۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۰
تولید پسته ۴ برابر شد/ کشاورزی کرمان تحریم ها را دور می زند
ارزآوری در زمین‌های کشاورزی؛

تولید پسته ۴ برابر شد/ کشاورزی کرمان تحریم ها را دور می زند

کرمان – تحریم ها در حالی مشکلات زیادی برای بخش های فرآورده های نفتی ایجاد کرده که بازار کشورهای عربی و چین همچنان کشش بالایی برای محصولات کشاورزی کرمان دارند.

به گزارش خبرنگار بازار، استان کرمان هر سال بیش از ۸ میلیون تن انواع محصولات کشاوری را تولید و روانه بازار مصرف می کند، هر چند خشکسالی و تغییرات گسترده اقلیمی مشکلات زیادی را برای کشاورزان ایجاد کرده است اما همچنان بزرگترین استان کشور؛ کشاورزی را مهمترین عرصه برای فعالیت اکثریت مردم عادی استان پیش روی خود دارد.

پسته، خرما، محصولات جالیزی، گردو و مرکبات مهمترین محصولات ارزآور استان کرمان محسوب می شود و با وجود مشکلاتی که سال ۹۷ برای تولید این محصولات وجود داشت اما در سال جاری میزان تولید خرما و پسته افزایش قابل توجهی داشته است.

بازاریابی کلید توسعه ارز آوری در بخش کشاورزی

هر چند کشور عراق با ممنوع کردن واردات محصولات جالیزی موجب شده صادرات برخی از محصولات از جمله خیار با مشکل مواجه شود اما بازاریابی محصولات جالیزی در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، افغانستان، هند و پاکستان و روسیه امیدهای جدیدی را پیش روی کشاورزان قرار داده است.

ارز به واردات نهاده های کشاورزی اختصاص نمی یابد

کندی روند اختصاص ارز به کشاورزان برای تامین کود، سم و مواد مورد نیاز و نهاده های کشاورزی که هر سال از خارج از کشور وارد می شود نگرانی هایی را ایجاد کرده است اما انتظار می رود دولت با اختصاص به موقع منابع ارزی زمینه واردات این محصولات را فراهم کند.

در چنین شرایطی محصول پسته از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است و تولید این محصول نسبت به سال ۹۷ چهار برابر شده است و ارزآوری محصول به تدریج در حال انجام است.

کشاورزان و صادرکنندگان سعی می کنند با صادرات تدریجی محصول قیمت گذاری بازار را در درست خود نگه دارند اما دغدغه ای جدی به نام کرونا این روزها مهمترین بازار پسته ایران یعنی چین را نیز تحت تاثیر خود قرار داده است.

محمد اقبالی یکی از بزرگترین صادر کنندگان پسته کرمان در گفتگو با بازار می گوید: چین در سالهای اخیر مهمترین بازار پسته ایران بوده است و رکودی که این روزها چین را فرا گرفته است نگرانیهای زیادی را به همراه داشته است.

کرونا بازار پسته را تحت تاثیر قرار داده است

وی می گوید: ۹۰ درصد از پسته استان کرمان صادراتی است و کشورهای خلیج فارس، روسیه، برخی کشورهای اروپایی و چین مهمترین مقصد صادرات پسته است.

اقبالی می افزاید: انتظار داریم با گذشت زمان التهاب ناشی از کرونا در چین کاهش یابد و درخواست های خرید پسته و خشکبار از ایران مجددا به وضعیت عادی برگردد.

احمد کمالی پور یکی از صادر کننده های محصولات جالیزی جنوب کرمان نیز می گوید: متاسفانه مسئولان استان کرمان به خصوص در جنوب دست روی دست هم گذاشتند و با وجود اینکه می دانستند عراقی ها مجوز واردات محصولات جالیزی را باطل کرده اند هیچ مذاکره ای انجام ندادند.

وی افزود: کشاورز باید تولید کند و بازاریابی باید به وسیله بخش دولتی که از توان بیشتری در شرایط تحریم برخوردار است انجام شود و گاه نیاز به رایزنی های سیاسی است.

وی بیان کرد: برداشت خیار، گوجه، هندوانه، مرکبات، خرما و محصولات گلخانه ای در جنوب کرمان یکی پس از دیگری انجام می شود و باید وزارت کشاورزی و وزارت صمت فکری به حال صادرات این محصولات کنند تا ضمن حمایت از تولید بومی زمینه اشتغال و توسعه و محرومیت زدایی نیز فراهم شود.

ابراهیم صولتی صادر کننده خرما نیز در گفتگو با بازار می گوید: طی ماههای آینده ماه رمضان شروع می شود و هزاران تن محصول خرما در انبارهای بم در انتظار صادرات به بازرهای مصرف هستند.

خودزنی مسئولان در بازار خرما

وی بیان کرد: سال گذشته مسئولاتن دولتی با یک اشتباه وحشتناک جلوی صادرات خرما را گرفتند و خرما در انبارها یک سال ماند.

وی گفت: ماه رمضان تنها فرصت برای صادرات خرما است و اگر در سال جاری مسئولان دولت جلوی صادرات را به بهانه کنترل قیمت خرما در بازار داخلی بگیرند کشاورزان شرق استان کرمان با بحرانی جدی مواجه می شوند.

صولتی جلوگیری از صادرات خرما در ماه رمضان گذشته را یک خودزنی ناشیانه توسط مسئولان دولتی دانست و بیان کرد: با دستان خودمان بازارهای خارجی خرمای ایران را به کشورهای دیگر دادیم و در سال جاری باید با زحمات بازارها را بار دیگر احیا کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان  با بیان این که میزان تولید محصول پسته استان کرمان در سال گذشته حدود ۲۳ هزار تن بوده در خصوص وضعیت تولیدات سال جاری استان کرمان می گوید: امسال میزان برداشت این محصول از باغات شهرستان ها به ۱۱۰ هزار تن رسیده است.

عباس سعیدی  با اشاره به برنامه ریزی این سازمان برای توسعه کشت محصولات کشاورزی در باغات شهرستان های استان کرمان، اظهار کرد: برنامه ریزی دقیق و منسجمی برای توسعه محصولات باغبانی با نیاز آبی پایین در شهرستان های استان کرمان برنامه ریزی دقیق و منسجمی شده و بر اساس دستورالعمل های توسعه ای وزارت جهاد کشاورزی در حوزه کشت گلخانه ای، در این بخش نیز اقداماتی با توجه به شرایط آب و هوایی حاکم بر این استان انجام شده است.

وی افزود: فعالیت و رشد توسعه ای بیشتر شهرستان های استان کرمان برای تولید محصولات باغبانی قابل توجه و در بازار محصولات کشاورزی این استان موثر بوده است. شهرستان های کرمان، رفسنجان و سیرجان به عنوان مناطق شاخص جغرافیایی حجم زیادی از محصولات پسته استان را تولید می کنند و شهرستان بم نیز نقش موثری در تولید خرما دارد.

آماده تامین نیاز بازار داخلی و ارزاوری در بازرهای خارجی هستیم

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان خاطر نشان کرد: شهرستان های بافت، بردسیر و رابر این استان نیز به صورت جدی در تولید محصول گردو فعال شده اند.

سعیدی اضافه کرد: تک محصولی بودن اقتصاد کشاورزی کرمان، تهدید مالی برای بنیان بازارهای کشاورزی در این استان است و جهاد کشاورزی کرمان می کوشد تا با برنامه ریزی دقیق برای توسعه کشت گلخانه ای و کاشت باغبانی محصولات متنوع کشاورزی با نیاز آبی پائین تبعات این خطر در نظام اقتصاد کشاورزی استان را به صورت جدی کاهش دهد.

وی ادامه داد: بر اساس دستورالعمل وزارت جهاد کشاورزی مقرر شده است که به باغداران متقاضی دریافت مساعدت های مالی و غیر مالی برای توسعه میزان کاشت، از محل بند الف تبصره ۱۸ کمک های فنی و اعتباری صندوق توسعه ملی تسهیلاتی ارائه شود و البته اختصاص این تسهیلات به کشاورزان استان نیازمند انجام مراحل قانونی ذکر شده در آئین نامه های اجرایی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان با بیان این که تولید کل محصولات کشاورزی این استان در سال گذشته بیش از ۵۳۳ هزار و ۶۸۹ تن بوده است، تصریح کرد: عمده محصولات کشاورزی تولید شده در استان از نظر وزنی به ترتیب ۱۷۰ هزار تن خرما، ۱۲۳ هزار و ۵۵۰ تن مرکبات، ۲۲ هزار و ۹۲۰ تن پسته، ۱۲ هزار تن گردو و ۱۰ هزار و ۴۳۰ تن بادام بوده است.

سعیدی با بیان اینکه بررسی و اعلام نتیجه میزان برداشت محصولات کشاورزی استان کرمان در سال جاری، در دست اقدام است، افزود: تولید محصول خرما به دلیل خسارت ناشی از عارضه خشکیدگی خوشه خرما و ریزش و تلقیح نشدن به حدود ۱۳۰ هزار تن در استان رسیده اما تولید محصول پسته در شهرستان های کرمان افزایش چشمگیر داشته و به ۱۱۰ هزار تن رسیده است.

کد خبر: ۴٬۷۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha