۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۷
کاهش قدرت خرید مردم در کرمان؛ اصناف سردرگم هستند
هرج و مرج در قیمت گذاری اجناس

کاهش قدرت خرید مردم در کرمان؛ اصناف سردرگم هستند

کرمان- افزایش بی رویه قیمت ها در بازار کرمان موجب خارج شدن نرخ اجناس از دایره توانایی خرید متقاضیان شده و صنوف هم دچار رکود شده اند.

بازار؛ گروه استان ها: این روزها اگر صبح به مغازه ها بروید یک قیمت می بینید و اگر عصر بروید یک قیمت دیگر، روند نرخ گذاری اجناس هم صعودی و بی قاعده و اصول است. جنسی که امروز می توانید خریداری کنید شاید فردا برایتان آرزو شود.

همزمان با افزایش قیمت دلار قیمت اجناس مختلف به خصوص لوازم خانه در حال بالا رفتن است، در حالیکه تثبیت و کنترل قیمت ها بارها مورد تاکید قرار گرفته اما تنها چیزی که این روزها به آن توجه نمی شود تثبیت قیمت هاست.

برخی ترجیح می دهند کالایی نفروشند
اما اگر سری به مغازه های غیرخوراکی کرمان بزنید اکثر مغازه ها یا بسته اند و یا در رکود کامل فرو رفته اند. افزایش بی رویه قیمت ها را می توان در اصناف مختلف مشاهده کرد و مردم با توجه به ثابت ماندن درآمد و افزایش هزینه ها و نوسان دلار سعی می کنند از خریدهای غیر ضروری خودداری کنند.

افزایش قیمت در اقلام خوراکی نیز وجود دارد اما مردم سعی می کنند با حذف خریدهای غیر ضروری نیازهای غذایی، سلامت را تامین و سرمایه های کنونی را حفظ کنند

افزایش قیمت در اقلام خوراکی نیز وجود دارد اما مردم سعی می کنند با حذف خریدهای غیر ضروری نیازهای غذایی، سلامت را تامین و سرمایه های کنونی را حفظ کنند.

قیمتها از درب کارخانه گران می شود
رئیس اتاق اصناف کرمان در گفتگو با بازار عنوان کرد: افزایش بی رویه قیمت ها از درب کارخانه اصناف را با مشکلات زیادی مواجه کرده است قیمت ها آنقدر بالا رفته که دیگر خبری از مشتری در مغازه ها نیست.

یوسف جعفری بیان کرد: با افزایش قیمت دلار و کالاهای سرمایه ای تولیدکنندگان هم قیمتها را بالا می برند و روند تورمی در بازار شدت گرفته است.

بسیاری از اصناف ترجیح می دهند تعطیل باشند زیرا حداقل حقوق کارگر و پول برق و آب و گاز نباید پرداخت کنند

وی تصریح کرد: بسیاری از اصناف ترجیح می دهند تعطیل باشند زیرا حداقل حقوق کارگر و پول برق و آب و گاز نباید پرداخت کنند.

رئیس تصریح کرد: فروش طی سالهای اخیر به حداقل رسیده است تورم موجود و بی ثباتی در بازار در کنار کرونا مشکلات اقتصادی را بیشتر کرده است و کسبه با مشکل جدی مواجه شده اند.

جعفری ادامه داد: وضعیت موجود در کرمان تعریف ندارد و گرانی ها هر روز بیشتر می شود و عرصه را بر مردم و کسبه تنگ کرده است.

قدرت خرید مردم روزانه کم می شود
وی تاکید کرد: طبق بررسی ها گرانی های موجود در جامعه ناشی از گران فروشی نیست بلکه قیمت ها از کارخانه در حال افزایش است و مردم هم روز به روز قدرت خرید خود را از دست می دهند.

رئیس اتاق اصناف کرمان گفت: اصناف در صورت فروش برخی از اجناس باید آن ها را چند برابر قیمت جایگزین کنند و مردم نیز نمی توانن با این قیمت ها متقاضی خرید باشند.

وی تاکید کرد: قیمت خرید کالای جدید حتی از مجموع قیمت گذشته و سود کنونی کالا بیشتر است.

تسهیلات کرونایی مشکلات را رفع نمی کند
وی در خصوص تسهیلات کرونایی هم گفت: بسیاری از اصناف نتوانسته اند این تسهیلات را دریافت کنند و اگر هم دریافت کنند دردی از آنها دوا نمی کند در این شرایط که قیمت ها روز به روز در حال افزایش است ۱۲ تا ۱۶ میلیون وام با سود ۱۲ درصد دردی را دوا نمی کند.

هر چند استاندار کرمان در جلسات تنظیم بازار بر کنترل قیمت ها تاکید دارد اما عملا روند افزایشی قیمت ها با کمترین کنترل از سوی دولت مواجه است و فشار اقتصادی بر مردم در حال افزایش است.

علی قربانی از کسبه کرمان است که به بازار گفت: حتی در سوپر مارکتی ها کسبه نمی توانند یک کمپوت را جایگزین کنند به طور مثال اگر یک قوطی رب گوجه ۱۲ تومان فروخته شود همان کالا را پس از فروش باید با رب گوجه ای که ۱۳ تومان از کارخانه خریداری می شود جایگزین کند.

برای تامین هزینه کرایه مغازه و کارگر هم هیچ درآمدی نداریم و در صورت تداوم این وضعیت بسیاری از مغازه داران چاره ای جز تعطیل کردن ندارند

وی تصریح کرد: این وضعیت در برخی اصناف مانند لوازم خانگی، فروش فروشی و مبلمان فروشی بسیار بدتر است چون مثلا قیمت یک دست مبلی که الان ۳۰ میلیون تومان است در صورت فروخته شدن باید با همان مبل را با ۴۰ میلیون تومان جایگزین کند.

خریداری در بازار وجود ندارد
وی در خصوص آینده بازار در شرایط فعلی ابراز نگرانی کرد و گفت: این مساله ناشی از گران فروشی یا احتکار و... نیست نظام اقتصادی و تولید مختل شده است و قیمت از در کارخانه بالا رفته است.

محمد اسماعیلی یکی دیگر از فروشندگان کرمانی که به فروش لوازم خانگی اشتغال دارد، او هم به بازار گفت: در یک ماه گذشته خریدار وارد مغازه نشده و فقط در مغازه را صبح ها باز کرده و ابتدای شب می بندیم.

وی گفت: برای تامین هزینه کرایه مغازه و کارگر هم هیچ درآمدی نداریم و در صورت تداوم این وضعیت بسیاری از مغازه داران چاره ای جز تعطیل کردن ندارند.

از سوی دیگر در کنار این شرایط، مردم و مشتریان هم نگران از افزایش افسار گسیخته کالاها امکان خرید را از دست داده اند و به خرید کالاهای ضروری روی آورده اند و نیاز است مسئولان در اسرع وقت برای بهبود شرایط چاره اندیشی کنند.

کد خبر: ۴۶٬۹۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha