۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۲
رونق خرید طلاهای دست دوم در بازار بی توجهی مسئولان؛ دلالان در کاشان جولان می دهند
بازار گزارش می دهد؛

رونق خرید طلاهای دست دوم در بازار بی توجهی مسئولان؛ دلالان در کاشان جولان می دهند

اصفهان- همزمان با افزایش روز افزون قیمت طلا و سکه در بازار، خرید و فروش طلاهای دست دوم به شکل غیرقانونی توسط دلالان رونق پیدا کرده است که مشکلات مختلفی را برای صاحبان این صنعت و مردم پدید می آورد.

 هادی نجف زاده، بازار: دیگر از آن ازدحام و شلوغی مغازه های بازار زرگرها خبری نیست. در حالی که بسیاری از صاحبان اصناف و مشاغل ایران با بحران شیوع کرونا دست و پنجه نام می کنند بازار طلا نیز از این قاعده مستثنی نبوده است، گرچه بازار طلا هیچ وقت تعطیل بردار نیست و نسبت به دیگر بازارهای سطح شهر رکود کمتری را تجربه کرده است.

با گشت و گذاری در بازار زرگرها و گفتگو با مردم و صاحبان اصناف این رسته بیش از پیش به رکود در این بازار پی می بریم. از سویی افزایش قیمت روزانه و حتی ساعتی قیمت‌ها قدرت خرید مردم را به مقدار زیادی کاهش داده است و از سوئی دیگر شیوع کرونا باعث شده است عملا کمتر مراسم ازدواجی در سطح شهر برگزار شود و به تبع آن تقاضا هم برای خرید طلا و زیورآلات کاهش پیدا کرده است.

حسین کرامتی و همسرش زوج جوانی هستند که بعد از خروج از یکی از مغازه های طلافروشی بازار بزرگ کاشان به گفت و گو می نشینم؛ آنها مقداری پس انداز داشته و قصد داشتند که این پس انداز را تبدیل به طلا کنند.

طلا فراتر از دلار، بالاتر از تصور
کرامتی افزایش قیمت‌ها را بسیار فراتر از تصورات خود دانست و در این زمینه اظهار داشت: با افزایش قیمت دلار فکر کردیم که پس انداز مختصر خود را تبدیل به طلا کنیم ولی با مراجعه به بازار زرگرها برای خرید طلا، قیمتهایی که دیدیم بسیار فراتر از انتظار ما حتی نسبت به افزایش قیمت دلار بود.

وی با اشاره به اینکه این حجم از افزایش قیمتها در بازار طلا باعث کاهش خرید مردم می شود، ابراز داشت: اکثر مردم در شرایط کنونی به فکر اوضاع معیشت خانواده هستند و کمتر به دنبال تجملات و خرید طلا می روند و این افزایش قیمت ها هم عملا دست مردم را برای هر خریدی بسته است.

این جوان اصفهانی با بیان اینکه پیش از این با وام ازدواج توانسته بودند بسیاری از مخارج ابتدایی زندگی را تامین کنند، اظهار کرد: تصور می‌کنم با این قیمتها یک زوج جوان که تازه بخواهند ازدواج کنند احتمالا فقط می تواند سرویس طلای خود را آن هم به زحمت تهیه کنند و به دیگر مخارج نمی رسد.

همسر این جوان کاشانی هم که خود کارمند یکی از ادارات دولتی است با اشاره به اینکه تا سال گذشته به راحتی قادر به تعویض طلاهای خود بودیم، افزود: با توجه به آنچه که ما از بازار طلا دیدیم دیگر امکان تعویض وجود ندارد چون تفاوت قیمت ها بسیار زیاد است و به عبارتی برای خانواده ها از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نیست.

وی با بیان اینکه با افزایش قیمت ها خرید طلاهای دست دوم بین خانمها رونق پیدا کرده است، گفت: برخی دیگر هم از بدلیجات استفاده می کنند چراکه هم قیمت پایین تر و هم تنوع بیشتری دارد.

این شهروند کاشانی با بیان اینکه شیوع کرونا باعث کاهش و حتی تعطیلی برگزاری مراسم های جشن و عروسی شده است، بیان داشت: این موضوع هم نقش مهمی در رکود بازار طلا داشته است که نمی توان اثرات آن را کتمان کرد.

بیشتر خرید و فروش طلاهای دسته دوم در بازار به وسیله دلالان انجام می شود، دلالان در بازار طلا و جواهر جولان می دهند و متاسفانه هیچ نظارتی هم بر کار و فعالیت آنان نیست

رئیس اتحادیه ساخت و فروش طلا و جواهر کاشان نیز در گفت و گو با خبرنگار بازار با اشاره به شیوع ویروس کرونا در کشور و منطقه کاشان و رونق خرید طلاهای دسته دوم اظهار داشت: خرید این طلاها با توجه به اینکه دائما در تماس با بدن فردی دیگر بوده است ممکن است موجب انتقال برخی بیماری های پوستی شود.

خرید و فروش طلاهای دسته دوم در بازار به وسیله دلالان
ایرج نصراللهی با بیان اینکه متاسفانه بیشتر خرید و فروش طلاهای دسته دوم در بازار به وسیله دلالان انجام می شود، ابراز داشت: دلالان در بازار طلا و جواهر جولان می دهند و متاسفانه هیچ نظارتی هم بر کار و فعالیت آنان نیست.

وی با اشاره به تمایل زیاد مردم به خرید طلاهای آب شده، اظهار کرد: دلالان بازار طلا در این حوزه فعالیت زیادی دارند ولی باید توجه داشت اگر این طلاها از افراد نامطمئن خریداری شود مشکلات و خسران زیادی متوجه مردم می شود چراکه عیار این طلاها متفاوت است و فرد خریدار خیلی توانایی تشخیص آنها را از هم ندارد.

رئیس اتحادیه ساخت و فروش طلا و جواهر کاشان رشد روز افزون قیمت طلا در بازار را به دلیل افزایش قیمت دلار دانست و ادامه داد: بسیاری از واحدهای زرگری در بازار کاشان با توجه به رکود موجود و عدم وجود خریدار در بازار به دلیل قیمت های بالا در آستانه ورشکستگی هستند.

افراد متفاوتی چه ایرانی و چه غیرایرانی در بازار طلا به شکل  غیرقانونی و بدون ارائه فاکتور معتبر اقدام به خرید و فروش طلا می کنند که این موضوع باعث شده است به نابسامانی‌های بازار طلا و جواهر دامن زده شود

فروش غیرقانونی و بدون فاکتور طلا و نابسامانی‌های بازار
وی همچنین از حضور افراد متفاوتی چه ایرانی و چه غیرایرانی در بازار طلا گفت و بیان داشت: این افراد به صورت غیرقانونی و بدون ارائه فاکتور معتبر اقدام به خرید و فروش طلا می کنند که این موضوع باعث شده است به نابسامانی‌های بازار طلا و جواهر دامن زده شود.

از سویی علاوه بر افزایش نرخ دلار سیاست های اقتصادی فعالان بازار طلا و جواهرآلات به خصوص دولت نیز در افزایش قیمت طلا موثر است به نوعی که می توان گفت یکی از مهمترین دلایل قیمت بالای زیورآلات و طلاجات نرخ بالای حق الزحمه ساخت و بالطبع مالیات و موارد جاری بر  آن است.

در این ارتباط کارشناس مسائل اقتصادی و فعال در حوزه سنگ های قیمتی و زینتی  در گفت و گو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه طلا و جواهرات یکی از ملزومات برای آغاز زندگی بسیاری از خانواده های جوان است، ابراز داشت: به نظر می رسد بسیاری از خانواده ها با توجه به افزایش قیمت ها پس انداز و ذخیره‌های خود در ابتدای زندگی را در بازارهای دیگر مثل مسکن سرمایه گذاری کرده و بدون خرید طلا و جواهرات زندگی خود را شروع می کنند.

عاطفه میرعظیمی با بیان اینکه یکی از بازارهای مورد علاقه جوانان به خصوص بانوان در چند سال اخیر جواهرات ساخته شده با سنگ های زینتی و با شکل و شمایلی فانتزی است، بیان داشت: ایران از نظر سنگ های قیمتی ظرفیت بسیار خوبی دارد و بدین جهت فعالیت در این حوزه با توجه به قیمتهای مناسبت تر نسبت با طلا فرصت های خوبی برای صاحبان این رسته های شغلی فراهم کرده است.

زمینه های اشتغال آفرینی صنعت طلا و جواهرسازی
وی با اشاره به اینکه صنعت طلا و جواهرسازی با توجه به گردش مالی زیاد و حوزه های فعالیت متعدد به خوبی می تواند زمینه اشتغال افراد متفاوتی را فراهم آورد، گفت: غیر از چند ماه اخیر که با شیوع کرونا همراه بوده است بازار طلا و جواهر رونق بسیار خوبی داشته است و اگر کسی با برنامه وارد این بازار شود می تواند در مدت کوتاهی به سوددهی برسد گرچه مردم عادی از این بازار نصیبی ندارند.

حقیقت این است که شیوع کرونا بسیاری از مشاغل و صاحبان اصناف را تحت شعاع قرار داده است. به تبع این موضوع رفتارهای مردم هم نسبت به بازارهای موجود متفاوت شده است؛ افزایش سرسام آور قیمت ها در بازارهای مختلف که بسیاری علت آن را در تغییر در نرخ طلا و ارز می دانند حال به گونه ای شده است که همین افزایش نرخ رکود در بازار طلا و جواهرات را حاصل شده است.

از طرفی دیگر مردم نیز با توجه به این افزایش قیمت ها خرید خود آنهم در شرایطی که واجب بدانند معطوف به خرید طلاهای دست دوم شده است که این موضوع هم تبعات خاص خود را دارد؛  با این وجود در هر بازار و صنفی بسیار از شهروندان و هموطنان به صورت مستقیم یا غیرمستقیم مشغول به کار و فعالیت هستند که هر اتفاق ناخوشایندی می تواند بازار این اصناف را تحت شعاع قرار داده و باعث بیکاری بسیاری از افراد شود.

کد خبر: ۴۷٬۲۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha