۲۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۵
تولید ناخالص داخلی افزایش پیدا کرده است
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:

تولید ناخالص داخلی افزایش پیدا کرده است

خدابخشی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: با اینکه میزان بودجه اجتناب ناپذیر هر سال افزایش پیدا کرده اما سهم درآمدهای مالیاتی آنچنان که باید در بودجه‌های سنواتی هدف‌گذاری و محقق نشده است.

به گزارش بازار، محمد خدابخشی، عضو هیئت رئیسه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در رابطه با سیاست‌های دولت در بودجه سال ۱۴۰۰ گفت: بودجه کشور در این چهل سال و به ویژه سال‌های اخیر شرایط بسیار بدی پیدا کرده است.

وی افزود: متأسفانه با اینکه میزان بودجه اجتناب ناپذیر و تولید ناخالص داخلی هر سال افزایش پیدا کرده اما سهم درآمدهای مالیاتی آنچنان که باید در بودجه‌های سنواتی هدف گذاری و محقق نشده است.

این نماینده مجلس افزایش بدهی‌های دولت را ناشی از فروش اوراق دانست و گفت: برای کنترل بدهی‌های دولت و شرکت‌های دولتی یک نسبتی تعریف شد تا بدهی‌ها روی مرز ۴۰ درصد باقی بماند، اما به دلیل عدم نظارت کامل بر این موضوع دولت هم اقدام به فروش اوراق بیشتری کرده است.

خدابخشی با بیان اینکه دولت بودجه شرکت‌های دولتی را نسبت به سال‌های قبل یک ماه زودتر به مجلس ارائه داد گفت: ما دولت را مکلف کردیم که یک ماه زودتر از تقدیم بودجه کل به مجلس، گزارشی هم از بودجه شرکت‌های دولتی به ما ارائه دهد تا به دیوان محاسبات ارجاع داده شود و دیوان هم نظرات کارشناسی خود را به مجلس ارائه کند.

وی در بخش دیگری در رابطه با وضعیت سازمان تأمین اجتماعی گفت: اگر بدهی‌های سازمان تأمین اجتماعی به طور کامل هم تحقق پیدا کند اما بازهم همه مشکلات تأمین اجتماعی حل نمی‌شود. این سازمان و سایر صندوق‌ها و به ویژه صندوق بازنشستگی کشوری مشکلات بسیار زیادی دارند لذا دولت باید اقدامات اساسی تری برای این صندوق‌ها و به ویژه برای سن بازنشستگی و زمان خدمت افراد انجام دهد.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تأکید بر لزوم نظارت بیشتر بر عملکرد سازمان تأمین اجتماعی و شرکت‌های زیرمجموعه اظهارکرد: بر اساس محاسبات صورت گرفته، فردی که در دولت کار می‌کند و بعد از ۳۰ سال بازنشسته می‌شود خانواده آن فرد متوسط به مدت ۲۸ سال مستمری خواهند گرفت، اما صندوق‌ها قدرت پرداخت این حقوق‌ها و مستمری‌ها را ندارند.

خدابخشی تعریف پایه‌های مالیاتی جدید، قطع وابستگی بودجه به نفت خام و تعیین منابع جایگزین نفت را ضروری برشمرد و بر آن تأکید کرد.

کد خبر: ۴۶٬۹۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha