‌ها بسته‌بندی بیشتر از گذشته شده است.»

رئیس سندیکای تولیدکنندگان مواد شیمیایی، دارویی و بسته‌بندی دارو ایران تصریح کرد: «شرایط اقتصادی کشور که می‌توان گفت بازار بسته‌ای دارد، کمترین تأثیر را از نوسانات جهانی می‌پذیرد. بااین‌وجود تمامی شرکت‌های دارویی چه درفروش و چه در سودآوری با رشد حداقلی ۳۰ تا ۴۰ درصدی روبه‌رو بوده‌اند.»

او در ادامه گفت: «زمانی که مردم برای سرمایه‌گذاری به بازارهای ارز، طلا، مسکن، خودرو و اخیراً بورس هجوم می‌آوردند، انتظار این می‌رفت که بورس نیز مانند سایر بخش‌ها با رشد چشمگیری روبه‌رو شود اما پس از مدتی افت کرد. دولتمردان باید با نظارت‌های مناسب از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کنند.»

رئیس سندیکای تولیدکنندگان مواد شیمیایی، دارویی و بسته‌بندی دارو ایران تأکید کرد: «شرکت‌های دارویی در بخش‌های فرآیند تولید، بالا بردن فروش، افزایش سودآوری باوجود نوسانات بازار بورس و مشکلات اقتصادی کشور از وضعیت مطلوبی برخوردار هستند.»

کد خبر: ۴۷٬۴۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha