۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۷
ترخیص کالاهای وارداتی با ارز دولتی در مدت ۳ ماه
دبیر ستاد تنظیم بازار کشور اعلام کرد

ترخیص کالاهای وارداتی با ارز دولتی در مدت ۳ ماه

کلامی، دبیر ستاد تنظیم بازار گفت: بر اساس مصوبه امروز، از این پس، همه کالاهایی که برای واردات، ارز حاصل از صادرات می‌گیرند، تا سه ماه بعد، باید کالاهایشان از گمرک ترخیص شود.

به گزارش بازار، محمدرضا کلامی در حاشیه جلسه ستاد تنظیم بازار افزود: امروز در این جلسه، تصمیمات بسیار خوبی گرفته شد؛ یکی از این تصمیمات، درخصوص ۵ قلم کالای اساسی بود که در مقایسه با سال قبل، ارز بیشتری به این کالاها اختصاص یافت بر این اساس، حدود ۳ میلیارد و ۶۸۰ میلیون دلار، فقط برای کالای روغن نباتی، دانه‌های روغنی، کنجاله و ذرت ارز ۴۲۰۰ تومانی پرداخت شده است.

وی گفت: ارزی که به واردکننده برای خرید کالا و ورود آن به کشور داده می‌شد معمولا بین ۶ ماه تا یکسال زمان می‌برد تا کالای مورد نظر از طریق واردکننده به کشور وارد شود، اما طبق مصوبه امروز، پس از تخصیص ارز، تا سه ماه بعد، کالا باید از گمرک ترخیص شود.

کلامی اضافه کرد: امروز مصوب شد واردکنندگانی که ارز دولتی گرفته اند و به هر دلیلی تا به امروز بدعهدی کرده اند و یا در واردات کالا وظیفه خود را درست انجام نداده اند، فهرستشان را بانک مرکزی به وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و صنعت و معدن ارایه کند تا ما بتوانیم از طریق ابزارهایی که در اختیار داریم، با آن‌ها برخورد کنیم.

وی درخصوص قاچاق دام نیز گفت: متاسفانه باخبر شدیم به دلیل نوسانات زیاد در بازار ارز، قاچاق دام گسترش پیدا کرده و به همین دلیل امروز مصوب شد تا خروج دام از استان‌های مرکزی و استان‌های مرزی، فقط با مجوز اداره کل دامپزشکی و صنعت و معدن استان‌ها باشد.

کلامی افزود: به استان‌های مرزی هم از طریق نیروی انتظامی دستورات لازم داده شده، تا به شدت از خروج قاچاق دام از کشور جلوگیری کنند تا در آینده، شاهد کمبود گوشت قرمز در سطح عرضه نباشیم.

وی درخصوص تغییر نرخ قیمت برنج وارداتی که از ارز ۴۲۰۰ تومانی (ارز دولتی) ‌به ارز نیمایی تبدیل و باعث تغییراتی در قیمت‌ها شده است، گفت: امروز مصوب شد تا ۲۰۰ هزار تن برنجی که در انبار گمرکات رسوب شده بود ترخیص شود ضمن اینکه دستور داده شد تا کسانی که برنج را در گذشته با نرخ ارز قبلی خریداری و وارد کرده اند با همان قیمت، باید در بازار عرضه کنند و اجازه افزایش قیمت ندارند.

دبیر ستاد تنظیم بازار ادامه داد: دستور داده ایم تا ۳۰ هزار تن از ذخایر دولتی برنج، وارد بازار شود تا دست دلالانی که برنج را از کشاورزان شمال کشور خریداری کرده اند تا در آینده و با افزایش قیمت‌های ارز، بفروش برسانند، جلوگیری شود تا بازار به تعادل برسد.

کلامی درخصوص تامین روغن نباتی نیز گفت: ۳۰ هزار تن روغن خام در اختیار ۴۷ کارخانه تولیدکننده در کشور قرار داده شد تا بازار را به تعادل لازم برساند.

وی افزود: درخصوص روغن هیچ مشکلی در ذخایر نداریم و روغن به اندازه کافی وجود دارد.

کلامی گفت: همچنین حدود ۳۰ هزار تن روغن در اختیار صنف و صنعت پایین دستی قرار داده شد تا این کارخانجات با کمبود مواجه نشوند.

وی اضافه کرد: همه تولیدات کارخانجات پایین دستی باید در سامانه ثبت و همچنین توزیع محصولات نهایی آن‌ها باید رصد کامل و در سامانه وزارت صنعت نیز ثبت شود.

دبیر ستاد تنظیم بازار درخصوص قیمت مرغ هم گفت: تولیدکنندگان به دلیل بالا رفتن قیمت مواد ضد عفونی و واکسن‌های مورد نیاز مرغ، درخواست اصلاح نرخ این محصول را داشتند، که این مورد هم امروز مصوب شد تا درباره قیمت مرغ با هماهنگی وزارت جهادکشاورزی جلسه مشترکی داشته باشیم تا بتوانیم این قیمت‌ها را به درستی اصلاح کنیم.

کد خبر: ۴۷٬۲۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha