۲۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۳
پیامد معاملات غیرواقعی و صوری، افزایش افسار گسیخته قیمت طلا و سکه
رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران مطرح کرد

پیامد معاملات غیرواقعی و صوری، افزایش افسار گسیخته قیمت طلا و سکه

محمدولی، رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران با اشاره به افزایش غیرواقعی قیمت طلا اظهار داشت: متاسفانه تصمیمات برای تغییرات قیمت طلا و سکه در اتاق های معاملاتی و فضاهای مجازی به گونه ای غیر واقعی شکل می گیرد. خرید و فروش در فضای مجازی، بدون معاملات واقعی و تنها به صورت صوری، موجب افزایش افسار گسیخته قیمت طلا و سکه در کشور شده است.

به گزارش بازار به نقل از اتاق اصناف تهران، ابراهیم محمدولی، رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران تاکید کرد: این نوع معاملات بدون سند، بزرگترین عاملی است که رمقی برای فروشنده و خریداران واقعی باقی نگذارده است، با وجود همکاری های نیروی های خدوم در پلیس فتا و نیروی انتظامی، هنوز این مشکل حل نگردیده است.

او در ادامه با تاکید بر لزوم و ضرورت مدیریت دولت و مسئولان برای کنترل قیمت طلا و سکه گفت: تا کجا و به چه دلیل و استدلالی، قیمت ها اینگونه افسارگسیخته در حال افزایش است. بحران در صنعت طلا و جواهرسازی بقدری زیاد است که گردش اقتصادی و تولید را در این صنعت مهم به صفر رسانده است. بی گمان هر فردی که افزایش قیمت طلا به گوشش می خورد تصور این را داردکه این به نفع سازندگان و فروشندگان این صنعت است؛ اما این بلای خانه سوز، اولین افرادی را که از صحنه کسب و کار خارج می سازد، فعالان این صنعت هستند. تصور تا واقعیت از زمین تا آسمان است.

محمدولی با بیان اینکه خرید و فروش طلای دست دوم و طلای آب شده، موجب از بین رفتن صنعت طلاسازی می شود افزود: کاربرد طلای آب شده تنها به دلیل پس انداز است، پس اندازی که به گمان و اندیشه افزایش قیمت صورت می گیرد، حال آنکه تنها مواد اولیه ساخت طلا که باید در صنعت طلاسازی به کار رود در صندوقچه های خانه ها نگه داری می شود، مانند همه مواد اولیه ای که می تواند هر صنعتی را به حرکت در بیاورد. طلای دست دوم نیز پس از خرید، توسط صاحب واحد صنفی، آب شده و به صنعت ساخت طلای جدید و اشتغال برمی گردد، حال آنکه طلاهای دست دوم نیز به جهت اجرت کم، طالبین بیشتری دارد و انگیزه زیادی برای تبدیل پول نقد به پس اندازی ارزشمندتر به مشتری می دهد؛ بنابراین منجر به کمبود این مواد اولیه برای صنعت ساخت طلا در کشور شده است؛ البته قانون عدم خرید و فروش طلای دست دوم اعلام شده اما تا اجرا و عملیاتی شدن آن توسط مردم زمان می برد. بحران امروز را باید هرچه سریعتر حل کرد.

وی تاکید کرد: هر کالای دست دومی از نگاه خریداران کاملاً معلوم است مانند البس، کفش، خودرو، فرش و... اما طلای دست دوم و ارزش آن را تنها کارشناسان خبره می توانند تشخیص دهند؛ ضمن اینکه همه کالاها در نوع خود پس از استفاده، قابل تبدیل به مواد اولیه همان کالا نخواهند بود و برای تولید آن کالا نیازمند دیگر مواد اولیه ای خواهند بود؛ اما ساخت طلا نیازمند آب شدن طلاهای دست دوم است.

او تصریح کرد: مسئولان با درایت هر چه سریعتر به این صنعت کمک کنند تا گردش داشته باشد، از سوی دیگر مالیات بر ارزش افزوده نیز مشکلات عدیده ای در شرایط کنونی برای این صنف ایجاد نموده است؛ حال آنکه انتظار می رود، سازمان امور مالیاتی، شرایط این صنف را کاملاً درک و به یاری آنها بشتابد، چه آنکه ما همه هم وطنیم.

کد خبر: ۴۶٬۹۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha