۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۹
افزایش ۲ برابری محصول در کشت پاییزه نخود
رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور خبر داد

افزایش ۲ برابری محصول در کشت پاییزه نخود

تبریز- رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور گفت‌: کشت پاییزه نخود موجب افزایش دو برابر محصول خواهد شد.

به گزارش بازار، صابر گلکاری در گفت‌وگو با خبرنگاران در مراغه گفت: در کشت پاییزه بدلیل طولانی‌تر شدن دوره رشد، استفاده بیشتر و بهتر از نزولات آسمانی‌، زودرسی و  عدم مواجه با تنش آخر فصل  ، تولید نخود افزایش می‌یابد.

‌وی افزود: این موسسه پنج رقم نخود شامل آتا، آنا، سعید، نصرت و منصور را برای کشت پاییزه و یا انتظاری نخود در مناطق سرد و معتدل سرد معرفی کرده است.

گلکاری گفت: در حال حاضر نخود در ۷۰۰ هزار هکتار از اراضی دیم کشت می‌شود که اعمال سیاست‌های حمایتی و استفاده از ارقام پاییزه تولید بیشتر شده و درآمد کشاورزان افزایش می‌یابد.

رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور گفت‌: آتا و نصرت جدیدترین ارقام نخود دیم در کشور هستند.

وی با بیان اینکه متوسط عملکرد نخود در کشت بهاره ۵۰۰ تا ۶۰۰ کیلوگرم در هکتار است، افزود: کشاورزان با کشت ارقام جدید و رعایت دستورالعمل‌های فنی قادر خواهند بود در هر هکتار بیشتر از یک تن محصول برداشت کنند.

‌گلکاری افزود: کشاورزان با کشت پاییزه نخود بدلیل طولانی‌تر شدن دوره رشد و ارتفاع بیشتر بوته‌ها در مزرعه می‌توانند محصول را به صورت مکانیزه برداشت کنند که این امر با کاهش هزینه‌های برداشت به تولید اقتصادی نخود کمک خواهد کرد.

وی اضافه کرد: در سالجاری نیز با تلاش محققان این موسسه و معرفی دو رقم جدید نخود پائیزه‌، به تنوع ارقام در دسترس کشاورزان دیم کار افزوده خواهد شد.

تاکنون در موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور ۱۱ رقم نخود برای مناطق مختلف آب و هوایی معرفی شده است‌.

کد خبر: ۴۶٬۷۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha