۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۵
رشد ۶.۹۹ درصدی بازار جهانی  میوه و سبزیجات ارگانیک تا ۵ سال آینده
بازار میوه و سبزیجات ارگانیک از ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۵

رشد ۶.۹۹ درصدی بازار جهانی میوه و سبزیجات ارگانیک تا ۵ سال آینده

کارشناسان جهانی صنعت کشاورزی معتقدند با توجه به روند رو به رشد تقاضای بازار جهانی برای محصولات ارگانیک و افزایش سطح زیر کشت این نوع محصولات در سراسر جهان، انتظار می رود در بازه زمانی ۵ ساله یعنی از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۵ بازار میوه و سبزیجات ارگانیک رشدی به میزان ۶.۹۹ درصد داشته باشد.

بازار؛ گروه کشاورزی: تولید و عرضه انواع محصولات ارگانیک از جمله تجارت های جدیدی و پر سودی است که در دهه گذشته توجه مصرف کنندگان بسیاری را در بازارهای جهانی به خود جلب کرده است. این در حالی است که به دلیل افزایش آگاهی مصرف کنندگان نسبت به خواص غذایی و طبیعی این محصولات نسبت به محصولات تولید شده در سیستم زراعی متداول تقاضا برای این محصولات روند رو به رشدی دارد. به طوری که کارشناسان جهانی صنعت کشاورزی پیش بینی کرده اند  بازار میوه و سبزیجات ارگانیک نرخ رشد مرکبی به میزان ۶.۹۹٪ در فاصله زمانی  ۲۰۲۰-۲۰۲۵ به ثبت برساند.

تقاضای روزافزون برای میوه ها و سبزیجات ارگانیک در درجه اول دلیل افزایش تولید و افزایش مصرف جهانی است. با این وجود، به دلیل هزینه بالای تولید، عرضه میوه و سبزیجات ارگانیک از نظر تقاضای آن محدود است.

 مبلغ پرداختی به کشاورزان ارگانیک می تواند از ۲۹ تا ۳۲ درصد بالاتر از قیمت های غیر ارگانیک باشد

با وجود قیمت بالای میوه ها و سبزیجات ارگانیک، به دلیل استفاده کمتر از سموم دفع آفات و ارزش غذایی بالا، مصرف کنندگان تمایل به پرداخت هزینه بیشتری برای غذاهای ارگانیک دارند. بنابراین انتظار می رود افزایش آگاهی در مورد مزایای بهداشتی محصولات ارگانیک در بین مصرف کنندگان باعث افزایش فروش میوه ها و سبزیجات ارگانیک شود.

فروش محصولات ارگانیک با  ۲۹ تا ۳۲ درصد بالاتر از محصولات کشاورزی غیر ارگانیک در بازار
بر اساس داده های این گزارش، افزایش تقاضا برای محصولات ارگانیک، کشاورزان در سراسر جهان را به سمت کشت محصولاتی از قبیل میوه و سبزیجات سوق می دهد. به عنوان مثال، طبق نظرسنجی انجام شده توسط انجمن تجارت ارگانیک (OTA) در سال ۲۰۱۶ در ایالات متحده آمریکا، مزارع ارگانیک نسبت به مزارع معمولی ۳۵٪ سودآوری بیشتر ‌دارند.

از سوی دیگر مبلغ پرداختی به کشاورزان ارگانیک می تواند از ۲۹ تا ۳۲ درصد بالاتر از قیمت های غیر ارگانیک باشد!

در این گزارش آمده است که  با توجه به تقاضای مداوم برای مواد غذایی ارگانیک و عرضه محدود، از سال ۲۰۱۱ تاکنون سطح زیر کشت محصولات ارگانیک در سراسر جهان افزایش یافته است. به طوری که سطح تولید جهانی از  ۳۷.۲ میلیون هکتار در سال ۲۰۱۱  به حدود ۵۷.۸ میلیون هکتار در سال ۲۰۱۶ افزایش یافته است.

به گفته کارشناسان امکان تغییر رویه کشاورزان از کشاورزی متداول به کشاورزی ارگانیک با ارائه بودجه توسط نهادهای نظارتی منطقه ای آسان تر می شود.

سطح تولید جهانی از  ۳۷.۲ میلیون هکتار در سال ۲۰۱۱  به حدود ۵۷.۸ میلیون هکتار در سال ۲۰۱۶ افزایش یافته است

تسلط آمریکای شمالی بر بازار میوه و سبزیجات ارگانیک
بر اساس داده های این گزارش آمریکای شمالی بزرگترین بازار میوه و سبزیجات ارگانیک است و پس از آن اروپا و آسیا و اقیانوسیه قرار دارند. از سوی دیگر تقاضا برای میوه و سبزیجات ارگانیک در ایالات متحده آمریکا به طور مداوم در حال افزایش است  که عمدتا به دلیل افزایش نگرانی های بهداشتی و افزایش تعداد مصرف کنندگان آگاه از سلامتی در این کشور است.

طبق اعلام انجمن تجارت ارگانیک، از سال ۲۰۱۸ تا به امروز از کل بازار مواد غذایی ارگانیک، میوه ها و سبزیجات بیشترین سهم را به خود اختصاص داده اند به طوری که ۹۰٪ از فروش محصولات تازه را از آن خود کرده است!

همچنین حدود ۱۵٪ از کل میوه ها و سبزیجات خریداری شده توسط مصرف کنندگان ارگانیک بوده است. جالب اینجا است که بر اساس مشاهدات میدانی، محصولات تازه در بازار محرک هستند و خانوارهای مرفه و جوانان خریداران و مصرف کنندگان اصلی آنها هستند.

کد خبر: ۴۷٬۰۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha