۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۴
ترکیه جای ایران در بازار شیرآلات کردستان عراق را گرفت/ تایید سرطان زا بودن سُرب در شیرآلات
دبیر انجمن شیرآلات در گفتگو با بازار:

ترکیه جای ایران در بازار شیرآلات کردستان عراق را گرفت/ تایید سرطان زا بودن سُرب در شیرآلات

فرزاد، دبیر انجمن تولیدکنندگان شیرآلات بهداشتی با بیان اینکه استفاده از سُرب در شیرآلات برای سلامتی مردم خطرناک بوده و سرطان زا است گفت: عدم حمایت از تولیدکنندگان داخلی باعث شد تا ترکیه جای ایران را در بازار شیرآلات کشورهای همسایه بگیرد.

بازار؛ گروه راه و مسکن: حضور ایران در بازارهای بین المللی جزء برنامه ها و سیاستهای کلی هر دولت و هر حکومتی است. حفظ بازار و گرفتن بازار ، از رقبا نیز همواره برای کشورهایی که به صادرات و ارزآوری اهمیت می دهند همواره مورد توجه بوده و حتی سفیران و رایزنان اقتصادی سفارتخانه ها نیز برای این موضوع تلاش می کنند.

ایران نیز همواره بعد از وقوع جنگ در برخی کشورهای همسایه مثل افغانستان و عراق تلاش کرد تا بازارهای آنها را تصاحب کند. در پاره ای از زمان ایران و صادرکننده ها، موفق به این مهم شدند اما بعد از مدتی بنا به دلایل سیاسی و برخی اهمال کاریها از سوی دولت و حتی خود صادرکنندگان وضعیت به گونه ای شد که بازارهای ایران از دست رفت.

یکی از بازارهایی که ایران در آن به دلیل وجود چندین تولیدکننده با تجربه و با کیفیت توانسته علاوه بر بازارهای داخلی، بازارهای خارجی و بازارهای کشورهای همسایه را تصاحب کند، بازار شیرآلات است.

بازار شیرآلات بهداشتی در کشورهای همسایه یک بازار چند میلیون دلاری و حتی میلیارد دلاری است، بنابراین تولیدکنندگان ایرانی می توانند به خوبی این بازارها را تصاحب کنند

دبیر انجمن شیرآلات بهداشتی معتقد است که بازار شیرآلات بهداشتی در کشورهای همسایه یک بازار چند میلیون دلاری و حتی میلیارد دلاری است، بنابراین تولیدکنندگان ایرانی می توانند به خوبی این بازارها را تصاحب کنند. اما متاسفانه عدم حمایت از سوی دولت و برخی مشکلات سیاسی باعث شده تا بازار شیرآلات را در برخی کشورهای همسایه به خصوص کردستان عراق از دست بدهیم.

او در خصوص وجود سُرب در برخی شیرآلات بهداشتی نیز معتقد است که این اقدام از سوی تولیدکنندگان معتبر انجام نمی شود و شاید برخی تولیدکنندگان زیر پله ای به این اقدام دست بزنند. متاسفانه اگر این چنین باشد خطر سرطان زا بودن بسیار بالا است.

در خصوص وضعیت بازار شیرآلات که این روزها به دلیل رکود صنعت ساختمان دچار یک وضعیت فروش پایین شده و هر روز به دلیل رشد نرخ ارز دچار نوسانات قیمتی شده است با محمد فرزاد دبیر انجمن شیرآلات بهداشتی گفتگویی داشتیم.

تایید سرطان زا بودن سُرب در شیرآلات
فرزاد در پاسخ به این پرسش که برخی از فروشندگان شیرآلات بهداشتی بر این باور هستند که این روزها برخی تولیدکننده های زیر پله ای و شاید برخی برندها، اقدام به استفاده از سرب به جای برنج در شیرآلات می کنند. آیا این موضوع صحت دارد و آیا گزارشی در این خصوص به دست انجمن رسیده است؟ گفت: انجمن شیرآلات بهداشتی با موسسه استاندارد و سازمان حمایت تفاهم نامه های خوبی امضاء کرده است که بر اساس آن بتواند به خوبی در بازار حضور داشته و تمام موارد را رصد کند. اما در خصوص این که سُرب به جای برنج در شیرآلات استفاده شود به هیچ وجه اینطور نبوده و چنین گزارشی از بازار به دست ما نرسیده است.

عکس تزیینی است

وی با اشاره به اینکه علاقمند هستیم اگر فروشندگانی با چنین کالاهایی برخورد کرده اند انجمن شیرآلات را در شناسایی این کالاها کمک کنند ادامه داد: اگر چنین کالایی شناسایی شود قطعا آنرا به آزمایشگاه برده و آنرا مورد آزمایش قرار می دهیم. اما آنچه که به طور مشخص و واضح و مبرهن است این است که استفاده از سرب در شیرآلات آن هم در بدنه شیرآلات خلاف قانون است و این اتفاق اگر در شیرآلات رخ دهد و بیش از حد مجاز سُرب در شیرآلات استفاده شود سرطان زا خواهد بود. 

دبیر انجمن شیرآلات ساختمانی در پاسخ به این پرسش که این روزها اکثر فروشندگان عنوان می کنند که کارخانه های تولید شیرآلات، اجناس خود را دپو کرده و وارد بازار نمی کنند گفت: به هر حال وقتی نرخ دلار هر روز تغییر می کند برخی تولیدکننده ها مثل فروشنده ها نیز کالاهای خود را بی محابا وارد بازار نمی کنند. چرا که معتقد هستند قیمت ها هر روز تغییر می کند و احتمال اینکه ضرر کنند وجود دارد. در جلساتی که همواره در این خصوص داشتیم به این موضوع تاکید کرده ایم که اجناس حداقل تا ۶ ماه ثابت باقی بماند تا بازار به یک ثبات برسد.

تولیدکننده های ایرانی در حال حاضر به عراق و سوریه و برخی کشورهای همسایه صادرات دارند و اتفاقا کالاهای ایرانی در سطح استانداردهای جهانی تولید می شود و حتی با برندهای معتبر نیز برابری می کنند اما این روزها دامنه تجارت و محدودیت های نقل و انتقال پول باعث شده تا روند صادرات شیرآلات بسیار کاهش یابد

فرزاد در پاسخ به این پرسش که ظرفیت تولید شیرآلات ایرانی تا این حد رسیده است که بتواند به صادرات و کسب بازارهای خارجی فکر کند اظهار داشت: تولیدکننده های ایرانی در حال حاضر به عراق و سوریه و برخی کشورهای همسایه صادرات دارند و اتفاقا کالاهای ایرانی در سطح جهانی تولید می شود و حتی با برندهای معتبر نیز برابری می کنند. اما این روزها دامنه تجارت و محدودیت های نقل و انتقال پول باعث شده تا روند صادرات شیرآلات بسیار کاهش یابد.

دبیر انجمن شیرآلات بهداشتی ادامه داد: در حالیکه دلار این روزها گران شده است باید وضعیت صادرات نیز بهتر شود اما مشکلات سیاسی و اقتصادی باعث شده تا روند صادرات به شکل قابل توجهی کاهش یابد. 

سال گذشته بالغ بر ۱۵ میلیون دلار شیرآلات ایرانی صادر شد اما برای امسال آماری نداریم چرا که برخی از تولیدکنندگان صادرات خود را متوقف کرده اند و برخی نیز نمی توانند صادرات را انجام دهند و پشت دروازه های صادراتی معطل مانده اند

وی در پاسخ به این پرسش که میزان صادرات شیرآلات در چه حد است؟ گفت: سال گذشته بالغ بر ۱۵ میلیون دلار شیرآلات ایرانی صادر شد. اما برای امسال آماری نداریم چرا که برخی از تولیدکنندگان صادرات خود را متوقف کرده اند و برخی نیز نمی توانند صادرات را انجام دهند و پشت دروازه های صادراتی معطل مانده اند. 

عکس تزیینی است
عکس تزیینی است

وی تاکید کرد: کشورهای همسایه به خصوص عراق نیز این روزها به دلیل رشد نرخ دلار باهوش تر شده اند و اعلام می کنند که با ارز دلار مبادلات خود را انجام نمی دهند و حاضر هستند با ریال کار کنند. شیرآلات ایرانی کیفیت بالایی دارد و به خوبی می تواند بازارهای هدف و کشورهای همسایه را تامین کند. اما نوسانات ارز و بازار باعث می شود تا در کنار عدم حمایت از تولیدکنندگان روز به روز وضعیت خوبی برای صادرات نداشته باشیم. 

فرزاد تصریح کرد: عدم حمایت از تولیدکننده های داخلی و نوسانات بازار باعث شده تا این روزها بازار کردستان عراق از دست ایرانی ها خارج و در اختیار تولیدکننده ها و برندهای ترکیه ای قرار بگیرد. 

در زمان آغاز پروژه مسکن مهر تقاضا برای خرید شیرآلات بالا رفت و باعث شد تا تعداد تولیدکننده های زیرپله ای افزایش یابد

دبیر انجمن شیرآلات بهداشتی در پاسخ به این پرسش که با رگود ساخت و ساز قطعا بازار شیرآلات ساختمانی نیز دچار رکود شده است گفت: این روزها اغلب سازندگان ساختمانی وقتی پروژه ای را آغاز می کنند و به مرحله سفت کاری می رسند به دلیل رشد لحظه ای نرخ دلار و افزایش هزینه ها به یک باره پروژه خود را متوقف می کنند. پس وقتی پروژه ای متوقف شد محصولاتی مثل شیرآلات ساختمانی نیز تقاضایی نخواهد داشت. 

فرزاد ادامه داد: در زمان آغاز پروژه مسکن مهر تقاضا برای خرید شیرآلات بالا رفت و باعث شد تا تعداد تولیدکننده های زیرپله ای افزایش یابد.

کد خبر: ۴۷٬۳۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha