۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۷
طلا برای جذابیت خرید نیاز به استراحت دارد| برای بازسازی شاخص طمع افت تا ۲۰ درصد محتمل است
تحلیل کوتاه مدت بازار های طلا

طلا برای جذابیت خرید نیاز به استراحت دارد| برای بازسازی شاخص طمع افت تا ۲۰ درصد محتمل است

در حال حاضر  کل بازار های طلا نیاز به کمی استراحت دارند و این استراحت ممکن است در حد ۱۰ الی نهایتا ۲۰ درصد باشد که فرصت خرید ایجاد خواهد کرد.

هادی بهرامی؛ بازار: طلا از دیرباز به دلیل ریسک گریزی به‌ عنوان یک دارایی ارزشمند مورد تقاضای مردم بوده است که در این میان بعضی از افراد جهت حفظ ارزش سرمایه خود، تمایل به خرید فیزیکی طلا و عده دیگری از طریق قرارداد های آتی و فیوچرز مشغول معامله شاخص طلا هستند. حجم بازار طلای جهانی مبلغ ۱۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد دلار میباشد که در حال حاضر به عنوان بزرگ ترین بازار مالی در جهان شناخته میشود. معمولا مردم برای حفظ ارزش، امنیت و ریسک سرمایه خود در بازار های سکه، شمش و طلای فیزیکی و صندوق های طلای بورسی سرمایه گذاری میکنند. پیشنهاد میشود مردم در بازار های طلا به دید کوتاه مدت سرمایه گذاری نکنند؛ زیرا طلا مانند بازار ارز دیجیتال و بورس به راحتی قابل خرید و فروش نیست و نوسانات بسیار کمتری هم دارد. در ادامه به تحرکات یک هفته گذشته انواع بازار های طلا خواهیم پرداخت و روند های قیمتی را تجزیه و تحلیل خواهیم کرد.


انواع بازار طلا
۱- طلای ۱۸ عیار رایج ‌ترین طلا در ایران است که در سرمایه گذاری طلا و ساخت جواهرآلات بیشترین استفاده را دارد که درصد آن برابر با ۷۵ درصد است؛ یعنی در ساخت آن از ۷۵ واحد طلای خالص و ۲۵ واحد فلزات دیگری مثل نقره و مس استفاده میشود.

۲- تمام سکه طرح جدید (امامی)، قطعه ‌ای فلزی به شکل دایره و تخت است که ۸.۱۳ گرم وزن و ۹۰ درصد عیار خالص دارد.

۳- ربع سکه نیز همان تمام سکه است؛ منتها به میزان یک چهارم آن وزن دارد و اغلب به دلیل وزن کم به عنوان کالایی برای سرمایه‌ گذاری و هدیه دادن محبوب است.

۴- اونس جهانی طلا را ‌به‌عنوان واحد استاندارد اندازه‌ گیری وزن طلا معرفی میکنیم که برابر با ۳۱.۱ گرم با عیار ۲۴ است و به صورت جهانی در بازار های مالی معامله میشود (فیزیکی و یا فیوچرز).


تحلیل تکنیکال اونس طلا
اونس جهانی طلا در یکماه اخیر ۱۰ درصد، در ۶ ماه اخیر ۳۰ درصد و در ۱.۵ سال اخیر ۴۶ درصد بازدهی داشته است که نشان میدهد از کف عمیق ۱۶۱۸ دلار پس از پشت سر گذاشتن یک سیکل نزولی ماژور (دوران کاپیتولاسیون) در جایگاه خود رشد فوق العاده ای را ثبت کرد. قیمت اونس جهانی طلا در هفته ای که گذشت، ۲ درصد دیگر افزایش یافت و در حال حاضر مقاومت ۲۳۵۰ دلار را که از قبل مد نظر داشتیم، شکسته و انتظار میرود رشد بیشتری داشته باشد. در صورت تداوم روند صعودی قیمت اونس، هدف ۲۶۰۰ دلار دور از ذهن نیست و فعلا حمایت کوتاه مدتی را ۲۳۵۰ دلار میتوان در نظر گرفت. اگر این حمایت کوتاه مدتی از دست برود و نزول شدت پیدا کند، حمایت معتبر ۲۱۸۰ دلار در دسترس خواهد بود. نکته ای که باید به آن توجه کرد اینست که اوسیلاتور rsi در محدوده اشباع خرید و دقیقا زیر مقاومت استاتیک ماژور بلند مدتی قرار دارد و همین متریک به احتمال نزول حداقل ۱۰ درصدی قیمت اونس و به دنبال آن، کل بازار ها قوت میبخشد که باید حواسمان باشد.

طلا برای جذابیت خرید نیاز به استراحت دارد| برای بازسازی شاخص طمع افت تا ۲۰ درصد محتمل است

قیمت اونس جهانی طلا در هفته ای که گذشت، ۲ درصد دیگر افزایش یافت و در حال حاضر مقاومت ۲۳۵۰ دلار را که از قبل مد نظر داشتیم، شکسته و انتظار میرود رشد بیشتری داشته باشد. در صورت تداوم روند صعودی قیمت اونس، هدف ۲۶۰۰ دلار دور از ذهن نیست و فعلا حمایت کوتاه مدتی را ۲۳۵۰ دلار میتوان در نظر گرفت.


تحلیل تکنیکال طلا ۱۸ عیار
قیمت طلا ۱۸ عیار در آبان ماه ۱۴۰۲، پس از فراز و نشیب های قیمتی شروع به افزایش ۷۴ درصدی کرد و از کف ۲ میلیون و ۲۳۰ هزار تومان به محدوده ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسید و یک سقف تاریخی (ATH) جدید ایجاد کرد. در حال حاضر به مقاومت ۴ میلیون و ۵۰ هزار تومان واکنش منفی نشان داده است و تا وقتی که این مقاومت مهم شکسته نشود، حمایت معتبر ۳.۵ میلیون تومان در دسترس خواهد بود. نواحی ۳.۵ و در نهایت ۳ میلیون تومان بهترین کف های قیمتی طلا ۱۸ عیار هستند و با رسیدن قیمت به این نواحی میتوان به دید سرمایه گذاری و یا خرید جواهرات، اقدام به خرید پله ای (DCA) کنید تا پرتفوی به نقاط بهینه خرید دست پیدا کند. در صورتی قیمت بتواند مقاومت تاریخی ۴ میلیون و ۵۰ هزار تومان را با قدرت بشکند و به صورت هفتگی بر روی آن تثبیت دهد، صعود بیشتری را شاهد خواهیم بود.

طلا برای جذابیت خرید نیاز به استراحت دارد| برای بازسازی شاخص طمع افت تا ۲۰ درصد محتمل است

قیمت طلا ۱۸ عیار در حال حاضر به مقاومت ۴ میلیون و ۵۰ هزار تومان واکنش منفی نشان داده است و تا وقتی که این مقاومت مهم شکسته نشود، حمایت معتبر ۳.۵ میلیون تومان در دسترس خواهد بود. نواحی ۳.۵ و در نهایت ۳ میلیون تومان بهترین کف های قیمتی طلا ۱۸ عیار هستند.


تحلیل تکنیکال تمام سکه
قیمت تمام سکه نیز در آبان ماه ۱۴۰۲، پس از فراز و نشیب های قیمتی شروع به افزایش ۷۳ درصدی کرد و از کف ۲۶ میلیون و ۹۳۰ هزار تومان به محدوده ۴۶ میلیون تومان رسید و یک سقف تاریخی (ATH) جدید ایجاد کرد. در حال حاضر قیمت در محدوده ۴۶ میلیون تومان واکنش منفی نشان داد و در صورت نزول بیشتر، اولین حمایت کوتاه مدتی ۴۱ میلیون تومان در دسترس خواهد بود؛ در غیر اینصورت با حفظ حمایت ۴۳ میلیون تومان میتوانیم شاهد رشد قیمت تا هدف ۵۲ میلیون تومان باشیم. ۴۳ میلیون تومان برای قیمت یک حمایت متشکل از سطوح مشترک فیبوناچی است و در گام های بزرگ همپوشانی کاملی دارد و در مواقعی مثل الان که سطوح پرایس اکشنی گذشته نگر نداریم، کاربرد زیادی دارد. نواحی ۴۱ و در نهایت ۳۵ میلیون تومان بهترین کف قیمتی جهت انباشت سرمایه گذاران میباشد و رسیدن قیمت به این نواحی میتواند سرمایه های زیادی را به خود جذب کند که مجدد باعث پرتاب قیمت تمام سکه شود.

طلا برای جذابیت خرید نیاز به استراحت دارد| برای بازسازی شاخص طمع افت تا ۲۰ درصد محتمل است

قیمت تمام سکه طرح جدید در حال حاضر قیمت در محدوده ۴۶ میلیون تومان واکنش منفی نشان داد و در صورت نزول بیشتر، اولین حمایت کوتاه مدتی ۴۱ میلیون تومان در دسترس خواهد بود؛ در غیر اینصورت با حفظ حمایت ۴۳ میلیون تومان میتوانیم شاهد رشد قیمت تا هدف ۵۲ میلیون تومان باشیم.


نتیجه تحلیل ها
اگر بخواهیم روند بازار های طلا را در یک جمله خلاصه کنیم، میتوانیم بگوییم که فازهای صعودی اسپایک بوده و بازدهی بسیاری هم نصیب سرمایه گذاران کرده اند و در حال حاضر با توجه به مقاومت های فراکتالی، فیبوناچی ماژور، اشباع خرید و شاخص طمع نیاز به کمی استراحت دارد و این استراحت ممکن است در حد ۱۰ الی نهایتا ۲۰ درصد باشد و پس از آن احتمال رشد قیمت ها به دنبال نرخ تورم، نقدینگی کشور و تحولات جهانی با درصد بالا وجود دارد.

اگر بخواهیم روند بازار های طلا را در یک جمله خلاصه کنیم، میتوانیم بگوییم که فاز های صعودی اسپایک بوده و بازدهی بسیاری هم نصیب سرمایه گذاران کرده اند و در حال حاضر نیاز به کمی استراحت دارد و این استراحت ممکن است در حد ۱۰ الی نهایتا ۲۰ درصد باشد.


سخن پایانی
در تحلیل تکنیکال و بنیادی بازار های طلا متریک های بسیاری وجود دارد که نمیتوان همه آن ها را در قالب یک مقاله نوشت؛ پس در نتیجه، سعی بر آن بود که انواع بازار طلا را از دید تکنیکال بررسی کنیم تا سرمایه گذاران با آگاهی بیشتری اقدام به خرید و سرمایه گذاری کنند. تحلیل ها در حد توان با دقت انجام شده و به شما توصیه میشود که در هیچ بازه زمانی و هیچ محلی با کل بودجه پرتفوی، سرمایه گذاری انجام ندهید و حتما از استراتژی خرید پله ای (DCA) آن هم به صورت اصولی تبعیت کنید تا نقاط بهینه خرید را بدست بیاورید. بزودی روند بلند مدتی و ارزش ذاتی انواع بازار های طلا را در قالب یک مقاله به صورت مفصل برای شما عزیزان خواهیم نوشت؛ منتظر باشید.

کد خبر: ۲۸۳٬۲۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha