۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۲
شرکت دانش بنیانی که با تلفیق تخصص و تجربه موفق شد/ گلایه از خود تحریمی با بخشنامه‌های گمرکی
بازار از کار آفرین نمونه البرزی گزارش می دهد؛

شرکت دانش بنیانی که با تلفیق تخصص و تجربه موفق شد/ گلایه از خود تحریمی با بخشنامه‌های گمرکی

کرج- بکارگیری دانش و فناوری در کنار منابع انسانی با تجربه و کارآزموده از دلایل موفقیت شرکت صنعتی است که به عنوان کارآفرین نمونه سال در استان تهران معرفی شده، اما موضوعاتی مانند مانع تراشی برای صادرات و واردات و چالش با نهادهای مختلف گریبان‌گیرش شده است.

شیما عبداله خانی؛ بازار: شرکت صنایع شیمی ساختمان آبادگران که بیش از ۳۵ سال پیش فعالیت خود را در زمینه تولید محصولات صنعت شیمیایی ساختمان و در آغاز با حجم تولید ۵۰ تن چسب کاشی در سال آغاز کرد، اکنون تبدیل به یکی از شرکت های صنعتی نمونه دانش بنیان در این زمینه شده است‌ که سالانه ۶۵ هزار تن از انواع ۱۵۰ ماده شیمیایی دانش بنیان تولید می کند.

این شرکت صنعتی علاوه بر اینکه به عنوان کارآفرین نمونه سال در استان تهران معرفی شده، تولید کننده نمونه و دارنده واحد تحقیق و توسعه نمونه نیز شناخته می شود. بکارگیری دانش و فناوری در کنار منابع انسانی متخصص و کارآزموده از دلایل موفقیت این واحد صنعتی دانش بنیان است. اما موضوعاتی چون وجود موانع صادرات و واردات و چالش با نهادهای مختلف از مشکلاتی است که به عنوان خودتحریمی از آن یاد می شود و گریبانگیر چنین شرکت هایی نیز شده است.

گفت وگوی بازار با «عنایت اله محرابی» جانشین مدیر عامل شرکت صنایع شیمی ساختمان آبادگران را در ادامه می خوانید.

*از تاسیس و روند پیشرفت شرکت بگویید؟
شرکت از سال ۶۲ فعالیت خود را آغاز کرد و در ابتدا سالیانه ۵۰ تن انواع چسب کاشی در این شرکت تولید می شده است. این روند ادامه داشت تا در سال ۸۲ شرکت به جوان گرایی و روی آوردن به سمت تکنولوژی سوق پیدا کرد و مدیر عامل سهامداران و نیروهای جوان به مجموعه اضافه شد. برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت طراحی و ساز و کارها بر اصول دانش و تکنولوژی سازگار شد.

کم کم واحد تحقیق و توسعه نیز در شرکت ایجاد شد که به عنوان واحد نمونه معرفی شد. سپس به بومی سازی محصولات روی آورده و فرمولاسیون مواد شیمیایی بومی سازی شد به این ترتیب از خروج مقادیر زیادی ارز برای واردات محصولات جلوگیری شد.

آزمایشگاه های متعدد چون آزمایشگاه بتن و مقاومت مصالح، شیمی، پلیمر و نانوتکنولوژی در مجموعه تاسیس شد که به عنوان آزمایشگاه آکرودیته از سوی اداره استاندارد موفق به دریافت مجوز شد.

شرکت صنایع شیمی ساختمان آبادگران در اوایل دهه نود دومین شرکت صنعتی بود که مجوز دانش بنیان را از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در زمینه ۱۱ محصول دریافت کرد. اکنون گروه صنعتی ، با ظرفیت تولید واقعی سالانه ۶۵۰۰۰ تن و تولید بیش از ۱۵۰ نوع ماده شیمیایی دانش بنیان، به عنوان پیشرو در صنعت شیمیائی ساختمان کشور محسوب می شود. اکنون در یک شیفت یک روز یکی از خطوط تولید بیش از ۵۰ تن تولید دارد و در مقایسه با سال های ابتدایی فعالیت، ارتقا و توسعه شرکت بسیار زیاد بوده است.

*شرکت در سال ۹۹ به عنوان کار آفرین برتر مورد تقدیر قرار گرفت، چه عاملی را در این مورد موثر می دانید؟
بله. امسال از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان کارآفرین برتر و از سمت سازمان صنعت، معدن و تجارت به عنوان تولید کننده نمونه ملی و کشوری معرفی شدیم. علت این موفق بودن، داشتن سیستم‌علمی و جذب منابع انسانی نخبه و دارای استعداد از دانشگاه های معتبر داخل و خارج است که کرامت زیادی برای این نیروها قائل هستیم.

می توانیم بگوییم تخصص، سابقه کار و استعداد در کنار یکدیگر نتیجه می دهد و به افراد متخصص به عنوان محقق نیز فرصت دریافت آموزش ها و کسب تجربیات در شرکت داده می شود. در واقع نگرش متولیان مجموعه اینگونه است که تمام تجهیزات پیشرفته ای که در این مجموعه خریداری شده است با کمک منابع انسانی با استعداد و متخصص است که می تواند کارآمد باشد.

همواره تلاش مجموعه توجه همزمان شرکت آبادگران به تولید علم و متجلی شدن دانش در کیفیت محصولات تولیدی با بهره گیری از فناوری های نوین است. محوریت قراردادن امور علمی و پژوهشی در سند چشم انداز و فرآیندهای اجرائی شرکت باعث شده همواره بخش قابل توجهی از درآمد کل گروه به توسعه فیزیکی و تجهیزاتی مرکز علمی، امور تحقیقاتی و صنعتی سازی مواد تکنولوژیک اختصاص یافته و با تجهیز آزمایشگاه های مصالح، نانوتکنولوژی، پلیمر و شیمی به روز ترین امکانات تحقیقاتی، بستر خلق دانش و تبدیل آن به فناوری تحکیم شود.

*شرایط اقتصادی فعلی و با توجه به سختی های تولید، چه انگیزه ای شرکت را سر پا نگه داشته است؟
عشق به تولید و صنعت انگیزه فعالیت شرکت است. این امکان وجود داشت که متولیان شرکت منابع را برای کارهای دیگر با سود دهی بالاتر صرف کنند ولی اکنون با وجود مواجهه با چالش های فراوان کار را با عشق پیش می برند. کسانی که پای کار تولید و صنعت ایستاده اند دلشان برای این کشور می تپد. می خواهند که استعداد ها، داخل کشور بمانند در حالی که برخی از نخبه ها از کشور خارج می شوند.

شرکت تلاش می کند از فرار مغزها جلوگیری کند و حتی به محققان شرکت بورسیه می دهد که بعد از گذراندن فرصت مطالعاتی در خارج از کشور به داخل برگردند و حتی درصدی از فروش نیز به محققان پرداخت می شود تا با انگیزه بیشتری به فعالیت ادامه دهند.

*تعاملتان با دانشگاه ها و نهادهایی چون بنیاد ملی نخبگان برای جذب نیرو به چه صورت است؟
با بنیاد ملی نخبگان و دانشگاه های بسیاری تعامل و همکاری داریم و بسیاری از نیروهایی که در شرکت مشغول به کار هستند توسط اساتید برجسته دانشگاه های کشور معرفی می شوند.

شرکت نیز این افراد را جذب می کند و فرصت کسب تجربه و آموزش به این افراد در شرکت داده می شود. بها دادن به منابع انسانی بسیار مهم و با اهمیت است. به گونه ای که تلاش کرده ایم در دوران کرونا نیز هیچگونه ریزش و تعدیل نیرو نداشته باشیم و حتی یک نفر هم تعدیل نشد. با وجود اینکه مشکلات زیادی در این دوران برخوردیم. مشکل را حل کردیم و با وجود تمام ناملایمات تلاش می کنیم.

*چه تعداد نیرو در مجموعه مشغول فعالیت هستند؟
بیش از ۱۲۰ نفر به صورت مستقیم در این شرکت مشغول به کار هستند. بالغ بر ۸۰ نفر در خط تولید و واحد اداری فعالیت می کنند، حدود ۴۰ نفر در دفتر مرکزی تهران در واحد های فروش و مالی و... مشغول هستند. در پارک علم و فناوری البرز نیز جزو اولین شرکت های مستقر بوده ایم و مهمترین واحد تحقیق و توسعه در این پارک وجود دارد.

*روند واردات و صادرات شرکت در دوران تحریم ها چگونه است؟
نمی توان گفت که تمام مشکلات به دلیل تحریم هاست. برای یک واردات کوچک باید سختی بسیاری متحمل بشویم. خود تحریمی هایی که در کشور ما وجود دارد بیشتر از تحریم هاست یعنی سازمان های مختلف مثل گمرک و... به قدری بخشنامه ها و مقررات نجومی دارند که یک شرکت انگیزه واردات و صادرات را از دست می دهد.

نمونه اینکه در ابتدای کرونا یکی از خطوط تولیدمان را بدون کمک گرفتن از جایی به تولید اتانول اختصاص دادیم و به مناطق محروم فرستادیم اما روند گرفتن مجوز ها از سازمان غذا و دارو بسیار طولانی و سخت بود.

تمام دنیا از تولید کنندگان و صادرکنندگان حمایت می کنند اما ما مشکلات زیادی برای صادرات و ورود ارز به کشور با سازمان های داخلی داریم و شرایط و مقررات بسیار سخت داخلی برای آن وجود دارد که مصداق خودتحریمی است. اکنون تقاضای تولید الکل اتانول از دنیا داریم و می توانیم مستقیما صادر کیم ولی برای دریافت یک مجوز مشکلات بسیاری داریم. حتی مشکلات بسیاری با سازمان هایی مثل محیط زیست وجود دارد که برای تمدید پروانه به مشکلات برمی خوریم.

*برای کارآفرینان دانش بنیان نو پا چه توصیه ای دارید؟
مراکز رشد و نوآوری برای شروع فعالیت کارآفرینان بسیار مناسب است و افراد خلاق می توانند در این مراکز مستقر و از حمایت های لازم برای ایده خود برخوردار شود و به نظر بنده شروع بسیار خوبی برای تجاری سازی ایده ها است.

کد خبر: ۴۶٬۹۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha