۱ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۲
جای خالی صادرات محصولات باغی/قیمت سیب دماوند پاسخگوی هزینه باغدار نیست
گزارش بازار؛

جای خالی صادرات محصولات باغی/قیمت سیب دماوند پاسخگوی هزینه باغدار نیست

تهران- باغداران معتقدند، میزان صادرات محصولات باغی مانند سیب، در حدی نیست، که کفاف هزینه های باغداران را بدهد.

بازار؛ گروه استان ها: بارش های مناسب در سال آبی گذشته و نیز سال آبی جاری سبب شد، تا تولید میوه و محصولات کشاورزی در کشور افزایش یافته و در بسیاری از محصولات، مانند مرکبات با تولید مازاد بر مصرف مواجه شویم.

استان تهران نیز از این قاعده مستثنی نبوده و بارش های مناسب توانست، به رونق تولید در بخش کشاورزی و باغداری این استان بیانجامد، اما تولید مازاد بر مصرف داخلی اگر با صادرات همراه نباشد، به کاهش قیمت های کاذب و سرانجام وارد آمدن خسارت به باغدار و کشاورز منتهی شده و در نهایت به تولید آن میوه و یا محصول کشاورزی در سال آینده خسارت وارد می کند.

شهرستان دماوند در شمال شرق استان تهران، یکی از مراکز اصلی تولید سیب در کشور است، که از معضل عدم برنامه ریزی در توزیع محصول باغداران در بازار رنج می برد.

یکی از باغداران دماوند، در خصوص تولید سیب در این شهرستان به خبرنگار بازار گفت: به دلیل آب و هوای مناسب دماوند، سیب این شهرستان در این منطقه زبانزد است، سیب این منطقه تُرد، ترش و خوشمزه است و کیفیت، طعم، رنگ پذیری و بافت خوبی دارد.

وی گفت: خدا را شاکریم، که امسال محصول خوبی داشتیم و از ۱۳ هکتار ۶۰۰ تُن میوه برداشت کردیم، اما عدم برنامه ریزی مناسب مسئولان برای خرید و عرضه و صادرات این محصول سبب شده تا بازار بیشترین سود را برده و کشاورز از دریافت سود زحمات خود بی نصیب بماند.

قیمت هر کیلوگرم سیب خارج از مرزهای کشور ما بیش از یک دلار است

کشاورز دیگری در همین خصوص به خبرنگار بازار گفت: قیمت سیبی که از ما خریداری می شود، با قیمت عرضه این محصول در بازار متناسب نیست و این تفاوت قیمت در حالی است، که هزینه های تولید از سبد، کارگر، هزینه انتقال و ... افزایش ۱۰۰ درصدی داشته است و کیلویی یک هزار و ۵۰۰ الی ۲ هزار تومان هزینه تولید و ۲ هزار الی ۲ هزار و ۵۰۰ تومان هزینه برداشت است.

وی گفت: حدود ۱۵۰ تن میزان تولید محصولات باغ ما است، اما هیچ مسئولی از شهرستان حتی یک سر به ما نزد، تا حرف ما را شنیده و مشکلاتمان را بررسی کند و به ما خسته نباشید بگوید.

این باغدار افزود: باید حداقل نیمی از محصولات تولیدی ما به بازارهای بین المللی صادر شود، اما توان برندسازی و ایجاد بازار را باغدار و کشاورز ندارد، این کارها و فراهم سازی این زیرساخت ها از مواردی است، که از مسئولان توقع داریم، تا با این تمهیدات سبب سود بیشتر باغدار و نیز افزایش توازن در بازار شوند.

مدیر جهاد کشاورزی دماوند از تولید بیش از ۲۲۰ هزار تُن سیب در این شهرستان در سال جاری خبر داد و در گفتگو با خبرنگار بازار افزود: قیمت هر کیلوگرم سیب خارج از مرزهای کشور ما بیش از یک دلار است و می توان با مشوق های صادراتی و اندیشیدن تمهیدات سبب کاهش رکود در بازار شد.

حسین اردلان گفت: کیفیت سیب دماوند در حدی است، که بتواند در بازارهای بین المللی برای کشور کسب اعتبار و با رقبای بین المللی رقابت کند.

مشکل صادرات مختص دماوند نیست و سیب ارومیه هم این مشکل را دارد

نماینده مردم شهرستان های فیروزکوه و دماوند در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان این که علی رغم تولید مناسب سیب در دماوند با بی توجهی مسئولان به این محصول مواجه هستیم، اظهار داشت: ایران در زمینه سیب درختی پس از چین، آمریکا و هلند رتبه چهارم را در تولید این محصول در جهان دارد، اما توجه و حمایتی که انتظار داریم، از باغداران بشود، را مشاهده نمی کنیم.

قاسم میرزایی نیکو با بیان این که عدم حمایت مسئولان سبب شده، تا تولید سیب ممتاز در دماوند سود چندانی برای کشاورزان نداشته باشد، گفت: وجود واسطه‌ها در بازار سیب و دیگر محصولات باغداری سبب وارد آمدن ضررهای دوسویه به کشاورزان و نیز مصرف کننده ها می شود.

وی گفت: باید از کشاورزان به ویژه در بخش تسهیلات و نیز فراهم آوردن زمینه صادرات بیشتر و ارزآوری حمایت‌های بیشتری صورت گیرد.

میرزایی نیکو حلقه تولید در دماوند و استان تهران را معیوب ارزیابی کرد و خواستار توجه بیشتر مسئولان شد و اضافه کرد: البته مسئولان در حال پیگیری هستند و مشکل نبود صادرات نیز تنها مشکل دماوند نیست و ارومیه و دیگر شهرها نیز چنین معضلاتی دارند و باید مسئولان برای صادرات فکری کنند.

این که چه میزان در تولید مرکبات و محصولات کشاورزی افزایش صادرات داشتیم و یا به صورت کلی در صادرات این کالاها موفق عمل کرده ایم، سوالی است، که پاسخ اکثر کارشناسان و باغداران به آن منفی است.

کد خبر: ۴۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha