۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۴
کله و پاچه ۳۱۰ هزار تومانی نخورید یک دست کامل ۱۸۰ هزار تومان است!
۳ عامل گرانی در اتحادیه کله پزان

کله و پاچه ۳۱۰ هزار تومانی نخورید یک دست کامل ۱۸۰ هزار تومان است!

رواسی، رئیس اتحادیه طباخان، فروشندگان کله پاچه، سیرابی و شیردان تهران گفت: گرانفروشی برخی اعضا، کمبود کله پاچه به دلیل کاهش کشتار و کاهش قدرت خرید مردم سه مولفه ای است که منجر به زیاندهی فعالان در عرصه صنف کله پزی شده است.

بازار؛ گروه اصناف: شیوع ویروس کرونا و کاهش محسوس قدرت خرید مردم دو عاملی است که بسیاری از فعالیت صنفی را از چرخه اقتصادی خارج کرده و یا میزان درآمدهای آنها را به حداقل رسانده است که یکی از این صنوف؛ صنف کله پزان است. اما براساس اعلام رئیس اتحادیه کله پزان تهران فعالان منصف و قانون مدار این صنف علاوه بر دو مولفه مذکور از قانون گریزی برخی از هم صنفان خود نیز آسیب های جدی را متحمل شده اند.

رئیس اتحادیه طباخان، فروشندگان  کله پاچه، سیرابی و شیردان در گفتگو با خبرنگار بازار درباره وضعیت فعالیت این صنف در سال جاری و پس از شیوع ویروس کرونا و شرایط نامساعد اقتصادی کشور اظهار کرد: شیوع ویروس کرونا، کاهش قدرت خرید مردم علاوه بر کمبود کله پاچه به دلیل کاهش کشتارها و گران فروشی برخی اعضا بازار این صنف رکود سنگینی را تجربه می کند.

حسن رواسی افزود: عرضه کله پاچه باید بر مبنای نرخ مصوب باشد و این در حالیست که برخی از اعضا این قانون را رعایت نکرده و گران فروشی می کنند.

وی ادامه داد: شکایت های مردمی و بازرسی ها نشان می دهد که در برخی از واحدهای صنفی عرضه کننده کله پاچه تخلف حداقل ۵۰ درصدی گران فروشی صورت می گیرد و همین امر موجب شده تا همان حداقل تقاضا برای خرید کله پاچه نیز به شدت کاهش پیدا کند و این بازار رکود سنگینی را تجربه کند.

متاسفانه گاهی شاهد گران فروشی ۵۰ درصدی از سوی برخی فعالان این صنف هستیم ولی مساله اساسی این است که راهکار و ابزاری برای مقابله با این افراد نداریم و حتی نمی توانیم به شکایت های مردمی رسیدگی کنیم و یا پاسخی قانع کننده از سوی بازرسی و نظارت اصناف برای ارائه به مصرف کنندگان شاکی دریافت نمی کنیم

از دست گران فروشان و بازرسی اتاق اصناف به کجا پناه ببریم!؟
رئیس اتحادیه طباخان، فروشندگان  کله پاچه، سیرابی و شیردان اظهار کرد: با توجه به تبعات شیوع ویروس کرونا، کاهش قدرت خرید و به حداقل رسیدن میزان تقاضا در بازار باید تلاش کنیم تا با ایجاد رضایتمندی در مشتریان همچنان بازار را سر پا نگه داریم ولی مساله اساسی این است که برخی از همکاران ما نسبت به این مساله بی توجه بوده و با گرانفروشی موجب می شوند تا حداقل تقاضا برای خرید کله پاچه به صفر نزدیک شود.

رواسی تصریح کرد: یک دست کله پاچه کشتار روز و با کیفیت در واحدهای صنفی باید با نرخ ۱۸۰ هزار تومان عرضه شود اما این نرخ از سوی برخی فعالان قانونگذار صنف رعایت نمی شود.

این مسئول صنفی خاطرنشان کرد: در روزهای گذشته شکایت مردمی از یک واحد فروش کله پاچه در شرق تهران ثبت شد که فاکتور ۷۱۵ هزار تومانی برای خرید مشتری صادر شده بود اما براساس نرخ های اعلامی هزینه این فاکتور بیشتر از ۴۱۵ هزار تومان نبود.

 به گزارش بازار  بر اساس این  گفته  رییس اتحادیه عملا صاحب صنف متخلف به جای فروش هر دست کله پاچه به مبلغ ۱۸۰ هزار تومان  کله و پاچه های خود را بیش از ۳۱۰ هزار تومان فروخته است که این به معنای گران فروشی  بیش از ۱۳۰ هزار تومان  در هر دست کله و پاچه است!  

رئیس اتحادیه طباخان، فروشندگان  کله پاچه، سیرابی و شیردان گفت: بدون تردید چنین اقداماتی از سوی یک واحد صنفی به عملکرد تمامی فعالان صنف آسیب می رساند اما متاسفانه راهکاری برای مقابله با این افراد نداریم.

رواسی افزود: متاسفانه گاهی شاهد گران فروشی ۵۰ درصدی از سوی برخی فعالان این صنف هستیم ولی مساله اساسی این است که راهکار و ابزاری برای مقابله با این افراد نداریم و حتی نمی توانیم به شکایت های مردمی رسیدگی کنیم و یا پاسخی قانع کننده از سوی بازرسی و نظارت اصناف برای ارائه به مصرف کنندگان شاکی دریافت نمی کنیم.

وی ادامه داد: شکایت های مردمی که در اتحادیه ثبت می شود از سوی بازرسی اصناف به نتیجه نمی رسد و یا حداقل این است که برای ما مشخص نمی شود پرونده هایی که به بازرسی اصناف برای رسیدگی ارجاع می شود در چه مرحله ای است و نتیجه بازرسی و نظارت ها به کجا ختم شده است.

شکایت های مردمی که در اتحادیه ثبت می شود از سوی بازرسی اصناف به نتیجه نمی رسد و یا حداقل این است که برای ما مشخص نمی شود پرونده هایی که به بازرسی اصناف برای رسیدگی ارجاع می شود در چه مرحله ای است و نتیجه بازرسی و نظارت ها به کجا ختم شده است

فعالیت ۱۵۰ واحد صنفی کله پزی غیر مجاز
رئیس اتحادیه طباخان، فروشندگان  کله پاچه، سیرابی و شیردان درباره شرایط فعالیت این صنف در روزگار کرونا زده گفت: به فعالان این صنف اخطار دادیم که با یک سوم ظرفیت فعالیت کنند و از پذیرش مشتریان بدون ماسک خودداری کنند.

رواسی افزود: همچنین از فعالان این صنف خواستیم تا را رعایت تمامی پروتکل های بهداشتی تلاش کنند تا بیشر غذا را به صورت بیرون بر عرضه کنند.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۸۰۰ واحد صنفی کله پزی داریم که از این تعداد ۱۵۰ واحد صنفی فاقد پروانه کسب هستند.

رئیس اتحادیه طباخان، فروشندگان  کله پاچه، سیرابی و شیردان درباره تبعات شیوع ویروس کرونا بر فعالیت واحدهای صنفی کله پزی تصریح کرد: پس از شیوع ویروس کرونا، کمبود کله پاچه و کاهش تقاضا برای خرید که منجر به ایجاد رکود در این بازار شد، بیش از ۳۰ پروانه کسب ابطال شد.

رواسی خاطرنشان کرد: ولی مساله اساسی این است ما به ازای ابطال ۳۰ پروانه کسب شاهد ثبت ۵۰ تقاضا برای دریافت مجوز برای فعالیت در این صنف هستیم که دلیل اصلی ثبت این تقاضا تلاش فعالان صنفی برای رسیدن به درآمد با تغییر شغل هستند زیرا آنها گمان می کنند شرایط اقتصادی سایر صنوف بهتر است.

رئیس اتحادیه طباخان، فروشندگان  کله پاچه، سیرابی و شیردان تاکید کرد که در حال حاضر بسیاری از فعالان صنفی در رسته های مختلف بلاتکلیف هستند اما همچنان برای سر پا نگه داشتن واحد صنفی خود تلاش می کنند.

این مسئول صنفی اظهار کرد: تمامی عوامل یاد شده موجب شد تا فروش در صنف کله پزی حداقل ۴۰ درصد کاهش پیدا کند.

کد خبر: ۴۷٬۰۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha